بررسی عوارض لوازم آرایشی برای پوست
بررسی عوارض لوازم آرایشی برای پوست

با عوارض لوازم آرایشی برای پوست آشنا شوید!

از عوارض لوازم آرایشی برای پوست اطلاع دارید؟ در این مقاله درباره موضوع مهم سلامتی پوست شما در برابر لوازم و محصولات آرایشی صحبت شده است. در دنیای امروزی همه مردم علاوه بر لباس و ظاهرشان، به آرایش کردن نیز اهمیت می‌دهند. حتما در اطراف شما نیز افراد زیادی هستند که بدون آرایش کامل به بیرون از خانه قدم نمی‌گذارند. تقریبا برای تمامی بخش‌های بدن محصولات متنوع آرایش و بهداشتی تولید شده است که در هر فصل نیز تغییر می‌کند. همین امر باعث شده تا رفته رفته بازار لوازم آرایش داغ شود. این محصولات قبل از عرضه در بازار و تبلیغ، روی حیوانات تست می‌شوند. به نظر شما علت اینکار چیست؟ علت این تست این است که محصولات ساخته شده با وجود زیباتر کردن صورت شما، از مواد اولیه مضری تهیه شده‌اند.

تقریبا همه ما خانم‌ها علاقه به کشیدن خط چشم داریم و به دنبال بوی خوش پرایمر بر روی پوست صورت خود هستیم/ در واقع محصولات آرایشی با برند معروف و خوشبو چنان شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند که اصلا به اثرات منفی محصولات آرایشی فکر هم نمی‌کنید. محصولات آرایشی اغلب توسط افرادی استفاده می‌شود که به دنبال ظاهری شیک و جذاب هستند. در صورتی که شما نیز جزو این دسته از افراد هستید، باید جنبه آثار مخرب این محصولات را نیز بشناسید. عوارض استفاده مکرر، مشکلات پوستی و سلامتی است که منجر به بیماری‌های مختلفی مانند سرطان پوست می‌شود. سوال در ذهن شما ایجاد شود که آیا آرایش پوست را خراب می‌کند یا نه؟ پس لازم است بدانید که بله محصولات آرایشی پوست را در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌دهد و معایبی دارد. به همین ترتیب محصولاتی که فواید بسیاری برای پوست ما دارند، مضراتی هم دارند.

بررسی مهم‌ترین عوارض لوازم آرایشی برای پوست

در پی معرفی اثرات منفی محصولات آرایشی نیاز است تا خطرناک‌ترین عوارض پوستی و بدنی آشنا شوید.

ایجاد جوش و آکنه بر روی پوست صورت

یکی از عوارض بدی که لوازم آرایشی بر پوست می‌گذارند، ایجاد جوش‌های قرمز و بزرگ است که در برخی مواقع سرسیاه بوده و زیرپوستی نیز می‌باشد. محصولات آرایشی مایع اغلب باعث بسته شدن منافذ پوست می‌شوند. در واقع در هنگام استفاده از چند لایه کرم فضایی را برای تنفس پوست خود باز نمی‌گذارید. در این مواقع باکتری رشد کرده و آکنه و جوش در شدت‌های مختلف بر روی پوست صورت بروز پیدا می‌کند.

آیا لوازم آرایشی ضرر دارد؟ راه پيشگيري آسيب لوازم آرايشي چيست؟

ایجاد جوش و آکنه در پوست
ایجاد جوش و آکنه در پوست

ایجاد تیرگی در اطراف چشم

از آنجایی که پوست اطراف چشم نازک‌تر و حساس‌تر از سایر قسمت‌های صورت است، لذا این نواحی زودتر از بقیه قسمت‌ها به مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی واکنش نشان می‌دهند. متخصصان زیبایی و دکترها همواره توصیه می‌کنند که در اطراف چشم خود از لوازم آرایشی کمتری استفاده کنید. یکی از عوارض لوازم آرایشی تیرگی، پف و دون دون شدن پوست زیر چشم است. رهایی از این تیرگی آسان نیست زیرا اگر از محصولات آرایشی برای پوشاندن این تیرگی استفاده کنید، می‌تواند رفته رفته بر میزان تیرگی افزوده شود و در نهایت این چرخه معیوب سلامت پوست شما را تهدید می‌کند.

ایجاد تیرگی در زیر چشم
ایجاد تیرگی در زیر چشم

پیری زودرس

تعداد زیادی از مردم فقط از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند و فقط درصد کمی از این مردم، طرز استفاده صحیح لوازم آرایش را می‌دانند. یکی از عوارضی که مربوط به طرز آرایش زدن اشتباه است، خط افتادن و چروک شدن پوست برخی نقاط صورت است. همه ما پوست گوشه چشم خود را می‌کشیم تا به تمامی مژه‌هایمان ریمل بزنیم. یا کرم پودر را بصورت سریع و خشن بر روی پوست می‌مالیم. فرض کنید یک خانم از 18 سالگی آرایش زدن را شروع کند. این شخص فقط در 12 سال 4380 بار پوست صورت خود را کشیده یا به آن ضربه زده است.

در صورت ملایم نبودن با پوست صورت کم کم چین و چروک‌های زیادی را بر روی پوست خود پس از 30 سالگی مشاهده می‌کنید. از طرفی در داخل محصولات آرایشی مواد شیمیایی مضری نیز وجود دارد که این خطوط ریز را تشدید می‌کند.

بروز آلرژی و حساسیت

یکی از اثرات منفی محصولات آرایشی، بروز آلرژی و حساسیت پوستی است. حسی بدتر از این نیست که نتوانید صورت خود را بخارانید. از علائم بروز آلرژی در پوست صورت شما، خارش، قرمزی و … است. در ترکیبات لوازم آرایشی آب و مواد نگهدارنده بسیار قوی وجود دارد. برای مثال یکی از این مواد پارابن است که مانع رشد باکتری در محصولات آرایشی می‌شود. پارابن عمدتاً به‌دلیل ایجاد واکنش‌های آلرژیک و اختلال در تعادل هرمونی شناخته می‌شود.

ابتلا به پوستی بسیار خشک یا بسیار چرب

برخی از کرم پودرها پوست صورت را بسیار خشک و پوسته پوسته می‌کنند. در صورتی که پوست شما برای مدت زیادی خشک باشد، منجر به چین و چروکی عمیق می‌شود. از عوارض لوازم آرایشی برای پوست، ابتلا به پوستی خشک و ترک خورده است. عوارض اکثر لوازم آرایشی بر پایه روغن، تجمع باکتری و رسوب روغن است که در نتیجه این امر یک لایه ضخیمی از چربی بر روی پوست ایجاد می‌شود. برای جلوگیری از بروز این اتفاق بهتر است از مرطوب کننده یا آبرسان خوب استفاده کنید.

ابتلا-به-پوست-بسیار-خشک-یا-بسیار-چرب-مجله-کادای
ابتلا-به-پوست-بسیار-خشک-یا-بسیار-چرب-مجله-کادای

تغییر رنگ پوست

اگر از لوازم آرایشی بصورت مکرر استفاده می‌کنید و این محصولات ارزان و بی‌کیفیت نیز هستند، باید استفاده از آن‌ها را همین الان متوقف کنید. حتی محصولات باکیفیت و برند نیز در خود مواد شیمیایی مضری دارند. با مصرف محصولاتی که بدون نشان استاندرد سازمان غذاودارو، تاریخ تولید و انقضاء و بارکد به فروش می‌رسند، انگار سم به خورد پوستتان می‌دهید. این محصولات حاوی ترکیبی از هزاران ماده شیمیایی هستند که هر یک از آن‌ها می‌تواند با پوست شما واکنش نشان دهد. پچ پوستی (کژنه)، پوست ناصاف و کک و مک بخشی از مضرات لوازم آرایش شیمیایی است.

دچار شدن به بیماری پوستی و بیماری‌های داخلی

برخی از محصولات آرایشی سرطان‌زا هستند. برای مثال رژ لبی که در ترکیباتش آلومینیوم وجود دارد در زمان طولانی موجب کم خونی و عدم تحمل گلوکز می‌شود. تقریبا می‌توان گفت که اکثر لوازم آرایشی مواد شیمیایی مانند اکسید روی و سولفات باریم در خود دارند که سمی هستند و سبب نارسایی اعضایی داخلی مانند کلیه و کبد می‌شوند. محصولات آرایشی مانند مرطوب‌کننده و لوسیون‌های بدن می‌توانند عملکرد تیروئید را مختل کنند. پارابن ماده‌ای سرطان‌زاست و در محصولات آرایشی به وفور وجود دارد. تاثیر میزان پارابن را در افزایش احتمال ایجاد عوارض استفاده زیاد از لوازم آرایش نباید دست‌کم گرفت.

ناباروری

از آنجایی که محصولات آرایشی توسط پوست جذب می‌شوند پس این مواد شیمیایی به داخل بدن نیز نفوذ می‌کند. با توجه به بررسی‌هایی که بر روی موش‌ها انجام شده است، بوتیل پارابن بر ترشح تستوسترون و عملکرد سیستم تولید مثل مردان تاثیر منفی می‌گذارد. با وجود اینکه مصرف کنندگان لوازم آرایشی بانوان هستند ولی غافل شدن از اثرات سوء پارابن روی سیستم تولید مثل بسیار خطرناک است. موادی مثل پارابن بصورت وسیعی در صنعت مراقبت از پوست بکار می‌رود و حتی محصولاتی با برچسب طبیعی نیز ممکن است حاوی پارابن باشند.

ابتلا به ناباروری
ابتلا به ناباروری

تغییرات هورمونی

از دیگر اثرات منفی محصولات آرایشی، تاثیر آن بر عملکرد غدد در بدن است. تریکلوزان یک ترکیب شیمیایی است که معمولاً در اسکراب‌های ضد آکنه و دئودورانت‌ها وجود دارد. در هنگام استفاده از محصولات آرایشی ماده تریکلوزان در بدن جذب و جمع می‌شود و قادر است تعادل هورمونی بدن را بهم بزند. این اختلال با علائمی مانند سردرد، افزایش وزن و افسردگی همراه است.

آسیب جدی مو

محصولات مراقبت مو مانند ژل مو، سرم مو، کرم، لوسیون مو، شامپو، نرم‌کننده و اسپری مو حاوی چندین ماده شیمیایی مضر هستند. همانطور که روی برچسب آن‌ها نوشته شده، استفاده از این لوازم موهای شما را درخشان و بالطافت می‌کند. ولی در آخر این لوازم نیز آسیب جدی به موی شما وارد می‌کند. عوارض این محصولات عبارتند از: شوره سر، قرمزی پوست، نازک‌شدن مو و ریزش مو. همچنین رنگ‌کردن مداوم موی سر منجر به تغییر رنگ طبیعی مو می‌شود.

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 1 میانگین: 4]

همچنین ببینید

بهترین وسیله برای آرایش ابرو

بهترین وسیله برای آرایش ابرو

بهترین وسیله برای آرایش ابرو شامل چه لوازمی است؟ قطعا به نقش ابروها در زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *