بهداشت ماشین لباسشویی - کادای
بهداشت ماشین لباسشویی - کادای

بهداشت ماشین لباسشویی (هرآنچه باید بدانید)

آیا به بهداشت ماشین لباسشویی خود اهمیت می‌دهید؟ در این مقاله به بررسی موضوع بسیار مهم بهداشت ماشین لباسشویی که به سلامتی افراد نیز مرتبط است و بر آن تاثیر چشم‌گیری می‌گذارد، صحبت شده است. همانطور که ممکن است شنیده باشید، دانشمندان و محققان درباره آلودگی، میکروب و باکتری‌های مخفی که در وسایل خانه و آشپزخانه شما مانند سینک ظرفشویی، دستمال‌ها، اسفنج‌ها، کابینت‌ها و حتی کنترل تلویزیون، ویدیو، دستگیره‌ و لولاهای درها،‌ پریزهای برق، لیوان یا فنجان‌های چای در محل کار و … وجود دارند، اخطار داده‌اند.

در این میان تحقیقات مهمی نیز در زمینه آلودگی موجود در ماشین لباسشویی صورت گرفته است که در نتیجه طرز استفاده غلط از ماشین لباسشویی ایجاد می‌شود. نتایج این تحقیقات صورت گرفته باعث شد بسیاری از شرکت‌های سازنده ماشین لباسشویی اعتراض کنند ولی دکتر چارلز جربا نتایج تحقیقات خود را که ارتباط بین ماشین لباسشویی و بیماری انسان‌ها می‌باشد، منتشر کرد. دکتر چارلز جربا (Charles Gerba)، محقق و استاد میکروبیولوژی دانشگاه آریزونا، اغلب بر روی” کیفیت آب و آلودگی‌های ناشی” تحقیق کرده است. به همین دلیل وی درباره شناسایی و نحوه عملکرد میکروب‌ها و باکتری‌هایی که در محیط بسته و مرطوب در خانه تولید می‌شوند و سپس رشد می‌کنند هشدارهایی را به سازمان بهداشت جهانی ارائه کرده است.

به گفته دکتر جربا، مخزن ماشین‌های لباسشویی محل بسیار مناسبی برای زندگی و رشد میکروب‌ها و باکتری‌هایی است که عاشق محیط مرطوب هستند. این باکتری و میکروب می‌تواند در انسان‌ها بویژه خردسالان و نوزادان سبب بروز بیماری‌های پوستی یا آلرژیک شوند. وی گفته است در صورت استفاده نادرست از ماشین لباسشویی این میکروب‌ها رشد کرده و تکثیر می‌شوند و به راحتی می‌توانند سلامت شما را به خطر بیاندازند. برای ممانعت از ابتلای انسان‌ها به این دسته از بیماری‌ها، نکاتی درباره بهداشت ماشین لباسشویی و استفاده درست از این دستگاه به شما عزیزان آموزش داده شده است.

بهداشت ماشین لباسشویی

مکانی مناسب برای لباسشویی خود انتخاب کنید.

قبل از هر گونه اقدامی باید بدانید که محل قرارگیری ماشین لباسشویی شما بسیار مهم است. برخی از افراد به دلیل کمبود اطلاعات یا دلیل خاصی ماشین لباسشویی خود را در حمام، انباری و یا حیاط خلوت مسقف قرار می‌دهند. بهتر است بدانید اینکار اشتباه است و با اینکار در حق خود و خانواده خود اشتباه بزرگی می‌کنید. با گذاشتن ماشین لباسشویی در حمام به باکتری کمک می‌کنید تا در این محیط مرطوب هرچه سریع‌تر رشد کرده و تکثیر یابند. در داخل حمام آلودگی می‌تواند در لباس، پرده، لیف و … نفوذ کند و فرد را به راحتی دچار بیماری‎‌هایی مانند آسم، آلرژی و بیماری پوستی بکند. لذا بهتر است حتما ماشین لباسشویی خود را در آشپزخانه بگذارید تا بهداشت ماشین لباسشویی در قدم اول رعایت شود.

بعد از اتمام کار ماشین لباسشویی سعی کنید مخزن ماشین و پنجره آشپزخانه را باز کنید تا هوا و بخار از داخل لباسشویی خارج شود. زیرا اگر این بخار در داخل ماشین باقی بماند می‌تواند محل مناسبی را برای رشد میکروب و باکتری ایجاد کند. در صورتی که ناچار هستید تا ماشین لباسشویی را در حمام و یا در محیط‌های بسته قرار دهید، بهتر است بعد از تمام شدن شست و شو، در حمام یا انباری را برای چند ساعت کاملا باز کنید تا هوا و بخار از آنجا خارج شود. دکتر جربا بارها تاکید کرده است که بعد از اتمام کار ماشین لباسشویی بلافاصله لاستیک دور در مخزن و درون ماشین را با دستمال خشک کنید تا از سرایت باکتری و میکروب به ماشین لباسشویی جلوگیری شود. وی می‌گوید حتی برای اطمینان از خشک شدن داخل ماشین، درون آن را با سشوار سرد خشک کنید.

حبس لباس‌های شسته در ماشین

یکی از نکات مهم در بهداشت ماشین لباسشویی، حبس لباس‌های شسته شده در ماشین است. دکتر جربا اعتقاد دارد که اگر این لباس‌های خیس را درون ماشین ماشین لباسشویی بیشتر از نیم ساعت رها کرده و آن‌ها را خارج نکنید، می‌تواند سبب کپک زدگی و تولید باکتری آلرژی‌زا شود. لذا توصیه شده است که همیشه ماشین لباسشویی را زمانی روشن کنید که در خانه حضور دارید تا بتوانید بلافاصله بعد از اتمام کار آن را خاموش کنید و لباس‌ها را خارج کرده و پهن کنید.

عدم حبس لباس شسته در ماشین لباسشویی

عدم استفاده از مخزن لباسشویی به عنوان سبد لباس چرک

اکثر بانوان تصور می‌کنند که مخزن لباسشویی محل نگهداری لباس‌های چرک و کثیف است. بسیاری از مردم برای اینکه لباس‌های کثیف جلوی چشمشان نباشد، آن‌ها را درون ماشین لباسشویی می‌اندازند و تا زمانی که ماشین را روشن کنند، آن را به همان شکل نگه می‌دارند. در صورتی که با اینکار عرق، رطوبت و آلودگی‌ای که در لباس‌های کثیف وجود دارد، می‌تواند محیط مناسبی را برای تولید باکتری و میکروب بوجود آورد. در تار و پود زیر لباس‌ها، انواع باکتری‌ها وجود دارند که در شرایط مناسبی شروع به رشد و تکثیر می‌کنند. همین امر نیز در نهایت سبب ابتلای فرد به بیماری‌های پوستی و تنفسی می‌شود.

تاثیر گل و لای لباس‌ها در بهداشت ماشین لباسشویی

از دیگر نکات رعایت بهداشت ماشین لباسشویی، عدم قرار دادن لباس با گل و لای در آن می‌باشد. در صورتی که بر روی لباس شما کثافت و گل وجود داشته باشد یعنی لباس پر از میکروب و آلودگی است. اگر آن را به همین شکل در درون ماشین لباسشویی بیاندازید، این میکروب‌ها می‌توانند درون ماشین باقی بمانند و بعدها به لباس‌های دیگر نیز منتقل شوند. پس بهتر است لباس گلی خود را درون ماشین نیاندازید و آن را با دست بشویید.

لباس گلی را در ماشین لباسشویی نشویید.

برای مثال اگر از کوهنوردی برگشته‌اید و لباس‌های شما گلی، خاکی و کثیف است و از روی خستگی و تنبلی آن‌ها را درون ماشین می‌اندازید، بهتر است بدانید که خود را در معرض ابتلا به بیماری‌های زیادی قرار می‌دهید. در این صورت بهتر است کفش یا لباس خود را تا فرصت مناسبی در گوشه‌ای حیاط یا حمام قرار دهید تا هر وقت که خستگی‌تان برطرف شد، نسبت به شستن و تمیز کردن آن اقدام کنید. برای اینکه کار از محکم کاری عیب نکند و بهداشت ماشین لباسشویی به خوبی رعایت شود، بهتر است بعد از سه یا چهار بار استفاده از ماشین لباسشویی، یکبار آن را بدون لباس و به همراه ماده ضد عفونی کننده روشن کنید تا کار کنید.

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 2 میانگین: 3]

همچنین ببینید

عوارض نبستن سوتین در بارداری - کادای

عوارض نبستن سوتین در بارداری

همانطور که می‌دانید زنان در دوران بارداری باید از سوتین مخصوص حاملگی استفاده کنند. زیرا …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *