روانشناسی رنگ آبی
روانشناسی رنگ آبی

درباره روانشناسی رنگ آبی چه می‌دانید؟

در صورتی که علاقمند هستید درباره روانشناسی رنگ آبی بیشتر بدانید، بهتر است این مقاله را بطور کامل مطالعه کنید. همانطور که می‌دانید رنگ آبی جزو رنگ‌های اصلی و در طبقه‌بندی رنگ‌های سرد قرار می‌گیرد. بسیاری از مردم به رنگ آبی علاقه دارند و این رنگ همیشه برای آن‌ها نماد عظمت دریا و آسمان است و رنگ مورد علاقه اکثر مردم محسوب می‌شود.

از دیدگاه بسیاری از مردم رنگ آبی جزو رنگ‌های دوست داشتنی در جهان است. این رنگ خاصیتی آرام و صمیمانه دارد و نشانه هوش و مسئولیت‌پذیری بسیار زیاد است. رنگ آبی اکثرا به همراه رنگ خاکستری مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بسیاری از شرکت‌های یا موسسات مالی از این رنگ برای جلب اطمینان مشتریان استفاده می‌شود. نکته جالب این است که در اغلب شبکه‌های اجتماعی از رنگ آبی استفاده می‌شود زیرا استرس و نگرانی که در دیدگاه کاربران از بابت حفظ حریم شخصی وجود دارد می‌تواند با استفاده از رنگ آبی سبب جلب اطمینان مخاطبان و کاربران شود.

نشانه و نماد رنگ آبی

رنگ آبی در واقع یک رنگ مردانه محسوب می‌شود، این نتیجه با توجه به مطالعات صورت گرفته بدست آمده است زیرا رنگ آبی بیشتر در میان مردان محبوبیت دارد. رنگ آبی در میان مردم حکم یک رنگ آرام بخش دارد و اکثرا نماد تقوا، صداقت، اعتماد، وفاداری، حکمت، اعتماد به نفس، هوش، ایمان، حقیقت و بهشت به شمار می‌رود. در حالت کلی رنگ آبی نماد سلامتی، شفا، آرامش، درک و نرمی و ملایمت است. این رنگ همچنین نشانه دانش، قدرت، یکپارچگی و جدیت، جوانی و آرامش مطلق است.

روانشناسی رنگ آبی

ویژگی رنگ آبی

رنگ آبی در کل نماد ثبات در زندگی ما است و رنگ آرام، ثابت، خنک، ساکت و قابل اطمینان است. دلیل این آرامش و حس خوب که رنگ آبی در ذهن ما دارد ارتباط آن با آب و آسمان است. از آنجایی که آسمان هرگز نمی‌افتد، اقیانوس هرگز غیب نمی‌شود، لذا رنگ آبی حس اعتماد و تعهد را به ما القا کرده است و همه آن را نشانه نظم و ترتیب می‌دانند.

بسیاری از روانشناسان در زمینه روانشناسی رنگ آبی معتقدند که بهتر است از این رنگ برای آشتی دادن افراد استفاده شود، زیرا رنگ آبی القا کننده نظم، آرامش و تسکین است. بنیان این رنگ اطمینان و اعتقاد است و به همین دلیل از رنگ آبی برای طراحی سایت، شناسایی محصولات و یا طراحی شرکت‌ها استفاده می‌شود. اگر دقت کنید بارها شرکت‌های مختلف را دیده‌اید که از این رنگ در طراحی موسسه خود استفاده کرده‌اند. بر اساس مطالعات صورت گرفته ثابت شده است که مغز افراد با نگاه کردن به رنگ آبی، سیگنال‌های شیمیایی خاصی را به فرد ارسال می‌کند که سبب ایجاد آرامش در وی می‌شود.

تاثیر رنگ آبی

امروزه در طراحی لباس دکترها و پرستاران در بیمارستان از رنگ آبی به منظور القای آرامش در بیماران استفاده می‌شود. ثابت شده است که رنگ آبی قادر است تب را درمان کند، از همین رو در گذشته از پارچه با رنگ آبی برای کاهش تب در افراد استفاده می‌شده است.

شما می‌توانید زمانی که در قسمتی از بدن حس درد کردید، با تصور آن عضو به رنگ آبی درد را کمتر کنید. آبی رنگی بسیار مناسبی برای محیط‌هایی است که نیازمند تمرکز هستند. قرار گرفتن در بین اشیای آبی هم  میل به فکر کردن را بالا می‌برد. اغلب برای دکور دفاتر از رنگ آبی استفاده می‌شود، چون اشخاص در این اتاق‌ها کارایی و تمرکز بیشتری دارند.

آبی یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها برای یونیفرم اداری و لباس‌های تجاری است. هر وقت تصمیم داشتید به یک مصاحبه کاری بروید سعی کنید لباس به رنگ آبی انتخاب کنید، زیرا با این کار حس صداقت و وفاداری شما نسبت به شغل جدید به دیگران القا می‌شود. همچنین صاحب شرکت به احتمال بسیار زیاد می‌تواند حس آرامش و اعتماد به نفس را از طرف شما بگیرد.

رنگ آبی از لحاظ روانشناسی

در صورتی که از رنگ آبی در لباس استفاده شود، می‌تواند نشان دهنده آرامش یا جدیت باشد. رنگ آبی قادر است موجب نشاط شود و سبب لبخند و حس رضایت در فرد شود. از طرفی این رنگ نشانه یک امر سنتی و کاملا جدی است. در نتیجه رنگ آبی می‌تواند معنی و حس متفاوتی را برای افراد بوجود بیاورد. آبی روشن، آبی تیره، تناژ آبی (آبی خنثی) و آبی خالص، هر یک می‌توانند نشان‌دهنده احساسات و معانی گوناگونی باشند.

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های رنگ آبی این است که در انتخاب رنگ لباس بعد از رنگ سفید، سیاه و خاکستری می‌توان با خیال راحت به سراغ رنگ آبی رفت. در راستای این امر رنگ آبی جزو رنگ‌های محبوب در میان زنان و مردان جوان و مسن است. اگر از یک گروه افراد مسن چه خانم چه آقا بپرسید که رنگ مورد علاقه‌شان چیست، قطعا رنگ آبی بیشترین رای را می‌آورد.

روانشناسان می‌گویند افرادی که بیشتر از هر رنگ دیگری، لباس‌های رنگ آبی را انتخاب می‌کنند پدرومادری بی نظیر یا کارمندی نمونه خواهند شد. آرامش و صمیمیت از متداول‌ترین ویژگی‌های این افراد است. البته استفاده از هر رنگ از نظر روانشناسی نشانه خاص خود را دارد و تمامی افراد بهتر است درباره روانشناسی رنگ‌ها بدانند. در صورتی که شما نیز علاقمند به مطالعه و شناخت هر رنگ هستید مقاله روانشناسی رنگ ها را مطالعه کنید.

شناخت تیپ شخصیتی افراد علاقمند به رنگ آبی

ثابت شده که افراد علاقمند به رنگ آبی کسانی هستند که اعتماد به نفس زیادی دارند و عموما وفادار و آرام هستند. این افراد به دنبال توجه نیستند و دوست دارند با جمع ترکیب شوند. در زمینه روانشناسی رنگ آبی ثابت شده است کسانی که به این رنگ علاقه دارند افرادی تودار و درون‌گرا هستند. این افراد تایم زیادی را صرف تحلیل و بررسی افکار و احساسات درونی خود می‌کنند و معمولا شنونده و دوست خوبی برای دیگران محسوب می‌شوند.

تیپ شخصیتی افراد علاقمند به رنگ آبی

افراد علاقمند به رنگ آبی معمولا روابط قوی و بسیار عمیقی با دیگران دارند و به دنبال رابطه سطحی با دیگران نیستند. این افراد اکثر اوقات در معرض خطر وابستگی عاطفی قرار دارند و در بسیاری از مواقع در گذشته خود زندگی می‌کنند و قادر به رها شدن از گذشته نیستند. این افراد با فکر کردن به اشتباهات گذشته تمام انرژی خود را صرف می‌کنند.

اصولا افرادی که به رنگ آبی علاقه دارند از درگیری‌ها اجتناب می‌کنند و برای آن‌ها، یکی از مهم‌ترین موارد در یک رابطه، توانایی برقراری ارتباط صریح و صادقانه است. افراد با شخصیت آبی اغلب مهربان، حساس و خونگرم هستند. علاوه بر این، شرکای آن‌ها همواره مورد حمایت و تشویق هستند. در اصل یکی از اهداف زندگی افرادی با تیپ شخصیتی آبی توانایی آن‌ها در کمک به رفاه دیگران مرتبط است.

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 0 میانگین: 0]

همچنین ببینید

روانشناسی رنگ سرمه ای

با روانشناسی رنگ سرمه ای آشنا شوید.

اگر به رنگ سرمه ای علاقه دارید و دوست دارید بیشتر با روانشناسی رنگ سرمه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *