تاریخ انتضای لباس ها - کادای
تاریخ انتضای لباس ها - کادای

تاریخ انقضای لباس ها (انواع لباس چه تاریخ انقضایی دارند؟)

درباره تاریخ انقضای لباس ها تا چه میزان اطلاع دارید؟ به نظر شما لباس‌ها نیز دارای تاریخ انقضای خاصی هستند و استفاده از آن‌ها محدودیت دارد؟ در این مقاله به بررسی کامل یکی از مهم‌ترین موضوعات که توجه به تاریخ انقضای لباس ها می‌باشد، صحبت شده است. در صورتی که نسبت به لباس‌های خود و تعویض به موقع آن‌ها اهمیت زیادی می‌دهید، بهتر است ادامه مطلب را مطالعه کنید.

برخی افراد تصور می‌کنند که فقط لوازم آرایشی و بهداشتی تاریخ انقضا دارند. این افراد هیچ اهمیتی به تاریخ انقضای لباس تن خود نمی‌دهند. برای برخی از مردم نیز سوال است که اصلا لباس‌ها دارای تاریخ انقضا هستند یا خیر؟ در صورتی که اهمیت دادن بیش از حد به ترند و مد را کنار بگذارید، آیا واقع ده سال زمانی طولانی‌ای برای پوشیدن یک لباس است؟ با توجه به طول عمر مفید و واقعی برخی از پارچه‌ها در محل دفن زباله ممکن است 10 سال به اندازه‌ای که شما فکر می‌کنید هم طولانی نباشد.

در سال 1750 در انگلیس انقلاب صنعتی رخ داد و همه چیز تغییر کرد. این تحول عظیم به سایر نقاط دنیا نیز گسترش پیدا کرد. این تغییر و تحول بزرگ تاثیرات زیادی در نحوه کار مردم، نحوه عملکرد اقتصاد و چگونگی ساخت و ساز انواع محصولات ایجاد کرد. در اواسط قرن نوزدهم بود که تجارت مد ظاهر شد و به نیرویی بسیار توانمند تبدیل گشت. این صنعت مد به لطف ولید انبوه منسوجات بسیار مورد توجه قرار گرفت. در آن دوران علاوه بر اختراع مواد ارزان‌تر، پارچه‌هایی مقاوم در برابر چین و چروک تولید شدند. همچنین مواد مصنوعی زیادی با ماندگاری بالا مانند پلی استر، اکریلیک و نایلون تولید شدند که در تهیه لباس مورد استفاده قرار می‌گرفت. در کنار این تولیدات عظیم، شست و شوی مغزی فرهنگی در زمینه مصرف لباس نیز افزایش یافت.

آشنایی با تاریخ انقضای لباس ها

در صورتی که به زمان پیدایش صنعت مد و لباس و روند پیشرفت آن نگاهی بیاندازید، متوجه می‌شوید که عده زیادی از مردم که درباره تاکتیک‌های بازاریابی و تاثیرات گسترده انوع پارچه در لباس یا مد اطلاعاتی ندارند، سریعا گرفتار دنیای ترند و مد می‌شوند. این افراد با گیر افتادن در دام مد، درگیر یک بار پوشیدن لباس و دور انداختن سریع آن می‌شوند، زیرا کلمات بیهوده‌ای مانند “روند گرایی” و “مد روز” آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

بررسی تاریخ انقضای لباس‌ های مختلف

به دنبال این ذهنیت کشنده و عقب اقتاده، مردم به این موضوع معتقد شدند که هر لباسی را برای یک مدت زمان محدودی باید استفاده کرد. به بیان دیگر عده زیادی از مردم در حال حاضر بر این معتقدند که حداکثر برای یک مدت معلومی می‌توان یک لباس را پوشید، برای مثال تا وقتی که از مد بیفتد یا فصل پوشیدن آن بگذرد. برای بعضی افراد این مدت یک سال برای بعضی دیگر یک فصل و برای عده‌ای دیگر فقط یک بار بود. این حالت، صنعت مد در روزهای شکوه خود بود. اما از نظر تئوری و عملی، دوام یک لباس چقدر است؟

جالب است بدانید که طی یک مصاحبه با G intoknil Bigan که بنیانگذار مد پایدار Giyi می‌باشد، از ایشان سوال شده است که قدیمی‌ترین لباس در کمد او متعلق به چه مدت قبل است؟ بیگان در پاسخ این سوال گفت که قدیمی‌ترین لباس در کمد او مربوط به 20 سال پیش است. وی همچنین عنوان کرد برخی لباس‌هایی که از مادر و مادر بزرگش به او رسیده است، دارای سابقه‌ای 70 ساله است.

تاریخ انقضای واقعی یک لباس چقدر است؟

در زمان صحبت کردن درباره طول عمر واقعی و محاسبه شده یک لباس، عوامل مختلفی وجود دارد که باید نسبت به آن‌ها توجه شود. یکی از عوامل و معیارهای مهم در تعیین طول عمر مفید لباس‌ها، مورد تجزیه است. بهتر است بدانید که بیشتر از 72 درصد لباس‌هایی که امروزه توسط مردم مورد استفاده قرار می‌گیرد، از الیاف مصنوعی ساخته شده‌اند. منظور از الیاف مصنوعی الیافی هستند که از جنس پلاستیک هستند و غیر قابل تجزیه می‌باشند. این واقعیت نتیجه بسیار بدی دارد، به این صورت که با قرار گرفتن لباس‌ها در محل دفن زباله، تجزیه این لباس‌ها می‌تواند تا 200 سال نیز طول بکشد.

یعنی لباسی که شما دور می‌اندازید، می‌تواند تا 200 سال نیز سالم باقی بماند. با توجه به منابع می‌توان با قطعیت گفت که الیاف طبیعی نسبت به الیاف مصنوعی به راحتی تجزیه می‌شوند. زیرا مواد مصنوعی از نفت بدست آمده‌اند و قابلیت تجزیه شدن ندارند. در نتیجه در روند تجزیه الیاف طبیعی و مصنوعی تفاوت بسیار زیادی وجود دارد که در ادامه در مورد برخی از این الیاف‌ها صحبت شده است.

تاریخ انقضای لباس زیر

افرادی هستند که به علت تنبلی به تعویض کردن لباس‌های زیر اهمیت نمی‌دهند. این کار کاملا اشتباه بوده چون باعث بیماری عفونی و قارچی می‌شود . لباس‌های زیر حداکثر 1 سال تاریخ مصرف دارند و در کل اگر لباس‌های زیر تغییر شکل دادند یعنی لباس زیر خیلی بزرگ یا کوچک شد یا اینکه انعطاف پذیری خود را از دست داد، حتما نسبت به تعویض آن اقدام کنید.

تاریخ انقضای لباس زیر

تاریخ انقضای حوله‌ها

حوله یکی از انواع لباس‌هایی است با بدن شما مستقیما در ارتباط است. لذا باید به تعویض این لباس اهمیت زیادی بدهید. نمی‌توانید حوله شخصی خود را تا آخر عمر استفاده کنید. تاریخ انقضای حوله سر یا بدن 1 تا 3 سال است. در همین مدت زمان استفاده نیز برای شست و شوی حوله باید از آب گرم و شوینده‌های بهداشتی استفاده کرد تا از ابتلا به بیماری‌های پوستی جلوگیری شود.

تاریخ انقضای حوله

تاریخ انقضای لباس‌های دارای الیاف طبیعی

لباس‌های از جنس پنبه: 1 هفته تا 5 ماه

همانطور که می‌دانید پنبه از ترکیب آلی سلولز تشکیل شده است و همین امر باعث می‌شود تا لباس‌های از جنس پنبه دارای بافت نرمی باشند. این لباس‌ها سریعا تجزیه می‌شوند و مدت زمان تجزیه آن در طبیعت یک هفته طول می‌کشد. البته ناگفته نماند که اگر در لباس شما از پنبه معمولی استفاده شده باشد، به دلیل داشتن مقدار زیادی رنگ شیمیایی و سموم دفع آفات دارای زمان بیشتری در تجزیه است.

لباس‌های جین

لباس‌های جین را تا چند سال و تا وقتی که لباس پاره نشده باشد، می‌توان استفاده کرد. پارچه جین از پنبه ساخته شده و در صورت مقایسه این لباس با یک لباس نخی کاملا متوجه می‌شوید که بافت و پارچه سخت‌تری دارد. جالب است بدانید که مدت زمان تجزیه شدن لباس‌های جین نیز طولانی‌ است و بین 10 الی 12 ماه طول می‌کشد و در نهایت هم هسته اصلی آن تجزیه نمی‌شود.

لباس‌های از جنس ابریشم

پارچه‌های بسیار لوکس و گران قیمتی که از پیله کرم ابریشم تهیه شده‌اند را می‌توان به مدت دو سال حداکثر تا چهار سال نیز مورد استفاده قرار دارد. این لباس‌ها بسیار زیست تخریب‌پذیر هستند.

لباس‌های پشمی

تاریخ مصرف لباس‌های پشمی

در صورتی که لباس پشمی دارید و به تاریخ انقضای آن فکر می‌کنید بهتر است بدانید که این لباس‌ها را به راحتی تا 5 سال نیز می‌توان مورد استفاده قرار دارد. این لباس‌ها از نظر تجزیه شدن به دلیل ضخامت بیشتر دارای زمان بیشتری نیز هستند، با این حال همین زمان کمتر از یک چهارم زمانی است که برای تجزیه مواد مصنوعی در نظر گرفته می‌شود. ناگفته نماند که یک لباس پشمی با کیفیت خوب را می‌توانید بصورت مادام العمر نیز استفاده کنید، مگر اینکه لباس پاره شود.

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 2 میانگین: 4.5]

همچنین ببینید

سایت عمده فروشی لباس ترکیه

سایت عمده فروشی لباس ترکیه

اگر به دنبال معتبرترین سایت عمده فروشی لباس ترکیه هستید این مقاله را مطالعه کنید. …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *