سختی های طراحی لباس در ایران
سختی های طراحی لباس در ایران

مشکلات طراحی لباس در ایران

طراحی لباس در ایران یکی از دغدغه های طراحان است. در این مقاله برای آگاهی از سختی های طراحی لباس در ایران می­‌خواهیم از تجربیات خانوم مریم فلاح که در رشته طراحی دوخت تحصیل کرده و مشغول طراحی، دوخت و تدریس رنگ روی پارچه است، استفاده کنیم. خانوم فلاح راجع به سختی های طراحی در ایران می­‌گوید که کار طراحی بسیار محدود شده است و دسترسی به منابع طراحی بسیار کم و اکثرا ترجمه شده هستند. این موضوع حتی شرایط آموزش در ایران را سخت کرده است.

مریم فلاح حاجی زاده
مریم فلاح حاجی زاده

در اروپا موضوعات طراحی ریشه ای آموزش داده می‌شود . در ایران اکثرا فکر می کنند که طراحی یک رشته سرگرم کننده است . در صورتی که این رشته صنعت بزرگی است که اشتغال زایی بسیاری دارد. کشورهای دیگر که تمرکز خود را روی طراحی و صنعت مد گذاشته اند توانسته اند هنر را هم وارد صنعت پوشاک کنند و اشتغال زایی به وجود آورده اند.

دغدغه طراحی لباس در ایران

صد درصد دغدغه و سختی های بسیاری در این مسیر طراحی لباس در ایران داریم . زیرا ما یک کشور اسلامی هستیم و محدودیت در لباس داریم که همین بزرگترین سختی در طراحی لباس در ایران است. زیرا وقتی محدودیت هست، دست شما در طراحی زیاد باز نیست. مانتو اجتماع را در نظر بگیرید که مجبورید برایش دکمه بزارید البته کمی این محدودیت کمتر شده اما باز باید برای طراحی های خود دکمه در نظر بگیرید. یا به طور مثال ما در ایران نمی توانیم شلوارک بپوشیم بیاییم خیابان و در نهایت خلاقیت ما معطوف می شود روی شلوار و همین مانتو که عام جامعه دنبالش هستند.

لباس مجلسی هم می توان مانور داد اما باز به عنوان محدودیت ها مگر هر شخص سالی چندبار به مجالس عروسی دعوت می شود؟ بنابراین استفاده از لباس های خیابانی که همان مانتو و شلوار است بیشتر است. پس شما روی مانتو شلوار که مد نظر است  می توانید مانور دهید که بتوانید فروش داشته باشید . اگر هم بخواهیم روی این لباس مانور دهیم باز دستمان زیاد باز نیست یا آن طوری که می­ خواهیم طراحی های خاص پیاده کنیم امکان ندارد. حتی انتخاب رنگ بندی ها محدود است . افراد خیلی کمی می ­آیند از رنگ هایی مثل صورتی یا فسفری های تند انتخاب کنند. این محدودیت باعث می شود نتوانیم تمام استعدادها و توان خود را به نمایش بگذاریم.

حتی لباس های سنتی ایران هم جنبه زیبا شناسی دارند. جدا از اینکه طبقات اجتماعی و جایگاه افراد را نشان می­‌داد بسیار زیبا بود. اما طراحان ما وقتی از این منبع لباس ها الهام می­ گیرند نمی­‌توانند به آن وفادار باشند. مجدد به سمت سبکی می‌­روند که فروش راحت و بیشتری داشته باشد. زیرا نگاه عمیقی در ایران به این رشته نمی‌­شود و فقط به فکر در آوردن پول هستیم. بنابراین تا وقتی که بستر فرهنگی فراهم نشود نمی توانیم لباس ایرانی ، هنری که نشان دهنده تاریخ  و هویت ما است را نشان دهیم.

طراحی مفهومی
طراحی مفهومی

کپی طرح به آسانی آب خوردن یکی از سختی های طراحی لباس در ایران

یکی دیگر از سختی های طراحی لباس در ایران این است که طرح‌­ها در ایران خیلی راحت کپی می­‌شوند. شما مالکیت معنوی بگیر ، طرح به اسم خودت ثبت شده باشد، یا کارها با طرح شما که ثبت شده است عرضه می گردد. بعد از مدتی می­‌بینید که مزون­های دیگر از طرح شما کپی کرده اند و شبیه کار شما فروش دارند. تا شکایت صورت گیرد با کلی دوندگی در این مسیر که این طرح متعلق به من است، آخر نتیجه ای هم نمی‌­توان گرفت. ولی خارج از کشور به اینصورت نیست . همه چیز قانونمند است. هزینه و جریمه زیادی بابت کپی باید پرداخت شود. به همین دلیل هرکس طراحی و سبک خود را به نمایش می­‌گذارد و کسی دنبال دزدیدن طرح دیگری نیست.

لطفا مطالعه بفرمایید: چگونه طراح لباس شویم و درآمد طراحی لباس

سختی های طراحی
سختی های طراحی لباس در ایران

سختی طراحی  در صنعت لباس

مواد اولیه بسیار کم است

اگر مواد اولیه پیدا شود جنس بدی دارد از این رو نمی ­توان هر طرحی را روی پارچه پیاده کرد. یا قیمت جنس های خوب بسیار گران است.

قدرت خرید مردم بسیار کم شده است

فرض کنید برای یک کاری کلی هزینه می­‌کنید، پارچه می‌­خرید، ابزار استفاده می‌­کنید، وقت می گذارید و یک مانتو خاص و خلاصه­‌اش 500.000 می‌­شود، که باید 700.000 فروخته شود. آیا می ­توانیم راحت این مانتو را به فروش برسانیم؟ در شهر های کوچک مردم قدرت خرید دارند؟ آیا راحت این مانتوی 700.000 را می­ خرند؟ خیر  چرا؟چون قدرت خرید مردم خیلی پایین آمده و توان خرید همچین مانتویی را ندارند. البته در کلانشهری مثل تهران چرا راحت می ­توان این مانتو را به فروش رساند. یکی دیگر از سختی های طراحی این رشته در این راستا هم است که خواستیم اشاره کنیم که برای فروش یک کار با طراحی زیبا باید داستان و سختی بکشیم.

اطلاعات در زمینه طراحی لباس در ایران

خیلی مهم است که اطلاعات در این زمینه داشته باشید. فرض کنید شما 200.000.000 سرمایه دارید و می­ خواهید یک مزون بزنید. واقعا به این راحتی نیست. باید اطلاع داشته باشید حتی از انتخاب مکان مزون باید اطلاعات داشته باشید. اگر قبلا دوخت انجام می دادید و بابت دوخت مانتو 400.000 تومان دریافت می­ کردید، نمی­ توانید در مزون که در مکان متوسطی از شهر واقع شده بابت دوخت همچین قیمتی دریافت کنید. به نسبت جایگاه خود در سطح شهر باید مکان انتخاب شود. با این کار دغدغه دریافت دستمزد از مشتری را نداشته باشید. باید بدانید چه ابزارهایی و با چه قیمتی داشته باشم ؟ آیا من می­‌خواهم همیشه این مزون را داشته باشم؟ یا صرفا در تایم کوتاهی می ­خواهم فعالیت داشته باشم  و برنامه ریزی دیگری دارم پس به نسبت برنامه ریزی ابزار تهیه و هزینه کنم.

اطلاعات در زمینه طراحی ها
اطلاعات در زمینه طراحی ها

چطور از طراحی های روز دنیا با خبر شویم؟

یکی دیگر از سختی های طراحی لباس در ایران که بسیار مهم است و در آگاهی و اطلاعات شما تاثیر گذار است نمایش فشن است. فشن که در آن طراحان مد یا برند و تولید کننده در آن حضور دارند . بینندگان  لباس­ ها را بررسی و نگاه می­ کنند. تولید کننده ها یا بینندگان با توجه به نوع لباس و دیدگاه خود کلکسیونی انتخاب می­ کنند که شروع به فعالیت در این زمینه کنند. متاسفانه در ایران این امر اتفاق نمی ­افتد. یا در صداسیما که بخواهد در رابطه با این موضوع صحبت کند یا سایت معتبری باشد که در این زمینه، تخصصی فعالیت داشته باشد در دسترس نیست.

برای آگاهی از دنیای مد و طراحی های جدید می­ توانید سایت جشنواره فجر یا وزارت ارشاد تهران یا پیج ­های معتبر طراحان در تهران را دنبال کنید. تا از فستیوال ها یا نمایشگاه ها اطلاع داشته باشید. باید بتوانید در مورد  به طور مثال؛ جریان های مهم مثل طراحی لباس المپیک اطلاع داشته باشید.

راه های ارتباطی با خانوم مریم فلاح حاجی زاده: آدرس پیج اینستاگرام: tarahi_dokht_ideh   شماره تماس: 989335327308+

فشن مد
فشن مد

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 3 میانگین: 2]

همچنین ببینید

سایت عمده فروشی لباس ترکیه

سایت عمده فروشی لباس ترکیه

اگر به دنبال معتبرترین سایت عمده فروشی لباس ترکیه هستید این مقاله را مطالعه کنید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *