آشنایی با لباس تیم ملی ایران
آشنایی با لباس تیم ملی ایران

معرفی لباس تیم ملی + عکس

در این مقاله به معرفی لباس تیم ملی بطور کامل و به همراه جزئیات موجود به همراه تصاویر پرداخته شده است. در صورتی که شما نیز از طرفداران پر و پا قرص فوتبال و بازیکنان تیم ملی هستید. توصیه می‌شود مقاله زیر را مطالعه کنید تا با علائم و نشانه‌های لباس، نوع طراحی و … آشنا شوید.

آشنایی با تیم ملی فوتبال ایران

در ابتدا لازم است تا کمی با تیم ملی فوتبال محبوب کشورمان و روند پیشرفت این تیم آشنا شوید. معرفی لباس تیم ملی به این آشنایی کمک شایانی می کند. تیم ملی فوقتبال ایران یک تیم بین‌المللی می‌باشد که زیر نظر فدراسیون فوتبال ایران فعالیت داشته و نماینده ایران در باز‌ی‌های فوتبال است. در ایران مرکز ملی فوتبال همواره میزبان تیم ملی کشورمان و سایر رده‌های تیم ملی می‌باشد. اولین باری که تیم ملی ایران بصورت رسمی بازی کرد، در تاریخ 3 شهریور 1320 بود که ایران در برابر افغانستان در کابل بازی داشت و نتیجه بازی با برابری به پایان رسید. اولین ورزشگاه خانگی تیم ملی ایران، ورزشگاه امجدیه بود . سپس در سال 1352 با افتتاح ورزشگاه آزادی برای میزبانی بازی‌های آسیایی 1974، تمامی بازی‌های تیم ملی ایران در مقابل حریفانش در این ورزشگاه صورت می‌گیرد.

تیم ملی ایران از سال 1974 وارد رقابت مقدماتی جام جهانی فوتبال شد و در سال‌های 1978، 1998، 2006، 2014 و 2018 در مرحله آخر این بازی‌ها حضور داشت. تیم ملی فوتبال کشورمان تا سال 1988 در مسابقات المپیک نیز شرکت کرد و در المپیک‌های 1964 توکیو، 1972 مونیخ و 1976 مونترال به مرحله نهایی بازی‌ها دست یافت. از المپیک ۱۹۹۲ بارسلون، تیم امید ایران در این بازی‌ها شرکت کرد. تیم ملی فوتبال ایران از موفق‌ترین و بهترین تیم‌های آسیا محسوب می‌شود و تا به امروز موفق شده تا سه بار قهرمان جام ملت‌های آسیا در سال‌های 1968، 1972 و 1976 شود. تا سال 1998 تیم ملی ایران به عنوان نماینده کشورمان در بازی‌های آسیایی حضور داشت و در سال‌های 1974 تهران، 1990 پکن و 1998 بانکوک مدال طلا را برد. از سال ۲۰۰۲، تیم امید ایران به نمایندگی از ایران در این بازی‌ها شرکت می‌کند.

پیوستن تیم ملی ایران به فوتبال غرب آسیا

در سال 2000 که فدراسیون فوتبال غرب آسیا ایجاد شد، ایران به این فدراسیون پیوست و در بازی‌های قهرمانی فوتبال غرب آسیا شرکت کرد. ایران در سال‌های آتی 2000، 2004، 2007 و 2008 چهار بار قهرمان بازی‌ها شده و در سال 2014 به عنوان یکی از دو عضو بنیان‌گذار، موفق به تاسیس فدراسیون فوتبال آسیای مرکزی شد و از فدراسیون فوتبال غرب جدا شده و این فدراسیون جدید پیوست.

تیم ملی ایران از سال ۱۹۴۱ تا کنون در ۳۵ تورنمنت غیررسمی و دوستانه فوتبال شرکت کرده که میزبانی 15 عدد از آن‌ها را بر عهده داشته ‌است. در کل، ایران در هشت تورنمنت دوستانه فوتبال موفق به قهرمانی شده که نخستین آن‌ها جام عمران منطقه‌ای ۱۹۶۵ و آخرین آن‌ها نیز جام ال جی ۲۰۰۲ بوده‌است.

آشنایی با لباس تیم ملی ایران

حتما همه شما با مدل و رنگ‌بندی لباس تیم ملی ایران آشنا هستید. معرفی لباس تیم ملی و تمامی بازیکنان تیم ملی کشورمان بصورت سنتی تی‌شرت و شلوارک به همراه جوراب سفید بر تن می‌کنند. رنگ دوم لباس تیم ملی ایران قرمز یا سرخ است. ناگفته نماند که در قدیم نیز در رقابت‌های مختلف، تیم ملی ایران را با لباس‌هایی به رنگ سبز می‌توان یافت. ولی لباس اصلی تیم ملی ایران همیشه سفید است. در سال 1343 که بازی‌های مقدماتی المپیک آغاز شد، واژه انگلیسی ایران بر روی پیراهن بازیکنان این تیم درج شد. این روند تا سال 1375 با تغییرات جزئی رنگ و سایز این نوشته ادامه داشت. از سال 1375 و با شروع مسابقات مقدماتی جام ملت‌های آسیا در 1996 کلمه ایران با سه رنگ اصلی پرچم ایران، سبز و سفید و قرمز، بر روی پیراهن بازیکنان تایپ شد.

یکی از طرح‌های پرطرفدار لباس تیم ملی ایران
یکی از طرح‌های پرطرفدار لباس تیم ملی ایران

بازیکنان تا سال 1998 که بازی‌های آسیایی برگزار می‌شد، با همین طرح در لباس خود در بازی شرکت کردند. ولی پس از این دوره، کلمه ایران از پیراهن تیم ملی کشورمان حذف شد. تیم ملی ایران در برخی از مسابقاتش مانند بازی‌های مقدماتی جام جهانی 1990 با پیراهنی به رنگ سبز به عنوان پیراهن اصلی در بازی شرکت کرد. رنگ دوم و جایگزین بازیکنان تیم ملی ایران از قدیم سرخ است. ولی در بعضی از مسابقات جام ملت‌های 2004 تیم کشورمان با لباس به رنگ سبز به میدان رفته است. غیر از این دو رنگ ذکر شده، رنگ آبی نیز در لباس تیم ملی ایران دیده شده است. برای مثال در مسابقات جام کوروش در سال 1350 تیم ملی ایران با پیراهن و لباس به رنگ آبی به میدان رفت.

استفاده از طرح یوزپلنگ در لباس تیم ملی ایران

در مسابقات جام جهانی سال 2014 که در برزیل برگزار شد، تیم ملی ایران طرح یوزپلنگ را بر روی پیراهن خود طراحی کرد. اینکار با هدف حمایت از پروژه احیای یوز آسیایی صورت گرفت. با اینکار سپ بلاتر که رئیس وقت فیفا می باشد، از اینکار پشتیبانی کرد و به ایران قول داد که از تلاش ایران برای حمایت از این پروژه پشتیبانی کند. در جام ملت‌های آسیا در سال 2015 بار دیگر از این طراحی جدید در لباس بازیکنان تیم ملی ایران استفاده شد. ولی بعد از آن استفاده از این طرح در لباس برای مدت کوتاهی متوقف شد. دوبار در جام جهانی سال 2018 از همین طرح در شکل و سایز دیگری استفاده شد.

جزئیات طرح و مدل لباس‌های تیم ملی ایران
جزئیات طرح و مدل لباس‌های تیم ملی ایران

پشتیبانی پوشاک تیم ملی ایران

در اوایل برندهای پوما و آدیداس از لباس تیم ملی ایران حمایت می‌کردند. در مسابقات مقدماتی جام جهانی 1978 بود که اعضای تیم ایران لباس‌های تولید برند پوما را پوشیده و به میدان رفت و به معرفی لباس تیم ملی خود پرداخت. تا به امروز تمامی لباس‌های ایران را که در جام جهانی شرکت کرده، توسط شرکت‌های آلمانی تولید شده است. برای مثال آدیداس در جام جهانی ۱۹۷۸، پوما در جام‌های جهانی ۱۹۹۸ و ۲۰۰۶ و اول‌اشپورت در جام جهانی 2014 وظیفه طراحی و تولید لباس برای اعضای تیم ملی را بر عهده داشتند. در سال 2018 نیز اعضای تیم ملی برای نخستین بار لباس‌های تولید شرکت آدیداس را بر تن کرده و به میدان رفت.

معرفی فروشگاه های خرید اینترنتی لباس اسپرت مردانه

تهیه پوشاک و اسپانسرهای تیم ملی در جام‌های جهانی با انتقادها و ایرادهایی همراه بوده‌اند. برای جام جهانی ۲۰۱۴، طرح یوزپلنگ به‌کار برده‌شده بر روی کیت ایران از یک وبگاه طراحی خریداری شده بود که با نقدهایی همراه شد. در جام جهانی ۲۰۱۸، ایران با قراردادی با آدیداس، مبلغی را هم به این شرکت پرداخت کرد تا کیت‌های آن را بپوشد. فدراسیون فوتبال این کشور، از این قرارداد دفاع کرد . وی اعلام داشت که ۷۰٪ از آدیداس تخفیف گرفته‌ است و بخشی از درآمد فروش جهانی کیت‌ها نیز به خودش می‌رسد.

نشانه‌های موجود طرح روی لباس تیم ملی ایران

نخستین نشان‌واره مورد استفاده تیم ملی، نشان‌واره کمیته ملی المپیک ایران بود. ایران در بازی‌های آسیایی ۱۹۵۸ با استفاده از این نشان‌واره به میدان رفت. سپس و در دهه‌های ۱۳۳۰ و ۱۳۴۰ و در مسابقاتی همچون مقدماتی المپیک ۱۹۶۴ توکیو و جام ملت‌های آسیا ۱۹۶۸ نیز این نشان‌واره بر روی کیت‌های تیم ملی دیده شد. بهره‌گیری از این نشان‌واره در ابتدای دهه ۱۳۵۰، متوقف شد و ایران در جام جهانی ۱۹۷۸ با استفاده از نشان‌واره نوینی به میدان رفت که پس از انقلاب ۱۳۵۷ استفاده از این آخری نیز متوقف شد.

تیم ملی در بازی‌های آسیایی ۱۹۸۲ با نشان رسمی حکومت انقلابی ایران به بازی‌ها رفت اما استفاده از این نشان‌واره، پس از این بازی‌ها، دیگر تکرار نشد. ایران تا سال ۲۰۰۰، بدون استفاده از نشان‌واره ویژه‌ای و تنها با درج نام ایران بر روی پوشاک تیم ملی در بازی‌ها شرکت می‌کرد. اما از جام ملت‌های ۲۰۰۰ بدین سو، تیم ملی با نشان‌واره کنونی‌اش به میدان می‌رود.

نشان‌واژه‌های مختلف تیم ملی ایران در سال‌های مختلف
نشان‌واژه‌های مختلف تیم ملی ایران در سال‌های مختلف

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 1 میانگین: 5]

همچنین ببینید

بهترین مدل لباس پاییزی پسرانه

بهترین مدل لباس پاییزی پسرانه مدل 2022

در این مقاله بطور کامل با بهترین مدل لباس پاییزی پسرانه که ترند سال 2022 …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *