قران در سفره هفت سین

هفت سین چه چیزهایی است؟

آیا می‌دانید هفت سین چه چیزهایی است و هر چیزی که در سفره هفت سین سال نو گذاشته می‌شود چه معنی و مفهومی دارد؟ در این مقاله به معرفی انواع سین در سفره هفت سین و نماد هر یک از آن‌ها صحبت شده است. هر سال در تمامی خانه‌ها با رسیدن سال نو، زنان به فکر چیدن سفره هفت سین می‌افتند. اکثر مردم هر سال به دنبال سفره هفت سین متفاوتی نسبت به پارسال هستند. برخی از خانواده‌ها تصمیم به خرید وسایل دکوری جدید می‌افتند و برخی نیز از لوازم دکوری پارسال استفاده کرده و فقط اقدام به خرید انواع چیزهای معمول برای سال نو هستند. تمام خانواده‌های ایرانی پایبند رسومات سنتی‌اند و دراین ایا‌م، درتكاپوی تدارك نوروزی زیبا هستند.

قرآن

با اینکه قرآن جزو سین‌های سفره هفت سین نیست، ولی در سفره هر ایرانی حتما قرآن را مشاهده می‌کنید. قرآن در سفره هفت سین نشانه حمایت و دانش است. بسیاری از مردم معتقدند که برای چیدن میز از قرآن شروع می‌کنند، زیرا مقدس‌ترین و پر برکت‌ترین جزء سفره است. می‌توانید برای قرآن از جلد مخمل به همراه سنگ‌های تزئینی استفاده کنید و رنگش را متناسب با رنگ سفره انتخاب کنید.

قران در سفره هفت سین

سیر

یکی از سین‌های سفره هفت سین، سیر است که نماد محافظت است. برخی معتقدند که سیر می‌تواند خانه و ساکنین را از انرژی منفی و چشم بد در امان نگه دارد.

سکه در سفره هفت سین

سیب

سین دوم در سفره هفت سین، سیب است که نشانه عشق و سلامتی ساکنین خانه می‌باشد. بهتر است به تعداد افراد ساکن در خانه سیب تازه و سالم در سفره قرار دهید. برخی از مردم عادت دارند در طول مدتی که سر سفره نشسته‌اند از سیب‌ها خورده و سیب جدیدی را جایگزین کنند.

سیب سفره هفت سین

سمنو

یکی از سین‌های واجب بر سر سفره هفت سین، سمنو است که نماد برکت می‌باشد و معمولا آن را به همراه شیرینی بر سر سفره می‌گذارند.

سمنو

سکه

یکی از سین‌های بسیار خوب در سفره هفت سین، سکه است. سکه در سفره نشانه ثروت و روزی می‌باشد. بهتر است که سکه را به همراه گندم بر سر سفره بگذارند تا ثروتی که برای زندگی خود می‌خواهیم، پر برکت باشد.

سکه در سفره هفت سین

سماق

سماق نیز همواره بر سر سفره هفت سین وجود دارد و به دلیل تشابه رنگ سماق با طلوع خورشید، می‌توان گفت که سماق نشانه این است که در پس هر سختی، آسانی نیز هست.

اسپند

اسپند جزو سین‌های ضروری سفره هفت سین نیست و فقط برخی از مردم از اسپند بر سر سفره استفاده می‌کنند. اسپند نشانگر دور ماندن از چشم و نظر بد دیگران است و این مسئله از قدیم در میان خانواده‌های ایرانی رسم بوده است. برخی از خانواده‌ها بر سر سفره عید اسپند می‌گذارند تا به رسم همیشه آن را دود کنند.

سبزه

از دیگر سین مهم و پر طرفدار بر سر سفره هفت سین، سبزه است. سبزه نشانه رشد و شروع دوباره است ولی باید دقت کنید برای منظم ماندن سبزه بهتر است آن را با روبان ببندید تا منظم و یکدست دیده شود.

سنجد

سنجد

سنجد نماد روابط کاری و خانوادگی است، اگر در سال گذشته چندان معاشرت نداشتید و تمایل دارید در سال پیش رو معاشرت خود را افزایش دهید، امسال ظرفی بزرگ برای سنجد انتخاب کنید.

سنجد

سرکه

اکثر خانواده‌های ایرانی طبق رسم از سرکه بر سر سفره هفت سین استفاده می‌کنند. سرکه نماد صبر، پاکی و زدودن آلودگی‌ها است. برای استفاده از سرکه بر سر سفره عید بهتر است از یک ظرف مناسب استفاده کنید. سرکه را معمولا نمی‌توان توسط تزئین خاصی بر سر سفره قرار داد و بهترین کار انتخاب یک ظرف زیبا برای آن است. خود ظرف را می‌توانید تزئین کنید و در اطراف آن گل یا شمع قرار دهید. در صورتی که رسم دارید تا روز 13 بدر سفره هفت سین خود را جمع نکنید، لذا سرکه را در ظرف در باز نگذارید. زیرا اگر در ظرف سرکه باز باشد، بوی تندی محیط خانه را پر می‌کند که دلنشین نیست.

آجیل

از خوراکی‌های پر طرفدار و بسیار خوشمزه بر سر سفره هفت سین هر خانواده ایرانی، آجیل است. معمولا یک ظرف یا کاسه را پر از آجیل کرده و آن را بر سر سفره قرار می‌دهند. در روزهای عید که میهمانان به خانه یکدیگر برای دید و بازدید می‌روند، به عنوان پذیرایی از آجیل استفاده می‌شود. همانطور که می‌دانید ترکیبات آجیل‌ها انواع مختلفی دارد و برای این روزها بهترین گزینه، آجیل 4 مغز شور است. البته خیلی بهتر است که پسته‌های آن با پوست باشد.

آجیل در سفره هفت سین

تخم مرغ رنگی

تخم مرغ رنگی از فانتزی‌ترین اركان اصلی هفت سین است كه به شكل‌های مختلف می‌توانیم آن‌ها را رنگ كرده و به مهمانانمان هدیه دهیم. از چیزهایی كه همیشه در تمامی هفت‌سین‌ها مشاهده می‌كنیم، تخم‌مرغ رنگی و ماهی قرمز هستند كه بیش از هر چیز دیگر شادابی و سرزندگی به سفره‌هایمان می‌دهند. تخم مرغ‌های رنگی همیشه به عنوان یك عیدی جالب هم برای بچه‌ها و چه بسا بزرگ‌ترها بوده‌اند.

تخم مرغ رنگی

نتیجه گیری

در سفره هفت سین سال نو می‌توان از سبزه، سیب، سیر، سركه، سكه، سمنو، سماق، سنجد و سنبل استفاده کرد که از زمان قدیم جزو رسوم و سنت ایرانیان بوده است. برخی از مردم از تعداد سین‌های بیشتری بر سر سفره هفت سین خود استفاده می‌کنند که تعدادشان بیشتر از هفت عدد است و دلیل این کار اعتقاد مردم به شگون و برکت وجود این خوراکی‌ها است. برخی از مردم به استفاده از اسپند، آویشن و یا گندم اعتقادی ندارند ولی در برخی مناطق ایران بر اساس رسم و رسوم و فرهنگ آن شهر و همچنین بصورت سلیقه‌ای از انواع مختلف سین استفاده می‌کنند.

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 0 میانگین: 0]

همچنین ببینید

سایت عمده فروشی لباس ترکیه

سایت عمده فروشی لباس ترکیه

اگر به دنبال معتبرترین سایت عمده فروشی لباس ترکیه هستید این مقاله را مطالعه کنید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *