شناخت روانشناسی رنگ ها
شناخت روانشناسی رنگ ها

روانشناسی رنگ ها را بیشتر بشناسید.

آیا می‌دانید که هر رنگ از لحاظ روانشناسی چه تاریخچه و معنایی دارد؟ در این مقاله به بررسی روانشناسی رنگ‌ ها بطور کامل پرداخته شده است. همواره در زمینه روانشناسی، موضوع رنگ و تاثیر آن بر شخصیت و افراد اخلاق اهمیت ویژه‌ای داشته است. همه مردم در زندگی از بعضی رنگ‌ها بیشتر خوششان می‌آید و همین امر باعث می‌شود تا از این رنگ بیشتر در لباس، محیط خانه و کار خود استفاده کند. هر یک از این رنگ‌ها نشان‌دهنده احساسات و شخصیت درونی ما است و بطور غیر مستقیم ارتباط نزدیکی با ضمیر ناخودآگاه ما دارد. علاوه بر این مسئله، رنگ‌ها در زندگی روزانه شما تاثیر زیادی دارند و در بسیاری از موارد از این رنگ‌ها برای درمان بیماری‌ها و اختلالات روانی استفاده می‌شود. زیرا رنگ‌ها بطور مستقیم با روحیه مردم در ارتباط هستند. با توجه به این تاثیر مهم رنگ در زندگی هر شخص، بطور کامل به بررسی این موضوع در ادامه مطلب پرداخته شده است.

دلیل اهمیت روانشناسی رنگ‌ ها

تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که علت اهمیت روانشناسی رنگ ها چیست؟ از آنجایی که حس بینایی یکی از مهم‌ترین حس در انسان برای درک جهان پیرامون محسوب می‌شود، لذا دیدن رنگ‌ها نیز تاثیر مهمی در روحیه افراد دارد. ممکن است اهمیت تاثیر رنگ در زندگی خود را نادیده بگیرید ولی این رنگ‌ها در زندگی شما حضور بسیار فعال و موثری دارند و جزو مهم‌ترین عناصر دیداری هستند. جالب است بدانید که رنگ‌ها بار احساسی و عاطفی نیز دارند و به راحتی به شما کمک می‌کنند تا محیط اطراف خود را درک کنید و ارتباط بیشتری با محیط پیرامون خود بگیرید.

منظور از روانشناسی رنگ ها، بررسی تاثیرگذاری این رنگ‌ها بر محیط پیرامو، ذهن افراد و روحیه آن‌ها است. در بسیاری از موارد از رنگ‌ها به منظور درمان اختلالات در افراد، ایجاد تاثیر مثبت در ذهن مردم، تجسم و تنظیم هدف‌های شغلی، از بین بردن استرس و بالا بردن مهارت ارتباطی با دیگران استفاده می‌شود. اگر فردی به دلیل یکنواختی و بی‌روح بودن محیط دچار عدم اعتماد به نفس و یا فقدان انگیزه شود، با استفاده از رنگ‌های مناسب می‌توان این یکنواختی را از بین برد.

شناخت روانشناسی رنگ ها

رنگ درمانی و کاربرد آن

از زمان قدیم تا به امروز افراد متخصص از رنگ به منظور درمان بیماران روحی و روانی استفاده کرده‌اند و همیشه هم موفقیت آمیز بوده است. این امر به قدری موفق بوده که ثابت شده استفاده از رنگ اشتباه و نامناسب در یک محیط خاص، خانه یا محیط کاری یک فرد به راحتی می‌تواند سبب بروی آسیب روحی در وی شود. تاریخچه استفاده از رنگ به عنوان درمان بیماری‌ها به زمان بقراط حکیم باز می‌گردد. زیرا در آن زمان مردم معتقد بودند که رنگ‌ها شرایط بهبود حال بیماران را بهبود می‌بخشد و یا حتی آن را تسریع می‌کند.

از همان دوران رنگ درمانی به عنوان یک حرفه شروع شد و به مرور نامش را به روانشناسی رنگ ها داد. روانشناسی زمینه‌های مختلف زیادی دارد که یکی از شاخه‌هایش روانشناسی رنگ است. رنگ‌ها به راحتی بر روی اعصاب بینایی افراد تاثیر می‌گذارد و آن‌ها را برانگیخته می‌کند. جالب است که هر رنگ نیز تاثیر متفاوتی از سایر رنگ‌ها بر روی افراد دارد. البته ناگفته نماند که خود رنگ تاثیر مستقیمی در درمان ندارد ولی با تاثیر بر روحیه بیماران شرایط بهبود را تسریع می‌کند.

روانشناسی رنگ به چه معناست؟

در زمینه روانشناسی نوین، یکی از معیارهای اصلی سنجش شخصیت افراد رنگ است. زیرا این رنگ‌ها تاثیر خاصی بر روحیه، روح و جسم افراد می‌گذارند و در واقع نشان دهنده وضعیت جسمانی مردم هستند. رنگ‌ها به سه طبقه‌ی رنگ‌های گرم، سرد و خنثی تقسیم می‌شوند.

روانشناسی رنگ‌های سرد

رنگ‌های سبز، بنفش و آبی، رنگ‌های سرد هستند. این رنگ‌ها به طور کلی باعث ایجاد احساس آرامش و به همان میزان نیز باعث ایجاد احساس غم و ناراحتی در افراد می‌شوند.

رنگ سبز

یکی از ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد رنگ سبز، آرام بخش بودن آن است. اگر دقت کرده باشید در بسیاری از بیمارستان‌ها نیز از رنگ سبز استفاده می‌شود. در طراحی دکوراسیون نیز از رنگ سبز به میزان زیادی استفاده می‌شود. زیرا روانشناسی رنگ ها نشان می‌دهد که این رنگ قادر است تنش را کاهش دهد و در افزایش هضم بیماران، بهبود تعادل توانایی‌ها، حفظ صلح و آرامش درونی و غلبه بر سنكوپ (سکته) تاثیر زیادی بگذارد.

روانشناسی رنگ سبز

افرادی که به رنگ سبز علاقه زیادی دارند و از این رنگ در لباس، محیط خانه و … زیاد استفاده می‌کنند معمولا روحیه‌ای مثبت، با اراده و با پشتکار دارند. از نظر روانشناسی این افراد معمولا به خود ارزش و احترام زیادی قائلند و در مقابل مشکلات بسیار سرسخت هستند. از دیگر ویژگی افراد علاقمند به رنگ سبز، کنجکاوی آن‌ها است. البته دقت کنید که در استفاده از این رنگ زیاده روی نکنید زیرا باعث رکود و کسالت می‌شود.

روانشناسی رنگ آبی

آبی معمولا رنگ محبوب اکثر مردم است و می‌توان آن را یک رنگ معنوی به حساب آورد. استفاده از رنگ آبی نشان دهنده آرامش، صلح، اعتماد، بهره وری و منطق است. معمولا در طراحی دکوراسیون اتاق‌ها از رنگ آبی استفاده می‌شود. ولی بهتر است در آشپزخانه و ظروف از این رنگ استفاده نکنید زیرا به راحتی اشتها را کاهش می‌دهد. از نظر روانشناسی رنگ آبی می‌تواند امنیت را القا کند. کسانی که به رنگ آبی علاقمند هستند به شدت صادق و وفادارند. این افراد همیشه عاشق نظم در زندگی هستند و به شدت وظیفه‌شناس و مسئولیت پذیرند. افراد علاقمند به رنگ آّی معمولا درونگرا هستند. از این رنگ برای کاهش حساسی به درد، درمان بی‌خوابی و فشار خون بالا استفاده می‌شود. در استفاده از رنگ آبی زیاده روی نکنید که می‌تواند باعث سردی، یاس و ناامیدی شود. در صورتی که مایل هستید درباره روانشناسی رنگ آبی بیشتر بدانید، می‌توانید مقاله لینک شده تا مطالعه کنید که شامل بررسی زمینه‌های مختلف روانشناسی رنگ آبی است.

شناخت رنگ آبی از لحاظ روانشناسی رنگ ها

رنگ بنفش

از دیگر رنگ‌های سرد رنگ بنفش است که معمولا نشان دهنده دانایی و احترام است. در زمینه روانشناسی رنگ ها، رنگ بنفش سبب ایجاد خلاقیت در افراد و افزایش میزان مهارت افراد در شرایط مختلف است. کسانی که به رنگ بنفش علاقه دارند معمولا افراد جسوری هستند و از این رنگ در محیط خانه یا محیط کار خود به میزان کمی استفاده می‌کنند. از رنگ بنفش برای درمان میگرن و اعتیاد، بهبود وضعیت سیستم عصبی افراد، درمان بیماری عروقی، قلبی و لنفاوی استفاده می‌کنند.

روانشناسی رنگ بنفش

روانشناسی رنگ‌های گرم

رنگ‌های گرم شامل رنگ قرمز، زرد و نارنجی هستند. این طیف رنگی موجب آرامش، عصبانیت و خصومت می‌شود. این رنگ‌ها اشتها آور هستند و به همین دلیل اکثر رستوران‌ها از این رنگ‌ها استفاده می‌کنند.

رنگ قرمز

در روانشناسی رنگ ها به رنگ قرمز می‌رسیم که جزو رنگ‌های شاد و پر طرفدار است. این رنگ بسیار تحریک کننده است و می‌تواند فشار خون و ضربان قلب را بالا ببرد. استفاده از رنگ قرمز نشان دهنده هیجان، عشق، شور و نشاط در افراد است. معمولا کسانی که بسیار پر جنب و جوش هستند عاشق رنگ قرمز می‌باشند. از طرفی در زمینه روانشناسی ثابت شده است که افراد علاقمند به رنگ قرمز معمولا زود عصبانی می‌شوند و به راحتی دیگران را قضاوت می‌کنند. این افراد بسیار عجول و زود جوش هستند ولی ذاتا افراد خوش قلبی می‌باشند. رنگ قرمز سبب افزایش میل جنسی مردان می‌شود.

روانشناسی رنگ قرمز

دقت کنید که در استفاده از رنگ قرمز زیاده روی نکنید، زیرا می‌تواند سبب ایجاد روحیه پرخاشگری در افراد شود. از این رنگ برای درمان کسالت، بهبود عملکرد جنسی طبیعی افراد، تحریک کردن سیستم عصبی، بالا بردن میزان آدرنالین خون، حفظ آرامش و کاهش فشار خون استفاده می‌شود.

رنگ نارنجی

معمولا رنگ نارنجی نشان دهنده روحیه خوش بینی و مثبت اندیشی در افراد است. استفاده زیاد از رنگ نارنجی سبب بروی روحی احتیاط در افراد می‌شود. معمولا کسانی که عاشق رنگ نارنجی هستند بسیار خوش خلق، صادق، فداکار و افرادی اجتماعی هستند ولی روحیه آن‌ها غیر قابل نفوذ است. از رنگ نارنجی در زمینه روانشناسی رنگ ها برای درمان افزایش انرژی، بالا بردن اشتها، جذب کلسیم، کمک به بهود و حفظ سلامتی جسمی افراد استفاده می‌شود.

روانشناسی رنگ نارنجی

روانشناسی رنگ زرد

رنگ زرد، رنگ روشنی و شادی است. از نظر روانشناسی رنگ ها این رنگ باعث افزایش تمرکز و افزایش متابولیسم بدن می‌شود. این رنگ کمتر از رنگ‌های دیگر افراد را به خود جذب می‌کند و مردم در اتاق‌های زرد رنگ بیشتر عصبانی می‌شوند. افرادی که به رنگ زرد علاقه دارند بلند پرواز و عاشق پیشرفت هستند و همواره در تکاپو و تلاش می‌باشند. این افراد، افرادی اجتماعی و شوخ‌اند و مردم جذب آن‌ها می‌شوند. رنگ زرد برای درمان یبوست و افزایش اعتماد به نفس، تحریک سیستم عصبی و سیستم گوارش و بهبود تفکر منطقی مفید است.

روانشناسی رنگ زرد

روانشناسی رنگ‌های خنثی

رنگ سفید

در حالت کلی رنگ سفید نشانه پاکی و بی‌گناهی در روحیه افراد است. معمولا کسانی که عاشق رنگ سفید هستند، همیشه به دنبال صلح و آرامش می‌باشند و دارای خلاقیت زیادی هستند. این افراد روحیه آرامی دارند و معمولا شنونده خوبی هستند. رنگ سفید قادر است نور را منعکس کند و از این رو در فصل تابستان خصوصا در پوشش بانوان به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد و محبوبیت دارد.

رنگ مشکی

در ایران بسیاری از زنان و مردان در پوشش خود به سراغ رنگ مشکی می‌روند. در روانشناسی رنگ ها ثابت شده است که رنگ مشکی نماد سلطه و قدرت است و افرادی که همیشه از رنگ مشکی استفاده می‌کنند بیشتر به دنبال خودنمایی هستند. برخی از مردم نیز اعتقاد دارند این رنگ نماد عزا و ناامیدی است ولی اینطور نیست. می‌توان گفت رنگ مشکی می‌تواند نشانه وش ذوقی افراد نیز باشد. افراد علاقمند به رنگ مشکی به دیگران احترام خاصی قائل هستند و همیشه برای کمک به دیگران آماده‌اند. این افراد مدام به نظر دیگران ارزش و احترام خاصی قائلند.

کاربرد روانشناسی رنگ در زندگی

داشتن اطلاعات و آگاهی درباره روانشناسی رنگ‌ها و استفاده از آن‌ها بر اساس خصوصیات و خواصشان کاربردهای متفاوتی دارد. از روانشناسی رنگ ها در زمینه مختلفی مانند تبلیغات، پزشکی، طراحی و دکوراسیون منزل، نحوه لباس پوشیدن و… استفاده می‌شود. رنگ‌ها تاثیر بسیار زیادی بر روحیه افراد در زندگی دارند و اگر به درستی انتخاب شوند و مورد استفاده قرار گیرند، می‌توانند بسیار سودمند باشند و بر جنبه‌های مختلف زندگی افراد تاثیر بگذارند. علاوه بر این موارد، برای درمان و کاهش استرس و بیماری‌های روانی از رنگ‌ها استفاده می‌شود که کاملا مفید و سودمند است. هر یک از شما می‌توانید با یک روانشناس مشاوره کنید و با استفاده از روانشناسی رنگ ها درباره تیپ شخصیتی خود بیشتر بدانید.

روانشناسی رنگ گلبهی

یکی از رنگ‌های پر طرفدار خصوصا در میان بانوان رنگ گلبهی است. این رنگ در واقع ترکیب دو رنگ زرد و صورتی می‌باشد و نشان دهنده ارتباط زیاد و رفتار آرام بخش افراد است. رنگ گلبهی رنگی است که به شما احساس امنیت و پناه می‌دهد و هرگز اجازه نمی‌دهد فرد دچار درد یا ناامیدی شود. این رنگ درجه بالایی از مثبت گرایی را به ارمغان می‌آورد و همیشه در سخت‌ترین لحظات ما را جوان می‌کند.

با توجه به مطالعات صورت گرفته می‌توان گفت که رنگ صورتی قادر است اعصاب افراد را آرام کند و عصبانیت و خشم آن‌ها را کاهش دهد. ولی استفاده بیش از حد از رنگ صورتی می‌تواند سبب شود فرد دچار حس حماقت و بی‌مسئولیتی در کارهای خود شود. از لحاظ روانشناسی رنگ ها، رنگ گلبهی می‌تواند سبب بالا رفتن ضربان قلب، فشار خون و انرژی در بدن افراد شود.

روانشناسی رنگ گلبهی

افرادی که به رنگ گلبهی علاقمند هستند معمولا بسیار مهربان، دوست داشتنی، سخاوتمند و انسان‌های حساسی هستند. این افراد خصوصا در صورت زن بودن احساسات بسیار قوی دارند. البته هستند مردانی که به رنگ گلبهی یا صورتی که علاقمندند. افراد علاقمند به رنگ گلبهی دوست دارند به همه عشق بورزند و در مقابل دیگران احساس مسئولیت پذیری زیادی دارند. در صورتی که شما نیز جزو این دسته از افراد علاقمند به رنگ گلبهی هستید، قطعا در ارتباط با دیگران هیچ مشکلی ندارید و دور و اطرافتان پر از دوست و آشنا است. افرادی که عاشق رنگ گلبهی هستند معمولا در صورت مسن بودن نیز دارای ظاهر جوانی هستند. این افراد معمولا بسیار خوش بین هستید و همیشه جنبه مثبت هر چیزی را در نظر می‌گیرند. برای شناخت بیشتر روانشناسی رنگ گلبهی توصیه می‌شود مقاله رنگ گلبهی با چه رنگی ست میشه؟ را مطالعه کنید. این مقاله به شما در زمینه نحوه ست کردن لباس‌های با رنگ گلبهی کمک زیادی خواهد کرد.

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 2 میانگین: 3]

همچنین ببینید

روانشناسی رنگ آبی

درباره روانشناسی رنگ آبی چه می‌دانید؟

در صورتی که علاقمند هستید درباره روانشناسی رنگ آبی بیشتر بدانید، بهتر است این مقاله …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *