تاثیر موسیقی بر خرید
تاثیر موسیقی بر خرید

تاثیر موسیقی بر خرید – چه موسیقی مناسب فروشگاه هستند؟

تاثیر موسیقی بر خرید چیست؟ تا به حال به تاثیر موسیقی بر مشتریان توجه کرده‌اید؟ به نظر شما موسیقی‌ای که در یک فروشگاه پخش می‌شود، چگونه در رفتار و تصمیم‌گیری مشتریان تاثیر می‌گذارد؟ در این مقاله سعی شده است تا درباره تاثیر موسیقی بر خرید مشتریان صحبت شود.

در حال حاضر اکثر برندهای معروف در دنیا تحقیقات بسیار زیادی درباره موسیقی و تاثیر آن بر مشتریان انجام داده‌اند. در این مواقع موسیقی معرف برند افراد نیز است و یا صاحب برند می‌تواند خود و برندش را بوسیله موسیقی مخصوصی معرفی کند. در هنگام خرید و یا سرو غذا در یک رستوران با پخش موسیقی، میزان خرید و رفتار مشتریان تغییر می‌کند. معمولا موسیقی و آهنگی که در پس زمینه یک فروشگاه یا یک رستوران پخش می‌شود، موسیقی زمینه‌ای نامیده می‌شود که تاثیر بسیار زیادی در رفتار افراد دارد.

انسان‌ها در فعالیت‌های مختلف با موسیقی متنوعی مواجه هستند. مانند محل کار، هنگام مطالعه، خوردن و آشامیدن، رانندگی و … واقعیت این است که موسیقی تاثیرات بسیار زیادی در ابعاد مختلف از جمله توانایی های شناختی و حتی میزان هوش افراد دارد. ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که موسیقی چه تاثیری بر روی مهارت اجتماعی افراد می‌گذارد؟ موسیقی افراد را در کنار هم جمع کند و باعث شود با همکاری هم کار کنند و یا گروه تشکیل دهند. موسیقی بر روحیه و واکنش احساسی افراد نیز تاثیرگذار است. در کنار تمامی این تاثیرات مثبت، مطالعات نشان می‌دهد که موسیقی تاثیرات نامطلوبی را نیز به همراه دارد.

موسیقی چه تاثیری بر مشتریان در هنگام خرید دارد؟

موسیقی پس زمینه به موسیقی‌ای گفته می‌شود که در یک محیطی مانند فروشگاه تجاری در شدت کمتری از سایر صداهای محیط در حال پخش است. به طوری که مشتری قادر به تشخیص منبع صوتی صدا نیست. از موسیقی معمولا به عنوان محرکی در محیط که تاثیر مثبتی بر رفتار مشتریان دارد و افراد به آن واکنش نشان می دهند، استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که پخش موسیقی می‌تواند در انتخاب این فروشگاه توسط مشتریان تاثیرگذار باشد. خصوصا اگر موسیقی پخش شده هماهنگ با محیط فروشگاه باشد. میزان این تاثیرگذاری بیشتر است. موسیقی در هنگام خرید بر نوع نگرش مشتریان تاثیر مثبتی ایجاد می‌کند. خصوصا اگر آهنگ شاد در فروشگاه پخش شود. ممکن است موسیقی غم‌انگیز تاثیر منفی و نامطلوبی بر روحیه مشتریان بگذارد.

تاثیر خرید بر روحیه افراد از نظر روانشناسی چیست؟ خرید برای آرامش خودتان

برای بررسی تاثیر موسیقی بر مشتریان به سراغ تحقیقات انجام شده می‌رویم. با توجه به این تحقیقات موسیقی تاثیر چشمگیری بر روحیه مشتریان، میزان رضایت آن‌ها از اجناس، برانگیخته شدن احساسات و احساس نوستالژیک آن‌ها دارد. همچنین مطالعات نشان می‌دهد که موسیقی پخش شده در هنگام خرید بر روی تعداد اجناس خریداری شده، وفاداری مشتریان به یک برند، ارزیابی محصولات، سرعت عملکرد و جریان ترافیکی فروشگاه، رضایت از خرید، مدت زمان صرف شده بر مشتری توسط صاحب فروشگاه و … بسیار موثر است. گاهی ممکن است سرعت موسیقی تاثیر برعکسی بر روی مشتریان بگذارد. برای مثال تصور کنید یک آهنگ با صدای خیلی بلند و یا ریتم تندی در حال پخش است و مشتری در انتظار آمدن صاحب فروشگاه برای پرسیدن سوالات خود است. در این مواقع موسیقی به افراد احساس طولانی بودن زمان انتظار را می‌دهد و آن‌ها را آشفته می‌کند.

در حالی که در زمان پخش موسیقی با صدای ملایم و آرام، مشتریان صبر بیشتری به خرج می‌دهند. مطالعات نشان داده شد که سرعت (تمپو) آهنگ، بیشترین تاثیر را بر روی تغییر رفتار مشتریان دارد.

افزایش خرید با پخش موسیقی در فروشگاه
افزایش خرید با پخش موسیقی در فروشگاه

چرخه تاثیر موسیقی بر خرید در مشتریان یک فروشگاه

موسیقی در ابتدا باعث برانگیختن احساسات مشتریان شده و سپس این احساس به لذت تبدیل می‌شود. بعد از حس لذت، حس اعتماد در مشتری پدیدار شده و در نهایت منجر به خرید می‌شود. در ادامه هر یک از این مراحل شرح داده شده است.

https://persiahandicraft.com/%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%aa%d8%a7%d8%ab%db%8c%d8%b1-%d8%aa%d8%a8%d9%84%db%8c%d8%ba%d8%a7%d8%aa-%d8%a8%d8%b1-%d8%ae%d8%b1%db%8c%d8%af-%da%86%d9%87-%d9%85%db%8c%e2%80%8c%d8%af%d8%a7/

برانگیخته شدن

در اغلب تحقیقاتی که بر روی تاثیر و شناسایی عوامل موثر بر رفتار مشتری انجام شده است، برای برانگیختن رفتار مشتریان اکثرا از محرک‌های مستقیم استفاده شده و توجه زیادی به محرک غیرمستقیم مانند موسیقی نشده است. در حالی که موسیقی به عنوان یکی از عوامل بسیار مهم در فروشگاه‌ها، سبب تحریک اندیشه و احساسات مشتری داشته که مشتری از آن بی‌خبر است. این محرک بسیار قوی‌تر از سایر محرک‌هایی است که با وجود آگاهی مشتریان درک می‌شوند. منظور از برانگیختی، تحریک ذهنی مشتریان برای افزایش خرید است. ویژگی‌های فروشگاه بر رفتار عاطفی مشتریان تاثیرگذار است و همین رفتارهای عاطفی سبب افزایش خرید می‌شود.

برای برانگیختگی از تاثیر رنگ در خرید غافل نشوید. مقاله با تاثیر رنگ در خرید آشنا شوید! تاثیر روانشناسی رنگ در خرید حتما به شما کمک خواهد کرد.

لذت

مشتریان فقط به دنبال خرید اجناس دلخواه خود نیستند، بلکه به دنبال رفع نیازهای خود و مشکلاتشان نیز می‌گردند. برای مثال ممکن است برای نياز به سرگرمی، تفریح، واکنش‌های اجتماعی یا تحریك ذهنی خرید کنند. قطعا یک فروشگاه با موقعیت جغرافیایی مناسب و فضای زیبا می‌تواند حس لذت را در مشتری ایجاد کند.

ایجاد حس لذت در مشتری با موسیقی
ایجاد حس لذت در مشتری با موسیقی

اعتماد

اعتماد و اطمینان به افراد جنبه محوری بسیاری از معاملات اقتصادی به شمار می‌رود. منظور از اعتماد در این مقاله، تمایل بیشتر مشتریان برای اطمینان کردن به فروشگاه و لذت بردن از محرک‌های محیط فروشگاه است که در نهایت منجر به خرید مشتریان می‌شود. فروشگاه‌های تجاری باید برای جلب اعتماد مشتری، نیاز و انتظار مشتریان را شناسایی کند. آن‌ها با عمل کردن به قولی که به مشتریان داده‌اند و یا ارائه خدمات مناسب به مشتریان، سبب جلب اعتماد آن‌ها شده و خرید فروشگاه افزایش می‌یابد. در کل اعتماد پيش شرط ضروری برای مبادله، خرید وایجاد روابط بلند مدت با مشتریان است.

خرید

قصد خرید و یا تمایل مشتری به خرید یک محصول از یک فروشگاه مرحله آخر است. در صورتی که تمامی عوامل در کنار یکدیگر به جلب رضایت مشتری و خرید از فروشگاه منجر شود، خرید صورت می‌گیرد.

موسیقی آرامش بخش برای فروشگاه
موسیقی آرامش بخش برای فروشگاه

نتیجه‌گیری

در حالت کلی می‌توان گفت که بین ریتم موسیقی و فعالیت مشتریان رابطه معناداری وجود دارد. حرکت مشتریان در حین پخش موسیقی ملایم، کندتر بوده و 128 ثانیه است. ولی در حالت پخش موسیقی تند، حرکت مشتریان بطور میانگین 109 ثانیه طول می‌کشد. مطالعات نشان می‌دهد که مشتریان در هنگام شنیدن موسیقی در فروشگاه مدت بیشتری در آنجا می‌مانند و 39 درصد بیشتر پول خرج می‌کنند.

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 3 میانگین: 3.7]

همچنین ببینید

روانشناسی رنگ آبی

درباره روانشناسی رنگ آبی چه می‌دانید؟

در صورتی که علاقمند هستید درباره روانشناسی رنگ آبی بیشتر بدانید، بهتر است این مقاله …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *