چگونه طراح لباس شویم
چگونه طراح لباس شویم

چگونه طراح لباس شویم و درآمد طراحی لباس

در مورد چگونه طراح لباس شویم در این مقاله  می‌خواهیم صحبت کنیم . از تجربه­­­­‌های خانوم مریم فلاح حاجی زاده که در رشته طراحی دوخت، تحصیل و مشغول فعالیت هستند استفاده کنیم. همچنین از تجربیات  مادر عزیز و حرفه ای خانوم فلاح که در این زمینه تجربه بسیار دارند و مدرس دوخت هستند، در زمینه طراحی حرفه ای استفاده خواهیم کرد. با دغدغه های این مسیر رشته رنگارنگ آشنا می­‌شویم.

مریم فلاح حاجی زاده
مریم فلاح حاجی زاده

هرکسی تجربه هایی دارد و به اندازه تجربه هایش می‌تواند در این مسیر اطلاعات بدهد و صحبت کند. رشته طراحی لباس به دلیل وجود تنوع در رنگ  و مدل و پارچه­‌های مختلف، از بیرون یک رشته و شغل زرق و برق دار و جذاب دیده می­‌شود. همه مردم به این صنعت نیاز دارند زیرا در وجود آدمی دو چیز مهم است. یکی خوراک و دیگری پوشاک است . این دو صنعت هیچ وقت از بین نمی‌رود. بنابراین جامعه به این صنعت نیاز دارد و می‌توان گفت که طراحی لباس رشته­‌ی بدی نیست و فایده دارد ولی از چه نظر؟ چطور می توان از این رشته هم در برند کردن خود و هم در قسمت درآمدی استفاده کرد؟ همراه ما باشید تا بیشتر در مورد اینکه چکونه طراح لباس شویم و در مرد درآمد زایی این رشته حرفه ای بیشتر بدانیم.

دغدغه های طراحی حرفه ای لباس

در بیشتر مواقع که  دوستان دوره آموزشی و تحصیل خود را در این زمینه به اتمام می­‌رسانند، می­‌خواهند سریع در زمینه طراحی فعالیت خود را آغاز کنند. سریع به سمت هزینه‌های بسیار می­‌روند.  بعد از چند ماه که آن­ها را می‌بینیم یا جویای کارشان می‌­شویم، می­‌گوییم چه خبر از بازار کار و درآمد؟ می­‌گویند مشتری نبود و مزون تعطیل شده و بازار کار خوب نبود و…

باید بگویم که مشتری نبود نیست زیرا خودِ ما در این رشته کم گذاشته ایم و یک جای کار ایراد داشت. حرف من این است که این رشته زیبا است تا موقعی که تو برایش تلاش کنی و برایش زحمت بکشی و خودت را به روز کنی. این رشته طوری است که به سمتت نمی‌­آید و تو باید بدوی به سمتش، رشته ای است که همیشه یک قدم جلوتر است. زیرا مد در هر ثانیه در حال تغییر است.

لطفا مطالعه بفرمایید: مشکلات طراحی لباس در ایران

همه می­‌گویند مد هر روز در حال به روز شدن و تغییر است . ولی من می­‌گویم هر ثانیه در دنیای مد طرح های جدید می­‌آید و تغییرات بسیار می­‌کند که باید خودمان را با مد و طراحی های روز دنیا به روز کنیم و اطلاعات خود را همیشه به روز نگاه داریم. چرا که این رشته برای پیشرفت نیاز به اطلاعات به روز و مطالعه و آگاهی بسیار دارد. ما باید خود را به آن برسانیم تا بتوانیم موفق بشویم و اکثر دوستان که بیشتر از 90% هستند از آن یک پله عقب ترند. و این به دلیل مطالعه کم و سرچ کم و اهمیت ندادن به حاشیه های این رشته است. این اطلاعات می تواند جواب سوال شما را که می خواهید بدانید چگونه طراح لباس شویم را بدهد.

مهارت و بروز رسانی طراحی
دغدغه و مهارت و بروز رسانی طراحی

دغدغه مهم طراحی لباس

در مورد دغدغه طراحی لباس باید بگویم که باید همیشه فعال بود و دائم برندها را چِک کرد. باید دانست که چه چیز جدیدی به کار آمده و چه ایده هایی می­‌توان گرفت.  مثال می­زنم : حدود یک سال و نیم است که جهان درگیر کرونا است. تا قبل از این چه کسی به فکر تولید ماسک بود؟ هیچکس

چون کرونا آمد و ماسک شد یکی از واجبات زندگی روزمره ما. در همین یکسال اخیر فقط ببینید چند مدل ماسک  به بازار آمد. تا قبل از این موضوع فقط از این ماسک های بیمارستانی که چندتا پیلی داشت موجود بود . اما الان به سایت و پیج های فروش برندهای معتبر مختلف سر بزنید ببینید چه ماسک های شیک با چه برش های خاصی را طراحی کرده اند.

برند معروفlv
برند معروفlv

پس می­‌خواهم بگویم حواسِ  یک طراح باید به تمام اتفاقات خاص، جنبش خاص،  چیزی که همه جهان را درگیر کند مانند همین بیماری کرونا که باعث شد یک چیز جدید  مثل ماسک بیاید روی کار که تمام برندها خواه یا ناخواه مانوری در این زمینه دادند، باشد.

طراحی ماسک
طراحی ماسک

در زمینه طراحی لباس به چه نکاتی باید توجه داشت؟

برای داشتن یک برند و اینکه بدانیم چگونه طراح لباس شویم  باید تمام حواس خود را کامل جمع کنیم و به ریزترین نکات توجه داشته باشیم؛

  • به رقبای خود توجه کنید

برندهای مختلف را زیر نظر داشته باشید. چه طرح هایی را امروز یا این هفته به نمایش می­ گذارند و طرفداران به چه طرحی عکس العمل بهتری نشان می ­دهند.

  • ترند سال جدید چیست؟

شما باید همراه دنیای مد پیش بروید. باید بدانید که چه چیزی قرار است مد شود یا چه چیزی مد شده است؟ در این طراحی چه ترکیب رنگهایی می­‌توان برای جلب نظرات استفاده کردو…

  • چه طرح هایی خواهان بسیاری دارد؟

با انواع استایل در دنیای مد آشنا شود و سبک کارها را بشناسد. برترین های مد جهان را دنبال کند و از این اخبار آگاه باشد.

بازار کار طراحی  لباس در ایران

در مورد بازار طراحی حرفه ای  باید همان جمله همیشگی استادم را بگویم. ایشون همیشه به دانشجوهایش می­ گوید بازار کار هر چیزی، هر رشته ای بستگی به تلاش خودت دارد. نه  اینکه بخواهم بگویم بازار کار این رشته فوق العادست خیر . هر چیزی را که انتخاب کنید و برایش وقت بگذارید و تلاش کنید حتما به شما نتیجه خواهد داد.  با این جمله مخالفم  که می ­گویند الان این کار پول داخلشه یا الان دوره پول در آوردن از طراحی لباس است. نه همیشه بوده و بستگی به تلاش خودت دارد.

دوم اینکه  باید بدانیم جامعه و مخاطب از ما چه چیزی می­ خواهد. مثال می‌زنم فرض کنید شما یک مزونی را افتتاح می­ کنید و خیلی به طرح های مفهومی علاقه دارید. لباس­ ها را با طرح­ی حرفه ای  مفهومی مثل سبک آوانگارد یا سبک­های خیلی خاص تولید می­ کنید. بعد از شش ماه مجبور می­ شوید مزون را تعطیل کنید و بگویید سبک­ های من خیلی خاص است چرا مردم این سبک را درک نمی­ کنند.

رتبه بندی الویت

بنابراین باید بدانید در کدام جامعه زندگی می­ کنیم. مردم جامعه از تو چه چیزی می­ خواهند و براساس خواسته آن­ها لباس طراحی کنید. باید بتوانید الویت خود را در این رشته مشخص کنید. آیا برایتان مهم است اول به پول برسید یا نه؟ اول می خواهید طرح های خود را در این جامعه جا بندازید. خب یکی می­ خواهد زودتر پول به دست بیاورد بنابراین دیگه برای جا انداختن طرح خودت وقتی نیست اول باید طرح هایی را ارائه بدهید که مشتری یا مخاطب که مردم عام هستند، بپسندند و خرید کنند. زیرا مردم عام تعداد بیشتری از جامعه را فرا گرفته و تعداد مشتری های خاص خیلی کمتر است.

هنر مفهومی در طراحی لباس
هنر مفهومی در طراحی لباس

اگر می­ خواهید زود به درآمد برسید باید اول نیاز جامعه عام را برطرف کنید. لباس هایی که مردم عام بیشتر می­ پوشند را طراحی کنید. بعد از یک مدت که مشتری های خود را جذب کرده اید، بعد از آن  کم کم طراحی های سبک خود را در مزون خود جای دهید و کم کم به مشتری معرفی کنید. مانند فرهنگ سازی که کم کم باید معرفی شود. مثل ماسک که از ابتدا همه ماسک نمی ­زدند بلکه کم کم با تبلیغات و رسانه درصد بسیاری از مردم ماسک می­ زنند و حتی بعضی از شهرها هم هنوز به ماسک اعتقادی ندارند. کار ماهم به این صورت است . یک طرح خاص را نمی ­توانیم یکدفه به مشتری بدهیم  زیرا او اصلا از این سبک خوشش نمی ­آید و کم کم باید سبک خود را به آنها  نشان دهیم، معرفی کنیم  تا جذب شوند.

سبک طراحی عام پسند
سبک طراحی عام پسند

شاخه های طراحی لباس

خانوم فلاح می گوید برای اینکه بدانیم چگونه طراح لباس شویم بسته به نیاز و علاقه می توانیم در هر شاخه ای از طراحی حرفه ای فعالیت داشته باشیم. یکی هست که فقط می حواهد طراح باشد . یعنی ذوست دارد فقط با برندهای مختلف همکاری کند و فقط با عنوان طراح آن برند فعالیت کند. یک نفر هم هست  که دوست دارد تدریس کند. یک نفر دوست دارد استایلیست شود و استایل افراد مشهور را طراحی کند . یک نفر می­ خواهد در زمینه دوخت فعالیت کند. باید ببینید که بیشتر به چه چیزی علاقه دارید.

بعضی ها می­ خواهند که در تمام حوضه ها مهارت داشته باشند. از نظر من باید در تمام حوضه ها سررشته داشته باشید و در یک مورد تمرکز بیشتری داشته باشید چرا؟ بطور مثال شما یک لباسی طراحی می کنید و به یک تولیدی لباس نشان می­ دهید و می خواهید که در زمینه طراحی همکاری داشته باشید.

انواع سبک طراحی
انواع سبک طراحی

آن تولیدی و برند ممکن است بگوید یه نمونه دوزی تحویل دهید جهت شناخت دوخت و اگر دوخت بلد نباشید افت کاری دارد. ممکن است این پیشنهاد را از دست بدهید. یک طراح باید دوخت بلد باشد. به نظر من در این رشته، طراحی و دوخت پنجاه پنجاه است که باید در هر دو زمینه تخصص داشت. مورد بعدی این است که حتما در مورد سبک های لباس بدانید و تاریخ هنر و ریشه هر لباس را بدانید. چرا که داشتن اطلاعات به شما اعتما بنفس می‌دهد و این اطلاعات شمارا نسبت به بقیه متمایز می کند.

راه های ارتباطی با خانوم مریم فلاح حاجی زاده: آدرس اینستاگرام: tarahi-dokht-ideh      شماره تماس:989335327308+

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 2 میانگین: 2.5]

همچنین ببینید

سایت عمده فروشی لباس ترکیه

سایت عمده فروشی لباس ترکیه

اگر به دنبال معتبرترین سایت عمده فروشی لباس ترکیه هستید این مقاله را مطالعه کنید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *