آیا لوازم آرایشی ضرر دارد؟
آیا لوازم آرایشی ضرر دارد؟

آیا لوازم آرایشی ضرر دارد؟ راه پيشگيري آسيب لوازم آرايشي چيست؟

آیا لوازم آرایشی ضرر دارد؟ با مصرف لوازم آرایشی بهداشتی در معرض چه آسیب‌هایی قرار دارید؟ در این مقاله سعی شده است تا شما عزیزان را با عوارض لوازم آرایشی آشنا کنیم و راه‌های پیشگیری از بروز آسیب لوازم آرایشی را به شما عزیزان معرفی کنیم. هر روز تعداد بسیار زیادی از زنان در جهان از لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌کنند. برخی از مردم لوازم آرایشی را فقط در مناسبات و میهمانی‌ها بکار می‌برند و برخی دیگر نیز بصورت مداوم و روزانه عادت به استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی دارند. اکثر افراد از مواد شیمیایی که درون لوازم آرایشی وجود دارد و دشمن سلامت پوستشان است، غافل هستند. بسیاری از مردم نیز نمی‌دانند چگونه روز خود را بدون آرایش سپری کنند.

مقاله راهنمای کامل خرید لوازم آرایشی و بهداشتی کمک بسیاری در انتخاب لوازم درست می شود. لطفا مطالعه بفرمایید.

آمارها نشان می‌دهد بسیاری از بانوان به علت پایین بودن اعتماد به نفس، خود را مجبور به استفاده از آرایش بصورت مداوم می‌کنند و دیگر قادر نیستند به چهره بدون آرایش خود نگاه کنند. لازم است همه شما بدانید که استفاده مستمر از لوازم آرایشی باعث می‌شود خسارات و آسیب‌های جدی به پوست خود وارد کنید. برای مثال چند مورد از این عوارض لوازم آرایشی، پیری زودرس، درگیری با آکنه و لک و… است که نتیجه سهل‌ انگاری و بی‌تفاوتی به خطرات لوازم آرایشی می‌باشد. با ما همراه باشید تا در ادامه با آسیب‌های لوازم آرایشی بطور جدی آشنا شوید.

ضرر لوازم آرایشی
ضرر لوازم آرایشی

از بین رفت حالت ارتجاعی پوست

یکی از عوارض لوازم آرایشی این است که پوست حالت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد. البته این اتفاق بصورت طبیعی با بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد، ولی با استفاده از لوازم آرایشی به شدت سرعت می‌گیرد. اگر از محصولات آرایشی بصورت مکرر استفاده کنید، باعث می‌شود پوست صورتتان خسته، آویزان و شل شود. در صورتی که عادت دارید هر روز از این لوازم استفاده کنید و آن را برای چندین ساعت روی پوست خود نگه دارید، نیاز است تا روش مصرف خود را تغییر دهید.

ایجاد آکنه و بسته شدن منافذ پوست

با مصرف هر روزه لوازم آرایشی، راه‌های تنفسی پوست شما بسته می‌شود و در نتیجه آن آکنه و جوش در پوست ظاهر می‌شود. آکنه در واقع یک مشکل اساسی است که برای مدتی پوست شما را درگیر می‌کند. برای رفع جوش نیاز است تا به دنبال راه درمانی و مراجعه به پزشک باشید و یا با وجود جوش بر روی پوست خود کنار بیایید که برای بسیاری غیر قابل تحمل است.

ایجاد آکنه بر روی پوست
ایجاد آکنه بر روی پوست

در برخی موارد به دلیل وجود چربی بسیار زیاد در کرم‌های آرایشی، چربی صورت شما نیز زیاد می‌شود و پوست صورت شما روغنی می‌شود. در نتیجه این اتفاق صورت پر از جوش می‌شود که برای رفع آن باید استفاده از کرم‌های آرایشی را برای مدتی متوقف کنید، پوست خود را بشناسید و محصولات متناسب با پوست خود و باکیفیتی را خریداری کنید.

عفونت چشم

هنوز هم برخی از بانوان به دنبال پاسخ این سوال‌اند که آیا لوازم آرایشی ضرر دارد؟ بله. یکی از عوارض لوازم آرایشی که آسیب جدی‌ای محسوب می‌شود، عفونت چشم است. چشم‌ها حساس‌ترین عضو بدن هستند و در صورت غافل شدن از حفاظت آن‌ها می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به شما وارد شود. برای مثال برخی از مردم عادت دارند از ریمل‌های ارزان قیمتی استفاده کنند که به نظر با کیفیت است ولی معلوم نیست در کجا تولید شده است! همچنین خط چشم‌‎ها و سایه ‎‌های چشم هم در صورتی‌که تاریخ مصرف‎ شان تمام شده باشد یا از برندهای معتبر نباشند، باعث عفونت می‎شوند.

عفونت چشم
عفونت چشم

خط چشم و سرمه را هم اگر هر روز استفاده کنید باعث خارش ،سوزش ،قرمزی ،خشکی آب چشم ،حساسیت و عفونت می‌شود. سایه هم همین طور اگر وارد چشم شود عفونت را تشدید می‌کند.

ریختن مژه و ابرو

در نتیجه استفاده از ریمل ارزان و بی‌کیفیت، مژه شما شروع به ریزش می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است از ریمل‌های برند استفاده کنید. لازم است بدانید که اگر بصورت مداوم از ریمل استفاده کنید، مژه‌های شما سنگین شده و شروع به ریختن و در نهایت کچلی چشم می‌شود که برای هیچکس آسان و قابل تحمل نیست. هیچکس دلش نمی‌خواهد مژه‌‎های طبیعی‌‌اش را بر سر سهل‌ انگاری از دست بدهد. این اتفاق می‎تواند برای ابروها هم بیفتد. بسیاری از محصولات ابرو مانند سایه ابرو، ژل ابرو و مداد ابرو باید باکیفیت باشند. استفاده مداوم از این مواد نیز منجر به ریختن موی ابروی شما شده و هیچ راهی برای جایگزین کردن موهای ریخته شده وجود ندارد.

سرطان

در داخل ترکیبات محصولات آرایشی، مواد شیمیایی زیادی وجود دارد. هر چقدر محصولات آرایشی روی پوست و یا لب شما بیشتر باقی بماند، احتمال اینکه این مواد شیمیایی بیشتر وارد بدن شما شود، بالا می‌رود. البته این روزها برخی از محصولات کاملاً گیاهی تهیه می‎شوند اما سهم آن‌ها از بازار لوازم‌ آرایشی بسیار کم است.

بسیاری از محصولات آرایشی تقلبی وجود دارند که محل تولیدشان معلوم نیست و استاندارد نیستند. این محصولات مشکلات جدی مانند سرطان را با خود به همراه دارند. سرطان‌های پوست، خون و سینه در مورد کسانی که به‌ طور مداوم از لوازم‌ آرایش به‌ویژه از نوع بی‌کیفیت استفاده می‎کنند همیشه در کمین است.

لک‌های پوستی

افراد به دلیل قرارگیری در معرض آفتاب، در معرض لک‌های پوستی نیز هستند که با افزایش سن این لک‌ها بیشتر می‌شوند. اگر از لوازم آرایشی بصورت مکرر و طولانی مدت استفاده کنید، کم کم لک‌هایی بر روی بینی، گونه و زیر چشم شما ایجاد می‌شود، بخصوص اگر این لوازم آرایشی فیک باشند. برخی افراد لک را جدی نمی‌گیرند ولی این مسئله نیاز به حساسیت دارد. پوست دور چشم افراد نازک و حساس است و در صورت بروز لک در این نقاط بیشتر دقت به خرج دهید، زیرا از دیگر نواحی صورت حساس‌تر است.

لک پوستی
لک پوستی

اختلالات تنفسی

ماده سالیسیلیت موجود در برخی از مواد آرایشی باعث ایجاد مشکلات تنفسی می‌شود. رایحه برخی از کرم‏ها هم همین کار را می‌کند.

پیری زودرس

در صورت استفاده مداوم و طولانی مدت از محصولات آرایشی بی‌کیفیت و غیر استاندارد، می‌توانید مبتلا به پیری زودرس در سنین جوانی شوید. هنگامی که پوست صورت شما در زیر چند لایه کرم قرار گرفته، قادر به تنفس نیست و چروک و خط و خطوش به مرور بیشتر و عمیق‌تر می‌شود.

آسیب لب‌ها

همه افراد به دنبال داشتن لب‌هایی زیبا، نرم و خوش‌ رنگ هستند. با استفاده بیش از حد از رژ لب و … رنگ لب شما تیره، خشک و پوسته پوسته می‌شود که ناخوشایند است. برخی افرادی که به این مشکل دچار هستند، برای قایم کردن این نقص در لب خود، از رژ لب‌های 24 ساعته استفاده می‌کنند. اینکار آسیب زیادی به لب شما وارد می‌کند. با اینکار لب شما چربی خود را از دست می‌دهد و ترک می‌خورد، با استفاده زیاد از رژ لب به مغز خود نیز آسیب می‌زنید و می‌توانید دچار فشار خون بالا و ضعف درهماهنگی عضلات شوید.

آسیب لب‌ها
آسیب لب‌ها

ضعیف شدن ناخن

مدت زیادی است که افراد برای زیباتر کردن ناخن خود از لاک استفاده می‌کنند. در صورت استفاده زیاد و بیش از حد از لاک ناخن، ناخن‌های شما بی‌رنگ شده و ضعیف و شکننده می‌شوند. استون مواد موجود در لاکها به قوت ناخن‌ها آسیب می‌زند و به مرور لک‌های سفیدی بر روی ناخن ایجاد می‌کند.

اختلالات پوستی

در صورتی که بطور مکرر و روزانه از کرم پودر استفاده می‌کنید، باید بدانید که سدیم سولفات موجود در کرم دیواره محافظتی پوست را تا 10 درصد تخریب می‌کند. پس اگر در هنگام مصرف کرم دچار التهاب، قرمزی، خارش و جوش شدید بهتر است مصرف لوازم آرایشی را کنار بگذارید.

رنگ و رو رفتگی پوست

ممکن است از کرم و رژگونه بسیار استفاده کنید اما مصرف زیاد آن باعث رنگ و رو رفتگی می شود و کم کم جای رنگ پوست طبیعی را می‌گیرد.

آلرژی پوستی

پارابن موجود در مواد ارایشی ریشه عفونت و آلرژی است حتی مواد عطری بطور منفی با نورخورشید واکنش نشان می‌دهد و لکه‌های تیره‌ای روی پوست ایجاد می‌کند.

سردرد

علم ثابت کرده است که به دلیل مواد شیمیایی موجود در ترکیبات محصولات آرایشی، می‌توانید دچار سر درد شوید. پوشاندن صورت بخصوص پیشانی با کرم بطور ناگهانی احتمال میگرن، گیجی، حالت تهوع و استفراغ را بالا می‌برد که خستگی و ضعف را درپی دارد در واقع بوی لوازم آرایشی باعث سردرد می‌شود.

پف چشم

اطراف چشم به دلیل حساس بودن، می‌تواند به سرعت دچار واکنش با محصولات آرایشی شود. زیر چشم می‌تواند در اثر استفاده از محصولات آرایشی دچار تیرگی و پف می‌شود. مطالعات نشان داده علاوه برخواب نامنظم مواد آرایشی نقش مهمی را درپف زیر چشم دارد که پوشاندن آن با آرایش باعث تشدید می‌شود.

پف چشم
پف چشم

راه‌های پیشگیری آسیب لوازم آرایشی

  • از لوازم آرایشی مشترک با دیگران استفاده نکنید و همیشه از براش و بیوتی بلندر تمیز استفاده کنید.
  • همیشه از وسایل یکبار مصرف آرایشی یکبار استفاده کنید.
  • محصولات آرایشی خود را در برابر نور آفتاب و گرما قرار ندهید. زیرا نور می‌تواند مواد نگهدارنده آسیب بزند و باکتری ایجاد کند. پس توصیه می‌شود در هوای گرم و در داخل ماشین آرایش نکنید.
  • در صورتی که در چشم خود عفونت داشته باشید، از لوازم آرایشی چشم استفاده نکنید تا مشکلتان حل شود.
  • به لوازم آرایشی خود مایعات اضافه نکنید.
  • در نزدیکی گرما، آتش یا هنگام سیگار کشیدن از اسپری استفاده کنید زیرا می‌تواند آتش‌زا باشد.
  • اسپری‌ها را بو نکنید، زیرا می‌تواند منجر به بیماری‌های تنفسی شود.
  • لوازم آرایشی را دور از دسترس کودکان نگه دارید، زیرا حاوی فلز سرب است که می‌تواند منجر به مسمومیت با سرب شود.

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 0 میانگین: 0]

همچنین ببینید

بهترین وسیله برای آرایش ابرو

بهترین وسیله برای آرایش ابرو

بهترین وسیله برای آرایش ابرو شامل چه لوازمی است؟ قطعا به نقش ابروها در زیبایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *