راه‌‌های تقویت و ترمیم ناخن‌ های آسیب دیده
راه‌‌های تقویت و ترمیم ناخن‌ های آسیب دیده

راه‌‌های تقویت و ترمیم ناخن‌ های آسیب دیده

در این مقاله به بررسی راه‌های تقویت و ترمیم ناخن‌ های آسیب دیده پرداخته شده است. همانطور که می‌دانید ناخن نیز به اندازه سایر قسمت‌های بدن نیاز به تقویت و ترمیم دارد و نباید از آن غافل شد. سلامت ناخن نشان‌دهنده سلامت بدن است و از گذشته تا کنون پزشکانی که در زمینه طب سنتی مشغول به کار هستند، معتقدند که اگر فردی دارای ناخن‌ های آسیب دیده باشد یعنی بیمار است و ناراحتی در بدن دارد. از عوال متعددی که سبب آسیب رسیدن به ناخن‌های فرد می‌شود شامل استفاده مکرر از لاک ناخن به خصوص لاک‌های ژلی و پاک کردن آن‌ها با استون، تماس با مواد شیمیایی و شوینده، انجام کارهای سنگین با ناخن‌ها، عدم رعایت بهداشت ناخن و تغذیه نامناسب است.

در حالت کلی اگر ناخن آسیب دیده دارید بهتر است نسبت به این موضوع حساس شوید، زیرا ناخنی که آسیب ببیند نشانه عدم تعادل و سلامتی در بدن است و به عنوان یک مشکل زیبایی محسوب می‌شود. ناخن آسیب دیده باید شما را نگران کند و لازم است هر چه سریع‌تر نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید. در ادامه این مطلب بطور کامل درباره نحوه تقویت و ترمیم ناخن‌ های آسیب دیده صحبت شده است که چگونه می‌توان ناخن خود را احیا کرد تا عین قبل زیبا و سالم شود.

از کرم یا روغن مخصوص کوتیکول استفاده کنید.

یکی از عوامل شایعی که سبب آسیب دیدن ناخن می‌شود، خشک شدن بافت ناخن و اطراف آن است. برای جلوگیری از این امر بهتر است همواره رطوبت مورد نیاز ناخن را حفظ کنید و مشکل خشکی ناخن را با تامین مواد مفید و مغذی به ناخن برطرف کنید.

برای حل مشکل ناخن های آسیب دیده بهتر است از روغن یا کرم‌های کوتیکول که صرفا برای احیای ناخن تولید شده‌اند استفاده کنید تا ضعیف بودن ناخن و خشکی آن رفع شده و ناخن دوباره احیا شود. بهتر است از یک روغن یا کرم مخصوص کوتیکول که پایه طبیعی دارد استفاده کنید. این کرم یا روغن را هر شب بر روی ناخن خود بزنید و آن را به خوبی ماساژ دهید تا جذب شود. روغن کوتیکول یکی از بهترین روغن‌ها برای احیای ناخن آسیب دیده است که دارای ویتامین‌های مفید، روغن آرگان یا روغن شی می‌باشد. این روغن قادر است التهاب بافت ناخن و سایر مشکلات ناخن را رفع کند و آن را درمان کرده و در احیای بافت ناخن نقش موثری داشته باشد.

از روغن زیتون برای احیای ناخن آسیب دیده استفاده کنید.

در صورتی که کمی در زمینه مراقبت از پوست و مو اطلاعات داشته باشید به خوبی می‌دانید که یکی از روغن‌های مفید و موثر برای حفظ رطوبت پوست و موی و احیای آن، روغن زیتون است. جالب است بدانید که روغن زیتون بر روی ناخن نیز تاثیر بسیار خوبی دارد. روغن زیتون نسبت به روغن کوتیکول (ارزان نیست) دارای قیمت کمتری می‌باشد. روغن زیتون را با قیمت کمتر و بهترین کیفیت می‌توانید پیدا کنید که در دسترس نیز است. روغن زیتون حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی مفیدی است که در کنار خاصیت مرطوب کنندگی، ناخن‌های شما را تقویت می‌کنند.

برای استفاده از فواید روغن زیتون بهتر است آن را داخل یک ظرف بریزید و ناخن‌های خود را به مدت 10 الی 15 دقیقه درون روغن زیتون قرار دهید. بهتر است این عمل را هر روز تکرار کنید. در صورتی که پوست دست و پای شما نیز در زمستان بسیار خشک است می‌توانید از روغن زیتون برای رفع خشکی پوست استفاده کنید.

تقویت و ترمیم ناخن های آسیب دیده

افزایش مقدار بیوتین در رژیم غذایی

می‌دانید که بدن برای اینکه بتواند بافت ناخن را بسازد و یا احیا کند نیاز به مواد مغذی متعددی دارد که شامل ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، مواد معدنی، آهن و … است. در میان انواع ویتامین‌ها نقش بیوتین و تاثیر آن در ایجاد بافت ناخن بسیار بیشتر است.

بیوتین در واقع همان ویتامین ب است که این ویتامین محلول در آب می‌باشد و آن را با نام ویتامین H نیز می‌شناسند. ویتامین ب تاثیر بسیار زیادی در متابولیسم اسیدهای آمینه و عملکرد دیگر ویتامین‌های گروه ب دارد. هر انسان روزانه به مصرف سی میکروگرم بیوتین نیاز دارد که این مقدار ویتامین را با مصرف مواد غذایی می‌توان تامین کرد. در صورتی که ناخن ‌های آسیب دیده و ضعیف دارید، این مقدار بیوتین برای شما کفایت نمی‌کند و برای جبران این کمبود بهتر است به پزشک مراجعه کرده و از قرص‌های مکمل بیوتین استفاده کنید. این ویتامین نه تنها ناخن‌های شما را تقویت و سالم می‌کند بلکه اثر بسار مثبتی روی پوست و مو و سلامت تمام بدن نیز دارد.

از کراتین برای درمان ناخن های آسیب دیده استفاده کنید.

قطعا درباره کراتین کردن مو بارها و بارها شنیده‌اید . در این روش از مواد مختلفی استفاده می‌کنند تا موها را صاف و نرم کنند و وزی آن را از بین ببرند. معمولی افرادی که دارای موهای فر و یا وز هستند به سراغ این روش می‌روند که به عنوان یک روش آرایشی طولانی مدت و مفید شناخته می‌شود. جالب است بدانید که کراتینه کردن فقط مخصوص مو نیست و جدیدا از این روش برای تقویت بافت ناخن نیز استفاده می‌شود.

در روش کراتینه از یک ماده مخصوص کراتین که در بازار به فروش می‌رسد استفاده می‌کنند تا به تقویت و ترمیم ناخن های آسیب دیده کمک کنند. این ماده علاوه بر کراتین دارای عصاره گیاهی و مواد مختلفی است که ناخن انسان به آن‌ها نیاز دارد. با استفاده از کراتین می‌توانید ناخن خود را مقاوم و سالم کنید. با استفاده از این روش دیگر هیچ نیازی به کارهای پر هزینه مانند کاشت ناخن و … نیست.

ماساژ دادن نوک انگشتان

بسیاری از افراد علاقمند به ماساژ دادن دست خود هستند که بسیار آرامش بخش است. ماساژ دادن انگشتان دست باعث می‌شود تا جریان خون در دست افزایش یابد و پوست دست نیز تقویت شود. در صورتی که تا به حال ماساژ دست یا امتحان نکرده‌اید بهتر است در زمان استفاده از لوسیون مرطوب کننده دست اینکار را انجام دهید. همزمان با زدن کرم و لوسیون، دستان و نوک انگشتان خود را نیز ماساژ دهید تا کرم به خوبی جذب آن شود.

ماساژ دادن کل دست یا نوک انگشتان دست سبب می‌شود تا در سطح پوست و یا بافت بستر ناخن جریان خون زیاد شود. همچنین با ماساژ دادن نوک انگشتان خود کمک می‌کنید تا مواد مغذی بهتر و کامل‌تر به داخل بافت ناخن و اطراف ناخن نفوذ کند. اگر اینکار را در طولانی مدت انجام دهید متوجه می‌شوید که ناخن شما بسیار قوی‌تر و سالم‌تر از قبل هستند و مشکل خشکی و شکننده بودن ناخن حل شده است.

برای ترمیم ناخن خود از آب بیشتری استفاده کنید.

دلیل اصلی آسیب دیدن ناخن و شکننده بودن آن، کاهش میزان رطوبت ناخن است. این رطوبت از دست رفته را می‌توان با استفاده از انواع مختلف کرم‌ها و روغن‌های مخصوص جبران کرد. ولی اگر خشکی ناخن به علت کمبود رطوبت در داخل بدن باشد نمی‌توان آن را با کرم و روغن رفع کرد. نکته جالب این است که اولین علت خشکی و شکننده بودن ناخن کم آب بودن بدن است که خود را در ناخن نشان می‌دهد. این مشکل را می‌توان تا حدود زیادی با مصرف زیاد آب حل کرد. اگر ناخن‌های ضعیف و شکننده‌ای دارد مقدار آب مصرفی روزانه خود را افزایش دهید تا کمبود آب بدن شما جبران شود. همزمان نیز از غذاهای آبرسان مثل میوه و سبزیجات به مقدار کافی استفاده کنید و رطوبت مورد نیاز بدن خود را تامین کنید.

استفاده از بیوتین برای تقویت ناخن

برای پاک کردن لاک ناخن از مواد دیگری استفاده کنید.

در صورت ناخن های آسیب دیده دارید برای پاک کردن لاک ناخن خود به سراغ استون و … نروید که مناسب ناخن شما نیستند. با اینکه میزان و اثر این پاک کننده‌های قدیمی بسیار زیاد است و به سرعت می‌تواند لاک را پاک کند ولی همزمان نیز قادر است آسیب جدی به بافت ناخن بزند و لایه محافظتی ناخن را از بین ببرد.

برای ممانعت از بروز این مشکل سعی کنید کمتر از لاک پاک کن استفاده کنید. به جای استون بهتر است از لاک پاک‌کن‌های غیر استونی که جدیدا به بازار عرضه شده‌اند استفاده کنید. این مواد غیر استونی بافت ناخن را ضعیف و حساس نمی‌کنند و دارای مواد مفیدی هستند که می‌تواند سبب تقویت ناخن نیز شود. علاوه بر این سعی کنید تا حد ممکن از تماس دست‌ها با مواد شیمیایی دیگر مثل شوینده‌ها، رنگ‌های شیمیایی و … جلوگیری کنید.

برای مراقبت از ناخن آسیب دیده از دستکش استفاده کنید.

دست شما هر روز با مواد مختلفی مثل آب، صابون و دیگر شوینده‌ها و مواد شیمیایی دیگر در تماس است. حتی در آب نیز ممکن است املاح معدنی زیادی وجود داشته باشد که سبب خشکی پوست دست و ناخن شود و به بافت ناخن صدمه بزند. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته می‌توان گفت که دلیل اصلی بسیاری از مشکلات ناخن مربوط به همین مواد شیمیایی است که روزانه با دست انسان در تماس است. لذا کارشناسان توصیه می‌کنند که در هنگام کار با مواد، شستن ظروف و لباس و خصوصا در زمان کار با مواد شیمیایی حتما از دستکش استفاده کنید تا بافت ناخن شما آسیب نبیند. بهتر است دستکش انتخابی شما دو لایه باشد. همچنین فراموش نکنید که بعد از شستن دست خود از کرم نرم‌کننده استفاده کنید تا پوست دست و ناخن شما مرطوب بماند.

مرتبا از کرم مرطوب کننده برای ناخن خود استفاده کنید.

همانطور که در بخش‌های قبلی نیز ذکر شد دلیل اصلی آسیب رسیدن به ناخن خشک شدن بافت ناخن و کمبود رطوبت است. لذا در صورتی که قصد دارید ناخن سالم و زیبایی داشته باشید که سریع نشکند، باید کرم مرطوب کننده را مرتبا مورد استفاده قرار دهید. این مورد بعد از شستن دست‌ها حتما باید رعایت شود. اگر به استفاده از کرم مرطوب کننده عادت کنید اطمینان داشته باشید که ناخن شما زیبا و سالم باقی می‌ماند و حتی قادر است تا ناخن های آسیب دیده شما را در مدت طولانی به حالت و شکل اولیه خود برگرداند. در صورتی که قادر به استفاده از کرم مرطوب کننده بصورت مکرر در طول روز نیستید، حداقل شب در هنگام خواب این موضوع را فراموش نکنید تا رطوبت ناخن شما حداقل یک بار در روز حفظ شود، بدون اینکه نیاز به درمان و مواد گران قیمت داشته باشید.


این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 1 میانگین: 4]

همچنین ببینید

عوارض نبستن سوتین در بارداری - کادای

عوارض نبستن سوتین در بارداری

همانطور که می‌دانید زنان در دوران بارداری باید از سوتین مخصوص حاملگی استفاده کنند. زیرا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *