قرمزی پوست و درمان آن - کادای
قرمزی پوست و درمان آن - کادای

قرمزی پوست و درمان آن

دلیل قرمزی پوست چیست و چگونه می‌توان آن را درمان کرد؟ یکی از مشکلات شایع بانوان که افراد زیادی با آن درگیر هستند، قرمزی پوست است. قرمز شدن پوست در بخش‌های مختلف پوست مانند گونه و اطراف بینی می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد و خبر خوب این است که این مشکل قابل درمان است. ولی قبل از هر چیزی باید ابتدا دلیل مشکل خود را پیدا کنید و درباره درمان آن اقدام کنید. بعد از یافتن مشکل می‌توان قرمزی پوست را با راه‌های مناسبی کاهش داد و یا آن را کاملا درمان کرد.

در صورتی که شما نیز جرو آن دسته از افرادی هستید که مشکل قرمزی پوست دارید، نگران نباشید. در ادامه این مقاله بطور کامل درباره دلیل قرمزی پوست و علت‌های ایجاد این مشکل و از بین بردن آن صحبت شده است.

دلیل قرمزی پوست چیست؟

اولین قدم برای رفع و درمان هر مشکلی پیدا کردن علت آن است و مشکل قرمزی پوست نیز مستثنی نیست. در واقع این روندی که ذکر شد در مورد مشکلات پوستی اهمیت و ضرورت زیادی دارد و تا زمانی که دلیل اصلی مشکلات زیبایی و سلامت پوست شناخته نشود، هر تلاشی برای درمان مشکل خود بکنید بی‌نتیجه خواهد بود و ممکن است حتی شرایط بدتر هم شود.

به گفته متخصصان پوست بسیاری از افرادی که مبتلا به قرمزی پوست هستند، درباره حساس بودن زیاد پوست خود را ناراضی می‌باشند. این موضوع به این معناست که افراد با پوست قرمز به درجه‌ای از رزاسه یا اگزما مبتلا شده‌اند. اکنون بهتر است دلیل این بیماری قرمزی پوست، اگزما و یا رزاسه را بدانید و با آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

دلیل قرمزی پوست

رزاسه

رزاسه یا همان اگزما سه درجه دارد. درجه اول قرمزی پوست است که ناشی از عوامل مختلفی مانند تنش‌های عصبی (استرس، خشم و عصبانیت)، افزایش دما (قرار گرفته در هوای گرم و فضای بیرونی)، ورزش، غذاهای تند و ادویه‌ای و شکلات در فرد بوجود می‌آید و سبب ایجاد یک حالت صورتی و ملتهب می‌شود. ممکن است از بین بردن عامل این قرمزی و التهاب چندین روز طول بکشد.

درجه دوم رزاسه در مواقعی بوجود می‌آید که گونه فرد همیشه قرمز است و این مشکل ناشی از آسیب دیدن رگ‌های خونی در سطح پوست صورت است. درجه سوم رزاسه نیز به حالتی که همراه با آکنه باشد گفته می‌شود که معمولا شامل نواحی اطراف بینی و دهان است و منجر به بزرگ شدن روزنه پوستی در این نواحی می‌شود. معمولا افرادی که به این حد از رزاسه مبتلا هستند، مدام از قرمزی پوست صورت خود ناراضی هستند ولی دلیل اصلی آن را نمی‌دانند. در حالی که این عارضه حاکی از نشانه‌های اولیه رزاسه است و باید درمان شود.

اگزمای پوست صورت

دلیل قرمزی پوست صورت همچنین ممکن است بر اثر اگزما باشد که در این صورت نشانه‌های متفاوتی نسبت به رزاسه خواهد داشت. در اگزمای پوستی، پوست صورت معمولا قرمز شده و همراه با خارش و جوش ریز باشد. اگزما معمولا در اثر واکنش آلرژیک نسبت به عوامل محیطی و محصولاتی است که استفاده کرده‌اید. ولی اگزما به این صورت نیست که همین امروز که یک محصول یا کرم را بر روی صورت خود استفاده کردید، فردا نشانه اگزما ظاهر شود. بلکه ممکن است امروز محصولی را استفاده کرده باشید و دو هفته بود به اگزمای پوستی دچار شوید.

در ابتلا به اگزمای پوستی عوامل بسیاری دخیل هستند که می‌تواند از شامپوی سر تا لاک ناخن و هر چیزی باشد که با پوست شما برخورد دارد. حتی ممکن است شما هر روز از چیزی استفاده کنید بدون آن که نشانه خاصی را مشاهد کرده باشید و یک روز ناگهان علائم اگزما به اشکال مختلف به سراغ شما بیاید. خوشبختانه امروزه راه‌های علمی زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند که شما نسبت به چه ماده‌ای حساسیت دارید. با شناخت این ماده و حذف آن از تغذیه و زندگی روزانه به راحتی می‌توان مشکل قرمزی پوست را درمان کرد. به گفته متخصصین از هر ده نفر که به قرمزی پوست دچار هستند نه نفر به اگزما یا رزاسه مبتلا هستند و هر یک از این بیماری‌ها روش درمان خاص خود را دارد.

در حالت کلی دلیل قرمزی پوست صورت به احتمال زیاد نشانه التهاب پوست است که می‌تواند منجر به آسیب‌های زیادی مانند لک و چروک و پیری زودرس شود. در نتیجه در گام اول بهتر است این بیماری را درمان کنید و آن را بعدها رها نکنید، بلکه با مراجعه به پزشک و تغییر سبک زندگی می‌توانید این التهاب را کنترل کرده و از قرمزی پوست خود جلوگیری کنید.

روش‌های درمان و کاهش دادن قرمزی پوست

بعد از اینکه دلیل قرمزی پوست مشخص شد، درمان آن نیز قابل انجام است و با استفاده از راه‌های مختلفی می‌توانید این حساسیت را کنترل و کاهش دهید. در صورتی که دلیل قرمزی پوست شما ناشی از رزاسه سطح اول است، می‌توانید این مشکل را با تغییر برخی از عادات روزانه کنترل کنید. برای مثال در صورتی که مشکل قرمزی صورت شما به علت ورزش کردن باشد، نمی‌شود که این عادت را ترک کرد ولی با انجام برخی فعالیت‌های سبک و هوازی می‌توانید این قرمزی را کاهش دهید. همچنین می‌توانید همزمان با ورزش کردن از اسپری آب معدنی حاوی سلنیوم روی پوست استفاده کنید. در صورتی که قرمزی پوست شما ناشی از شکلات یا استفاده از غذاهای تند باشد، باید این غذاها را از برنامه غذایی خود بطور کامل حذف کنید.

در صورتی که مشکل شما ناشی از رزاسه درجه دوم است و رگ خونی شما باعث بروز قرمزی پوست شده‌، می‌توانید این مشکل را با استفاده از لیزر کردن حل کنید و به پوست صافی برسید. در صورتی که قرمزی پوست شما به علت رزاسه درجه سوم باشد و آکنه نیز داشته باشید، بهتر است به سراغ درمان موضعی و آنتی بیوتیک با تجویز پزشک بروید.

درمان قرمزی صورت ناشی از اگزما

برای کاهش عوارض ناشی از اگزما سعی کنید از پاک کننده‌های ملایم برای تمیز کردن پوست استفاده کنید و مرطوب کننده‌ای به کار ببرید که حاوی سرامید یا گلیسیرین باشد و آن را بلافاصله پس از شستشوی صورت و حمام کردن مورد استفاده قرار دهید.

موضوع مهم در این زمینه، داشتن آگاهی درباره ترکیبات محصولاتی است که هر روز در حال استفاده از آن هستید. هر جقدر تعداد این ترکیبات کمتر باشد، بدون نگرانی و خطر می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. ولی بطور کلی در این زمینه نمی‌توان برای همه به یک راه حل ثابت و مشترک رسید، زیرا عواملی که بر روی آلرژی تاثیر دارند متعدد هستند و تنها راه شناخت این عوامل حذف کردن موادی است که سبب بروز آلرژی می‌شوند.

ارائه چند نکته مهم برای مقابله با قرمزی پوست

روش‌های درمان قرمزی پوست صورت

بسیاری از عادات وجود دارند که سبب می‌شود قرمزی روی پوست بیشتر و شدیدتر شود. این عوامل که آلرژیک نیز محسوب می‌شوند شامل:

  • دوش گرفتن با آب داغ از دلیل قرمزی پوست است. آب داغ می‌تواند محافظ پوست را از بین ببرد و پوست را در مقابل عوامل آلرژی‌زا و رزاسه ضعیف کند.
  • استفاده از لایه بردار قوی بصورت مکرر می‌تواند از دیگر دلایل قرمزی پوست باشد. به پوست خود اجازه دهید خودش را بازسازی و ترمیم کند تا دچار قرمزی و التهاب نشود.
  • قرار گرفتن در محیط‌های گرم و داغ، حرارت علت اصلی سرخی پوست است و شما باید تا حد ممکن از قرار گرفتن در محیط‌های گرم مثل ماشین داغ و اتاق بدون تهویه اجتناب کنید.
  • گول محصولات ارگانیک را نخورید. ممکن است تصور کنید این محصولات دارای عصاره گیاهی و طبیعی هستند و شما را دچار هیچ آسیبی نمی‌کنند. ولی این عصاره‌ها ممکن است مثل عطر عمل کنند و پوست شما را تحریک کرده و سبب قرمزی آن شوند.
  • برای کاهش اثر قرمزی پوست صورت می‌توانید از آنتی اکسیدان‌ها و پپتایدها به جای رتینول استفاده کنید که خاصیت ضد التهابی دارند. این آنتی اکسیدان‌ها قادر هستند پوست شما را جوان و شاداب نگه دارند. از طرفی رتینول به عنوان یک لایه بردار قوی شناخته شده است و سبب تحریک پوست می‌شود.
  • همانطور که می‌دانید حرارت از پشت گلو تولید می‌شود. لذا مکیدن یخ باعث کاهش درجه حرارت بدن شما شده و می‌تواند میزان قرمزی پوست صورتتان را کنترل کند.

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 0 میانگین: 0]

همچنین ببینید

بهداشت ماشین لباسشویی - کادای

بهداشت ماشین لباسشویی (هرآنچه باید بدانید)

آیا به بهداشت ماشین لباسشویی خود اهمیت می‌دهید؟ در این مقاله به بررسی موضوع بسیار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *