انواع مدل لباس نظامی در ایران
انواع مدل لباس نظامی در ایران

معرفی لباس های نظامی ایران + عکس

در صورتی که علاقمند به شناخت مدل لباس های نظامی ایران هستید، می‌توانید مقاله زیر را که درباره معرفی لباس های نظامی بطور کامل صحبت کرده است. مطالعه کنید. لباس نظامی دارای مدل، پارچه و طرح‌های مختلف و متنوع است که در ادامه با جزئیات معرفی شده است. ابتدا لازم است بدانید که اصطلاح لباس نظامی به یک مدل لباس محدود نمی‌شود. بلکه ای اصطلاح یک صفت است که در ویژگی پارچه‌های بکار رفته در لباس شخصی پرسنل نظامی و شبه نظامی می‌تواند متفاوت باشد و بصورت ساده یا طرح‌دار استفاده شود. نکته جالب این است که با تغییر و گسترش دنیای مد، طرح لباس های نظامی کم کم توسط عموم مردم و در لباس روزمره آن‌ها وارد شد. در نتیجه این امر می‌توان هر مدل و نوع پارچه‌ای را که با طرح‌های متنوع پلنگی، چریکی، رایانه‌ای و یا دیجیتالی در بازار وجود دارد در دسته پارچه‌های نظامی طبقه‌بندی کرد.

معرفی لباس سربازی + عکس

کاربرد انواع مدل‌های لباس نظامی در صنایع دفاعی

یکی از اساسی‌ترین مورد در صنایع دفاعی و نظامی کشور، نوع لباس و یونیفرم نظامی است که هر سال در انتخاب نوع و مدل آن تحقیقات بسیار زیادی صورت می‌گیرد. معمولا در هنگام طراحی لباس نظامی عوامل مهمی مانند قابلیت‌های مصرف پارچه ، طراحی پارچه و سبک دوخت و مدل‌ لباس های نظامی ایران دقت و حساسیت زیادی خرج می‌شود. یکی از موارد مهم و ضروری در صنایع نظامی و شبه نظامی، قابلیت استتار افراد و اشیا از گذشته تا کنون است که سبب طراحی‌های شلوغی مانند پلنگ و چریک در انواع مختلف رنگ‌های سازگار با محیط زیست می‌شود. البته در زمینه قایم کردن بدن و لباس سربازان در مواقع ضروری اهمیت زیادی دارد.

انواع پارچه‌های موجود برای طراحی لباس های نظامی ایران

همانطور که می‌دانید در لحظات حساس مانند جنگ و … مسئله مرگ و زندگی یک فرد نظامی امری بسیار مهم است. در نتیجه اهمیت زیاد این موضوع و استتار صحیح و مناسب سربازان و تک تیراندازها سعی شده است. همواره مدل‌های لباس نظامی و ساختارهای مختلف این لباس‌ها در حال تغییر باشد. در هنگام تهیه و طراحی لباس های نظامی ابتدا این نکته اهمیت دارد که فرد مورد نظری که از این لباس استفاده می‌کند و با آن قصد استتار و … دارد چه کسی است؟ این فرد می‌تواند سرباز ، شکارچی ، تک تیرانداز ، عکاس حرفه ای ، زیست شناس ، کارگر و یا محقق باشد. با توجه به فرد طراحی لباس متفاوت است. همچنین ساختار محیط، لباس‌های متنوع و طرح دار و ساده با اشکال و تصاویر مختلف نیز با توجه به نوع فرد مورد نظر تعیین می‌شود و در هر شخص متفاوت است.

برای پوشاندن و مخفی کردن اشیای مختلف نظامی، ابزارها، ساختمان‌ها، وسایل نقلیه در زمینه نظامی از پوشش‌های پارچه‌ای (تور استتار) استفاده می‌شود که در طرح و رنگ‌های هماهنگ با محیط است. پارچه استتار می‌تواند بهترین انتخاب برای این مورد باشد. انواع مدل‌های مختلف برای لباس‌ های نظامی استتار برای ارتش، سپاه ایران، نیروهای نظامی و انتظامی، افراد حاضر در راهپیمایی‌ها، بسیجیان و شکارچیان وجود دارد که در لیست زیر به محبوب‌ترین و پرطرفدارترین مدل‌ لباس نظامی ایران اشاره شده است:

طرح‌های محبوب لباس استتار نظامی در ایران

• لباس استتار جنگل

• لباس استتار شکار

• لباس استتار بلدرچین

• لباس ستاره کویر

• لباس استتار هوا

• لباس استتار دریایی

• لباس‌های گرمایی ستاره‌ای

• لباس استتار برف

• غواصی لباس استتار

• استتار صحرا

• لباس استتار شب

• استتار آمریکایی

• لباس استتار هوشمند

لباس‌های نظامی ذکر شده در لیست فوق، همگی از مدل‌های لباس نظامی شمرده می‌شوند. در طرح‌های لباس نظامی برای پرسنل نظامی اکثرا طرح‌های پرطرفداری مانند پلنگ و کامپیوتر (دیجیتالی یا شطرنجی) بکار گرفته می‌شود. در دو مدل پلنگی و دیجیتال که در طراحی پارچه لباس نظامی استتار از آن‌ها استفاده می‌شود. ساختارها یکسان هستند ولی در اندازه کوچک و بزرگ با هم فرق دارند. همچنین ترتیب و نوع رنگ‌ها نیز در تمایز با یکدیگر می‌باشند، زیرا مدل‌های لباس نظامی بسیار متنوع هستند. در هر نهاد نظامی در ایران برای انتخاب پارچه و طرح برای لباس به عوامل مختلفی مانند نوع پوشش آب و هوایی محیط بومی آن و دشمن توجه می‌شود. بصورت صحیحی به هدف نهایی که فرد نظامی هم رنگ محیط شود و از دید عموم پنهان باشد، به خوبی دست یابند.

انواع پارچه‌های مورد استفاده در لباس نظامی

در اغلب موارد برای مناطق با آب و هوای جنگلی از رنگ‌های سبز و لجنی برای لباس استتار، برای محیط‌های بیابانی از رنگ‌های خاکی و قهوه‌ای استفاده می شود. برای محیط‌های برفی و سرد با رنگ سفید.برای محیط‌های سنگی به رنگ خاکستری، و برای شرایط دریا و آب و هوا در طراحی پارچه‌های نظامی از رنگ‌های آبی و سفید استفاده شده است. برای مدل‌های لباس نظامی این رنگ‌های اصلی را می‌توان با رنگ‌های مختلف در دو طرح دیجیتال یا رایانه و پلنگ چریکی و حتی ساده ترکیب کرد. با معرفی لباس های نظامی کامل می توانید لباس ها را از هم تشخیص دهید.

طرح چریکی در لباس نظامی
طرح چریکی در لباس نظامی

آشنایی با پارچه نظامی در طرح پلنگی

ممکن است معروف‌ترین نوع طراحی برای پرسنل نظامی و یا شکارچیان، لباسی با طرح پارچه پلنگ و ببر باشد. این مدل‌ها طرحی شبیه به پوست پلنگ و ببر دارند که گویی ابرهای تو در تو در هم آمیخته‌اند. در طراحی پارچه‌ لباس‌های نظامی خلاقیت زیادی بکار رفته است. این خلاقیت سبب ایجاد طرح‌های گرافیکی تکراری و تو در تو مانند پوست حیوانات، لکه‌های بزرگ و کوچک و حتی ترکیبی از طراحی دیجیتال شده است.

شناخت پارچه‌های نظامی با طراحی دیجیتال یا رایانه

در طرح دیجیتالی یا شطرنجی را یارانه‌ای از مربع‌های بسیار زیادی در پارچه با ابعاد کوچک استفاده شده است. قدرت ترکیب رنگ قوی‌تری را به لباس می‌دهد. در محیط‌های با رنگ‌های مختلف، استفاده از این نوع طرح در لباس بسیار مفید است. این مربع‌ها در کنار یکدیگر تشکیل یک الگوی کوچک و بزرگ را می‌دهند. بصورت پیکسل و پله در کنار هم قرار دارند و دارای طرح و رنگ متنوع هستند. این مدل طرح‌ها نشانه لباس استتار نظامی با کیفیت بسیار خوب می‌باشد که در اکثر موارد شامل سه رنگ است.

طرح دیجیتالی در لباس نظامی
طرح دیجیتالی در لباس نظامی

پارچه‌های ساده در لباس های نظامی

در صورتی که هدف از طراحی یک لباس نظامی، استتار باشد، بهتر است برای مناطق یک دست مانند یک منطقه پوشیده از برف و بیابان‌های شنی از پارچه‌های ساده استفاده شود. از پارچه‌های متنوع و ساد‌ه‌ای که در لباس‌ های نظامی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اصلی‌ترین آن‌ها پارچه تترون ساده، پارچه کتان، پارچه کتیرا و پارچه فاستونی در طرح‌های ساده هستند.

پارچه‌ لباس های نظامی با طرح‌های گیاهی

در معرفی لباس های نظامی ایران به طرح‌های گیاهی و درختی برمی‌خوریم که شبیه به شاخ و برگ درختان، تنه درختان، گیاهان ، شالیزارها، بوته‌های تو در تو و عکس‌هایی از پوشش زمین است. لباس‌های پنهان با نخ نیز در این گروه قرار دارند.

پارچه برزنتی در لباس نظامی

در معرفی لباس های نظامی با انواع برزنت‌های ضد آب با طرح‌های دیجیتالی، پلنگی یا گیاهی و طرح‌های استتار اغلب برای پوشاندن سلاح، کیف، کوله پشتی، روکش سلاح‌های نظامی و تجهیزات استتار، تانک‌ها و وسایل نقلیه نظامی استفاده می‌شود.

پارچه کتان بکار رفته در برخی لباس های نظامی ایران

در بعضی لباس های نظامی از پارچه کتان با بافت مربع و یا مورب با عرض یک و نیم متر استفاده می‌شود. وزن این پارچه‌ها حدودا 2 الی 3 گرم است و نسبت به پارچه‌های سنگین گزینه بهتری برای لباس‌های نظامی می‌باشد. کتان به دلیل وجود الیاف پنبه، رسانای گرما و ضد تعریق است. در صورتی که از پارچه کتان تهیه شده با الیاف طبیعی در تولید لباس های نظامی استفاده شود، کمک بسیار زیادی به مقاومت و دوام بالای لباس، راحتی و سبکی آن می‌کند.

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 7 میانگین: 3.4]

همچنین ببینید

بهترین رنگ لباس در زمستان چه رنگی است

بهترین رنگ لباس در زمستان چه رنگی است؟

آیا می‌دانید بهترین رنگ لباس در زمستان چه رنگی است؟ اگر در فصل زمستان از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *