آسیب لوازم آرایشی شیمیایی
آسیب لوازم آرایشی شیمیایی

مضرات لوازم آرایشی شیمیایی + مقايسه با مضرات لوازم آرایشی طبيعي (یا گیاهی)

مضرات لوازم آرایشی شیمیایی چیست؟ آیا لوازم آرایشی گیاهی نیز مضراتی را به همراه دارند؟ در مقاله زیر به بررسی مضرات و اثرات مخرب لوازم آرایشی شیمیایی و همچنین بررسی مضراتی که لوازم آرایشی طبیعی یا گیاهی دارند، صحبت شده است. هر بانویی تمایل به زیبایی دارد و به دنبال ساختن بهترین ظاهر برای خود است. ولی این زیبایی چه قیمتی دارد؟ آیا حاضر هستید به هر قیمتی از هر لوازم آرایشی که در بازار موجود است، استفاده کنید؟

در صورتی که در انتخاب لوازم آرایشی حساسیت به خرج ندهید و به سلامت پوست خود اهمیتی ندهید، با مرور زمان به جای زیباتر شدن، آسیب جدی به بدن شما وارد می‌شود. ممکن است استفاده از هر نوع محصولات آرایشی در زمان کوتاه تاثیر مثبتی بر زیبایی ظاهری شما بگذارد، ولی در صورتی که مواد مضری در این محصولات وجود داشته باشد دیگر این زیبایی ماندگار نیست و آسیب لوازم آرایشی شیمیایی را متحمل خواهید شد.

برخی از محصولات آرایشی که در ترکیبات خود دارای مواد شیمیایی هستند، نباید مصرف شوند. بخصوص در مواقعی که در داخل ترکیبات محصولات آرایشی یک یا چند ماده شیمیایی خطرناک به نام دوجین کثیف یا dirty dozen وجود داشته باشد. این ماده شیمیایی در واقع بسیار ترکیب خطرناکی است و در اکثر لوازم آرایشی وجود دارد. برای مثال در ترکیبات محصولاتی مانند لوازم آرایشی، محصولات مربوط به مو، لوسیون، صابون، محصولات مربوط به ناخن، عطر و محصولات مراقبتی پوست این ماده شیمیایی وجود دارد. در صورتی که افراد این محصولات آلوده را استفاده کنند، این سموم خطرناک وارد پوست بدن شده و برای مدتی بر روی پوست شما باقی می‌ماند. در واقع در همین مدت شما به این سموم اجازه می‌دهید که وارد جریان خون شما شوند و مشکلات جدی‌ای را برای شما ایجاد کنند.

معرفی مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی و مضرات آن‌ها

در بررسی آسیب لوازم آرایشی شیمیایی ابتدا نیاز است تا انواع مواد شیمیایی که در داخل ترکیبات محصولات آرایشی وجود دارد را بشناسید. تمامی محصولات آرایشی حتی محصولات بهداشتی مانند شامپو، رنگ مو، نرم‌کننده و صابون هم که شسته می‌شوند، هم در طول حمام داغ که منافذ پوست باز می‌شوند، به درون این منافذ نفوذ می‌کنند. بهتر است قبل از اینکه به سراغ خرید لوازم آرایشی ارزان قیمت بروید، کمی درباره مواد شیمیایی موجود در این محصولات اطلاعات کسب کنید. در مواقع خرید محصولات مرتبط با پوست صورت و لب، بهتر است حساسیت زیادی به خرج دهید. مهم نیست که به دنبال خرید چه محصولی هستید، شیر پاک کن یا صابون ابرو، کرم آرایشی یا رژ؟ فرقی نمی‌کند و نیاز است تا به ترکیبات درون محصولات آرایشی دقت زیادی داشته باشید.

معرفی لیست لوازم آرایشی ضروری که هر خانم باید به همراه داشته باشد.

مضرات محصولات آرایشی شیمیایی
مضرات محصولات آرایشی شیمیایی

فتالات

یکی از مضرات لوازم آرایشی شیمیایی در اثر وجود ماده خطرناکی به نام فتالات است که به وفور در لاک ناخن، رایحه‌های مصنوعی و مواد براق‌کننده وجود دارد. فتالات بر روی کلیه، کبد و ریه اثرات منفی دارد و مصرف آن برای کودکان ممنوع است. توصیه می‌شود که کودکان به هیچ عنوان نزدیک این محصولات آرایشی نشوند، زیرا کودکان عادت به جویدن ناخن خود دارند و یا انگشت خود را می‌مکند و این عادت می‌تواند خطراتی که در اثر این محصولات ایجاد می‌شود را چند برابر کند. عوامل خطرناک مرتبط با فتالات عبارت‌اند از بلوغ زودرس دختران، سرطان پستان در زنان مسن و تضعیف استروژن در سیستم‌های کشت سلولی.

کادمیم

یکی از مواد بسیار مضر و سمی که در تولید محصولات آرایشی از آن استفاده می‌شود، کادمیم است. این ماده اغلب در محصولاتی مانند سایه چشم، کرم پودر و کرم‌های دور چشم مورد استفاده موجود است. از جمله عوارض وجود کادمیم در محصولات آرایشی می‌توان به سرطان، مشکلات کلیوی و استخوانی اشاره کرد.

بنزوفنون‌ها

این ماده شیمیایی که در تولید انواع تافت مو، لاک ناخن و براق کننده‌های مو بکار می‌رود می‌تواند عوارض خطرناکی مانند شوک آنافیلاکتیک و واکنش‌های آلرژیک مثل خارش پوست را به همراه داشته باشد.

تولوئن

یکی از آسیب لوازم آرایشی شیمیایی به دلیل وجود ماده مضر تولوئن در ترکیبات است. این ماده اغلب در رنگ مو و لاک ناخن وجود دارد. عوارض مصرف این ماده آسیب به سیستم عصبی مرکزی است و می‌تواند به مرور زمان فرد را مبتلا به آلزایمر کند.

ابتلا به آلزایمر در صورت استفاده از محصولات آرایشی شیمیایی
ابتلا به آلزایمر در صورت استفاده از محصولات آرایشی شیمیایی

پاربن‌ها

ممکن است بارها نام این ماده شیمیایی را شنیده باشید. بر روی برخی از محصولات صراحتا ذکر می‌شود که این محصول فاقد پارابن است. پارابن معمولا در محصولاتی مانند انواع ادکلن‌ها، عطرها، شامپوها و کرم‌ها استفاده می‌شود که اثرات بسیار نامطلوبی بر روی عملکرد غدد درون ریز بدن دارد. بسیاری تحقیقات رابطه وجود پارابن را در محصولات بهداشتی با تومور پستان نشان می‌دهند.

سرب

یکی از مضرترین ماده شیمیایی که در محصولات آرایشی به وفور یافت می‌شود، سرب است. سرب معمولا در ترکیبات محصولاتی مانند رژ لب، سایه چشم، خط چشم و همچنین در رنگ موها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرب می‌تواند فرد را مبتلا به سرطان، اختلالات عصبی و مشکلات ناباروری کند. با توجه به آمار می‌توان گفت که سرب در دوز بالا می‌تواند منجر به سقط جنین نیز شود. در افراد بزرگسال نیز کاهش بهره هوشی می‌تواند از علائم مصرف سرب باشد.

فرمالدهید

یکی از آسیب لوازم آرایشی شیمیایی به دلیل وجود ماده‌ای نگهدارنده به نام فرمالدهید است. البته در بسیاری از مواقع نام این ماده در ترکیبات محصولات آرایشی یافت نمی‌شود. این ماده سرطان زا گاها با نام‌های متانامین، دی ام دی ام هیدانتوین و کوارترنیوم دیده می‌شود.

مواد نفتی

در بسیاری از موارد از محصولات حاصل از قطران یا مشتقات نفتی در تولید لوازم آرایشی درجه دوم و سوم استفاده می‌شود. این مواد باعث بروز طیف وسیعی از سرطان‌ها می‌شوند.

کورتن

این ماده شیمیایی در کرم‌های سفید کننده به وفور وجود دارد. این ماده یک کورتن قوی است و بر روی غدد کلیوی تاثیرات نامطلوبی گذاشته و می‌تواند باعث بروز چاقی و پوکی استخوان شود.

تالک

تالک ماده شیمیایی است که در ترکیبات پودر بچه، دئودورانت و پودرهای آرایشی وجود دارد. بر روی دستکش‌های مخصوص جراحی و دندان پزشکی نام این ماده دیده می‌شود. تالک ماده‌ای سرطان زا بوده و در طولانی مدت اثرات نامطلوبی بر روی بدن دارد.

قارچ و باکتری

در بسیاری مواد آرایشی تقلبی، مقدار قابل توجهی از سم آفلاتوکسین که توسط قارچ‌ها تولید می‌گردد، یافت می‌شود. همچنین مقادیری باکتری‌ خطرناک که از عوامل اصلی مشکلات کلیوی و گاها اسهال شدید هستند هم در این لوازم تقلبی وجود دارد.

از دیگر عوارضی که در افراد به دلیل استفاده از محصولات آرایشی ایجاد می‌شود، پیری زودرس و بسته شدن منافذ پوستی است. همچنین کاهش خون رسانی و اکسیژن رسانی پوست، جذب پوستی بالای این مواد و اثراتی از قبیل، حساسیت، تورم، آکنه، خارش پوست و ایجاد لک‌های پوستی از دیگر عوارض محصولات آرایشی شیمیایی است.

معرفی لوازم آرایشی ارگانیک و مزایا و معایب این محصولات گیاهی

لوازم ارگانیک به محصولاتی گفته می‌شود که در ترکیبات آن‌ها مواد سمی وجود ندارد. با استفاده از محصولات گیاهی می‌توان بیشتر مراقب پوست بود. البته توجه به این نکته ضروری است که در ساخت لوازم آرایش ارگانیک نیز لزوما تمام مواد تشکیل‌دهنده فرمولاسیون طبیعی و گیاهی نیستند. همین که یک یا 2 ماده اولیه از ساخت یک محصول آرایشی طبیعی و ارگانیک باشد و از مواد سمی چون سرب در آن‌ها استفاده نشده باشد، ارگانیک بودن آن تائید می‌شود.

در ترکیبات محصولات آرایشی ارگانیک مواد طبیعی مانند شیرین بیان، سدر، عسل، بابونه، رزماری و… بکار می‌رود. برای مثال ضد آفتاب‌های ارگانیک، آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی و انواع ویتامین‌های مفید برای پوست مثل مانند A,C,E وجود دارند که در جوانسازی و بهتر شدن پوست صورت تاثیر زیادی دارند. در لوازم آرایشی گیاهی از مواد معدنی طبیعی مانند اکسید تیتانیوم، اکسید زینک و اکسید آهن استفاده می‌شود که سبب شادابی پوست صورت می‌شوند. همچنین ترکیبات دیگری که در محصولات آرایشی گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد، از موادی مانند عصاره چای سفید، انگور، هلو و دانه انار گرفته شده است که دارای آنتی اکسیدان هستند و می‌توانند پوست را نرم و انعطاف‌پذیر کنند.

مزایای استفاده از محصولات آرایشی ارگانیک
مزایای استفاده از محصولات آرایشی ارگانیک

از دیگر ماده طبیعی روغن کاکائو است که در ساخت برخی محصولات آرایشی از آن استفاده می‌شود. روغن کاکائو می‌تواند تاثیر زیادی در مرطوب کردن پوست و جوانسازی پوست داشته باشد. همچنین مصرف روغن کاکائو باعث حفاظت از اسید‌های چرب بدن می‌شود. در بیشتر مواقع از روغن کاکائو در ساخت و تولید کرم پودر مایع استفاده می‌شود. همانطور که مشاهده کردید استفاده از محصولات آرایشی ارگانیک هیچ تاثیر بدی ندارد و در مقایسه با محصولات آرایشی شیمیایی هیچ مضراتی را برای فرد مصرف کننده به همراه ندارد.

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 2 میانگین: 3]

همچنین ببینید

بهترین وسیله برای آرایش ابرو

بهترین وسیله برای آرایش ابرو

بهترین وسیله برای آرایش ابرو شامل چه لوازمی است؟ قطعا به نقش ابروها در زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *