تمیز کردن زیر ناخن - کادای
تمیز کردن زیر ناخن - کادای

نحوه تمیز کردن زیر ناخن یا چند روش ساده

در این مقاله با نحوه تمیز کردن زیر ناخن با یک روش ساده و چند روش تخصصی و موثر آشنا می‌شوید. یکی از مواردی که در رعایت سلامت و بهداشت شخصی باید به آن توجه شود، داشتن ناخن تمیز است. تمیز کردن زیر ناخن نه تنها به زیبایی بیشتر ناخن‌ها کمک می‌کند بلکه در بهداشت فردی نیز موثر است. بهتر است بدانید که هر چقدر هم برای زیبایی ظاهری ناخن خود تلاش کنید ولی ناخن تمیز و سالمی نداشته باشید زیبایی ناخن شما به درد که نمیخورد هیچ! بلکه ممکن است زیان‌بار هم باشد. در صورتی که رنگ ناخن شما تغییر کرده و زود به زود کثیف می‌شود، پس قطعا روش صحیحی را برای نگهداری از ناخن و تمیز کردن آن در پیش نگرفتید. در ادامه این مقاله بطور کامل درباره نحوه تمیز کردن زیر ناخن یا چند روش ساده آشنا می‌شوید تا نگهداری و سلامت دست و ناخن شما رعایت شود.

یک راه سریع برای تمیز کردن ناخن دست

ابتدا کثیفی موجود در زیر ناخن خود را تمیز کنید.

در صورتی که همیشه در زیر ناخن خود شاهد جمع شدن کثیفی هستید، احتمالا دست خود را در طول روز به اندازه کافی نمی‌شویید و یا حتی ممکن است در هنگام نظافت منزل از دستکش استفاده نکرده باشید. برای تمیز کردن کثیفی‌های موجود در زیر ناخن بهتر است از یک سوهان ناخن استفاده کنید و قسمت نوک تیز آن را در زیر قسمت سفید ناخن خود قرار داده و جرم و کثیفی این ناحیه را بیرون آورید. اینکار ممکن است سبب انتقال میکروب شود، لذا بهتر است در مقابل درگیران انجام نشود. بهتر است این کار در حمام یا دستشویی و زیر نور مناسب انجام شود و بهترین زمان برای آن قبل از شستن دست‌ها است چون هرچه جرم‌ها خشک‌تر باشند راحت‌تر جدا می‌شوند. این کار را با نوک خودکار یا مداد انجام ندهید چون زیر ناخن‌ها کثیف‌تر دیده خواهند شد.

دست خود را بشویید.

با استفاده از یک صابون ملایم و طبیعی به همراه آب گرم دست خود را بشویید. نیازی نیست اینکار را با حساسیت بر روی ناخن‌ها انجام دهید. فقط کافی است دستان خود را مثل قبل شست و شو دهید. دقت کنید که استفاده از صابون‌های قوی ممکن است به علت پارابن موجود در ترکیبات آن‌ها سبب خشکی و شکنندگی ناخن شوند. همچنین پاک کننده‌های دست که حاوی الکل هستند برای ناخن مضرند و بهتر است از آن‌ها استفاده نکنید.

ناخن خود را در مخلوط آب گرم و صابون قرار دهید.

برای اینکار بهتر است یک کاسه را بردارید و آن را با آب ولرم پر کنید. سپس چند قطره صابون ملایم در داخل آب بریزید و آن را مخلوط کنید تا حل شود. سپس باید نوک انگشت خود را در داخل این محلول قرار دهید و به مدت سه دقیقه نگه دارید. با اینکار تمامی جرم ناخن شما به خوبی پاک و از بین می‌رود.

قرار دادن ناخن در محلول آب و صابون

از یک برس برای سطح ناخن خود استفاده کنید.

پس از این که ناخن‌ها را خیس کردید یک برس مناسب بردارید و داخل آب ناخن‌ها را با یک برس مناسب (مانند مسواک تمیز) برس بکشید و تمیز کنید. برس را روی همه قسمت‌های ناخن از جمله روی آن، لبه‌ها و زیر ناخن بکشید.

در صورت نیاز لاک ناخن خود را پاک کنید.

به احتمال زیاد در مرحله قبلی با برس کشیدن بر ناخن خود، لاک شما لب پر خواهد شد. بنابراین بهتر است قبل از این مرحله لاک روی ناخن خود را پاک کنید تا ناخن شما به خوبی تمیز شود. در صورتی که بر روی ناخن شما باقی‌مانده لاک باقی مانده است یک پنبه را بردارید و آن را به لاک پاک کن بدون استون آغشته کنید و بر روی سطح ناخن خود بکشید. کناره ناخن خود را فراموش نکنید و بعد از تمیز کردن زیر ناخن مجددا آن‌ها را بررسی کنید تا در هیچ قسمتی لاک باقی نمانده باشد.

دست خود را مجددا بشویید.

دست خود را یکبار دیگر نیز بشویید. در این مرحله فقط کافی است دست را با آب خالی بشویید و به نرمی با حوله خشک کنید. سپس برای مرطوب کردن ناخن خود از یک مرطوب کننده قوی استفاده کنید. اگر نیاز بود ناخن خود را سوهان بکشید تا همگی یک اندازه شوند. سپس می‌توانید کار مانیکور خود را آغاز کنید و ناخن خود را لاک بزنید.

روش‌های اساسی برای تمیز کردن ناخن دست

از جوش شیرین برای تمیز و سفید کردن ناخن خود استفاده کنید.

در صورتی که به دنبال ناخن‌های قوی و سالم هستید بهتر است از ترکیب جوش شیرین و آب اکسیژنه استفاده کنید. برای این ترکیب کافی است دو و نیم قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک قاشق غذاخوری آب اکسیژنه مخلوط کنید تا ترکیبی خمیری تشکیل شود و هفته‌ای یکبار از آن استفاده کنید. استفاده از این روش برای تمیز کردن ناخن بصورت کامل و تقویت آن بسیار موثر است. استفاده از این خمیر به شما کمک می‌کند تا ناخنی براق و سفید داشته باشید، بخصوص وقتی از لاک تیره استفاده کرده‌اید و ناخن شما رنگ گرفته است. اگر به این ترکیبات دسترسی ندارید خمیردندان نیز اثر مشابهی دارد و می‌توانید از آن استفاده کنید.

هر هفته نسبت به مرطوب کردن ناخن خود اقدام کنید.

اگر قصد دارید ناخنی داشته باشید که ترک نخورد و محکم باشد بهتر است هفته‌ای یکبار ناخن خود را مرطوب کنید. برای این منظور می‌توانید از آلوئه ورا یا کره کاکوئو یا روغن‌های طبیعی دیگر مثل آووکادو و روغن نارگیل استفاده کنید. استفاده از این ترکیبات باعث تغییر در ظاهر ناخن نمی‌شود ولی در قوی و محکم بودن ناخن شدیدا تاثیر گذارند.

درمان زردی ناخن

در صورتی که بر روی ناخن شما لکه زرد رنگی وجود دارد، این لکه می‌تواند دلایل مختلفی مانند سیگار کشیدن، لکه باقیمانده از لاک یا رشد قارچ زیر آن داشته باشد. برای رفع مشکل زردی ناخن می‌توانید از روغن درخت چای استفاده کنید که ضد قارچ است. ابتدا یک قطره از این روغن را بردارید و بر روی هر ناخن خود بریزید و 5 دقیقه منتظر بمانید، سپس آبکشی کنید. برای رفع مشکل زردی ناخن از لیمو ترش نیز می‌توان استفاده کرد که حاوی اسید سیتریک است و در تقویت ناخن بسیار موثر است.

درمان زردی ناخن

استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب ترکیبی قوی حاوی اسید مالیک و اسید استیک است که به تمیز کردن زیر ناخن و روی آن کمک می‌کند و هرگونه عوفنت و تغییر رنگ آن را از بین می‌برد. سرکه سیب را با مقدار مساوی آب رقیق کنید و ناخن‌ها را به مدت بیست دقیقه داخل این محلول نگه دارید.

ناخن خود را مدام تقویت کنید.

در جهت تقویت ناخن‌های خود می‌توانید به تغذیه خود دقت کنید. سعی کنید در رژیم خود از موادی استفاده کنید که حاوی بیوتین باشد. زیرا بیوتین تنها ماده‌ای است که ثابت شده در تقویت ناخن بسیار موثر است. در صورتی که به مدت شش ماه تغذیه خود را اصلاح کنید می‌توانید اثر فوق‌العاده این ماده را در تقویت ناخن خود ببینید.

گاهی ناخن خود را بدون لاک نگه دارید.

در صورتی که همیشه عادت دارید از لایک بر روی ناخن خود استفاده کنید و یا عادت به استفاده از ناخن مصنوعی برای مدت طولانی دارید، بهتر است مدتی اینکار را فراموش کنید. زیرا اینکار به راحتی رنگ ناخن شما را در طولانی مدت تغییر می‌دهد. حتی اگر بین هربار لاک زدن تمیز کردن ناخن را به طور کامل انجام دهید بازهم این خطر وجود دارد. لذا توصیه می‌شود که جهت تقویت ناخن خود چند وقت یکبار (یک یا دوبار در سال هربار به مدت یک ماه) از زدن لاک بپرهیزید تا ناخن شما کمی هوا بخورد و تقویت شود. همچنین یادتان نرود که قبل از لاک زدن حتما از بیس کوت استفاده کنید، زیرا بیس کوت از تغییر رنگ ناخن و رنگ گرفتن آن بطور قابل توجهی جلوگیری می‌کند.

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 4 میانگین: 4.5]

همچنین ببینید

بهداشت ماشین لباسشویی - کادای

بهداشت ماشین لباسشویی (هرآنچه باید بدانید)

آیا به بهداشت ماشین لباسشویی خود اهمیت می‌دهید؟ در این مقاله به بررسی موضوع بسیار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *