آشنایی با مضرات لاک ناخن
آشنایی با مضرات لاک ناخن

مضرات لاك ناخن، برق ناخن، لاك حرارتی چيست؟

آیا از مضرات لاک ناخن اطلاع دارید؟ آیا اثرات مخرب لاک ناخن بر سلامتی بدن و ناخن را می‌دانید؟ در مقاله زیر سعی شده است تا اطلاعات جامعی از نحوه تاثیر لاک ناخن بر سلامتی بدن و اثرات مخرب این محصولات که شامل لاک ناخن، برق ناخن و لاک حرارتی است، در اختیار شما عزیزان قرار داده شود.

با اینکه لاک توسط اکثریت بانوان استفاده می‌شود و جزو محبوب‌ترین محصولات آرایشی بهداشتی برای زنان محسوب می‌شود، با این حال استفاده از این محصول مضراتی نیز دارد. این مضرات در نتیجه استفاده مداوم از لاک ناخن و ماندگاری زیاد لاک بر روی ناخن ایجاد می‌شود که می‌تواند باعث بروز مشکلات و بیماری‌های جدی در بدن شما شود. علت بروز اثرات مخرب لاک ناخن، وجود مواد شیمیایی و مضری است که در تولید و تهیه لاک از آن استفاده شده است. این حقیقت غیر قابل انکار است که لاک در میان دختران جوان بسیار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. زیرا لاک، باعث زیباتر دیده شدن دست و ناخن‌های خانم‌ها می‌شود و زیبایی خاصی به دست آن‌ها می‌بخشد. ولی باید بدانید که استفاده زیاد از این محصول می‌تواند نتیجه معکوسی را به همراه داشته باشد.

بسیاری از خانم‌ها برای داشتن ناخن‌های خاص و زیبا، به غیر از لاک زدن به سراغ کارهای دیگری مانند کاشت ناخن، ژلیش ناخن، کاور ناخن و … نیز می‌روند. این روش‌های زیباسازی ناخن نیز به اندازه لاک زدن دارای عوارض مخصوص به خود هستند. امروزه لاک‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف در بازار وجود دارد و تنوع در رنگ لاک باعث استفاده بیشتر آن‌ها در میان بانوان شده است. اما اگر به سلامتی ناخن و بدن خود اهمیت می‌دهید باید بدانید که لاک زدن‌های مکرر چه عوارضی می‌تواند برای شما به وجود آورد. در ادامه با مضرات لاک ناخن آشنا می‌شوید.

عوارض و مضرات لاک ناخن چیست؟

همانطور که می‌دانید در ترکیبات لاک از مواد شیمیایی استفاده می‌شود که به تدریج می‌تواند در بافت ناخن و اطراف ناخن سرایت و نفوذ کند و سبب ایجاد مشکلات جدی در فرد شود. در متن زیر درباره مضرات لاک ناخن، برق ناخن و لاک‌های حرارتی صحبت شده است. همچنین مواد شیمیایی بکار رفته در تولید لاک نیز معرفی شده‌اند که شناخت آن‌ها به کسب اطلاعات بیشتر شما عزیزان کمک می‌کند.

عوارض استفاده از لاك ناخن تاريخ گذشته برای بزرگسالان و كودكان چيست؟

شناخت اثرات مخرب لاک ناخن

تغییر رنگ ناخن

از اولین مضرات لاک ناخن، زرد شدن ناخن است که در اثر استفاده مکرر و طولانی مدت از لاک ایجاد می‌شود. در ترکیبات لاک از رنگ‌های غلیظ و مواد شیمیایی مضری استفاده می‌شود که در طولانی مدت می‌تواند سبب از بین رفتن رنگ طبیعی ناخنتان شود و ناخن شما را زرد رنگ کند. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید قبل از زدن مستقیم لاک بر روی ناخن از یک پوشش بدون رنگ استفاده کرد تا لاک باعث تغییر رنگ ناخن نشود. در برخی مواقع در اثر استفاده بیش از حد از لاک و یا برق ناخن و حتی لاک پاک‌کن، لکه‌های سفید رنگی بر روی ناخن ایجاد می‌شود. این لکه‌ها نشان‌دهنده واکنش بدن شما به مواد شیمیایی داخل لاک است و برای رفع این مشکل فقط باید برای مدتی از لاک استفاده نکنید.

زرد شدن ناخن
زرد شدن ناخن

سمی بودن مواد تشکیل‌دهنده لاک

از دیگر مشکلات و اثرات مخرب لاک ناخن، سمی بودن ترکیبات آن می‌باشد که از مهم‌ترین مواد تشکیل دهنده و سمی آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

تولوئن:

 این ماده شیمیایی موجود در لاک سبب می‌شود تا سطح ناخن شما ساییده و صیقلی شود. تولوئن به قدری قوی است که می‌تواند بر روی سیستم عصبی و مرکزی بدن شما تاثیر بگذارد و در روند باردار شدن می‌تواند منجر به اختلالات زیادی شود. حضور تولوئن در بدن می‌تواند سبب ایجاد عوارضی مانند حالت تهوع، احساس ضعف و سردرد در فرد شود.

فرمالدئید

یکی از موادی که باعث بروز اثرات مخرب لاک ناخن می‌باشد، وجود فرمالدئید در ترکیبات لاک ناخن است. در حقیقت این ماده یک گاز کاملا بی‌رنگ است که سبب چند تاثیر چند برابر عوارض لاک است. ممکن است برخی افراد آلرژیک که در معرض این گاز قرار می‌گیرند، واکنش شدیدی به این ماده بدهند. این واکنش‌ها می‌تواند شامل نامنظم شدن ضربان قلب، از دست دادن حس‌های عصبی، ایجاد جوش‌های پوستی، تشنج و حتی سرطان باشد.

دی بوتیل فتالات

یکی از مواد بسیار خطرناک در ترکیبات لاک، وجود این ماده است که برای تولید عطر لاک از آن استفاده می‌شود. این ماده قابلیت اشتعال‌پذیری دارد و می‌تواند مشکلات جدی مانند ابتلا به بیماری زنانه، اختلال در غدد درون ریز و همچنین به وجود آمدن اختلالات تنفسی شود. این ماده در صورت استنشاق شدن و یا خورده شدن می‌تواند اثرات وحشتناکی را بر روی اندام‌های داخلی بگذارد.

پارابن

پارابن در واقع یک ماده نگهدارنده در ترکیبات لاک ناخن می‌باشد و ارتباط مستقیمی با بروز سرطان سینه در بانوان دارد. از دیگر مضراتی که این ماده بر سلامت بدن دارد این است که اجازه ورود هیچ ویتامین طبیعی و اکسیژن را به بدن فرد نمی‌دهد و این مواد به خوبی توسط بدن جذب نمی‌شوند. در پی این امر اخلال در جذب مواد ضروری در بدن ایجاد می‌شود که منجر به ناخن‌های ناسالم در فرد می‌شود.

کافور

این ماده که در ترکیبات لاک ناخن مورد استفاده قرار می‌گیرد به عنوان پلاستیزر عمل می‌کند که حکم زنگ‌زدگی را دارد. از این ماده برای جلوگیری از فاسد شدن در حشرات مرده استفاده می‌شود. در صورت یکه بدن فرد با این ماده در ارتباط و تماس باشد، سبب تحریک پذیر شدن بدن و همچنین تشنج می‌شود.

نیتروسلولوز

از این ماده علاوه بر ساخت لاک برای تولید رنگ خودرو و تهیه مواد انفجاری مانند دینامیت نیز استفاده می‌شود که در صورت وارد شدن بر بدن سبب سمی شدن بدن می‌شود و بسیار مضر است.

اثرات مخرب بوی لاک

در هنگامی که به ناخن خود لاک می‌زنید، اولین چیزی که احساس می‌کنید بوی لاک است. این بود می‌تواند بسیار مضر و خطرناک باشد. توصیه می‌شود زنان باردار به هیچ عنوان بوی لاک ناخن را استشمام نکنند. همچنین افراد آلرژیک و دارای آسم و یا مشکلات کبدی و کلیوی نیز نباید این بو را احساس کنند.  سرگیجه و سردرد از اثرات مخرب لاک ناخن است که نباید نسبت به آن‌ها بی‌توجهی شود. زیرا این علائم می‌توانند مشکلات بزرگ‌تری را با خود به همراه داشته باشند.

ابتلا به عفونت قارچی
ابتلا به عفونت قارچی

از دیگر مضرات لاک ناخن که در صورت استفاده طولانی مدت از لاک ایجاد می‌شود، ابتلا به عفونت قارچی است که اکثرا توسط قارچ کاندیداست که در ناخن‌های دست‌ها و پاها ایجاد می‌شود. با ابتلا شدن به عفوت قارچی ناخن‌های فرد شکننده شده و زرد می‌شوند. همچنین رنگ بدی در ناخن ایجاد می‌شود که در صورت بی‌اهمیتی و عدم درمان این مشکل، قارچ به سرعت در بدن پخش می‌شود.

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 2 میانگین: 4.5]

همچنین ببینید

بهترین وسیله برای آرایش ابرو

بهترین وسیله برای آرایش ابرو

بهترین وسیله برای آرایش ابرو شامل چه لوازمی است؟ قطعا به نقش ابروها در زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *