تاریخچه لباس زیر - کادای
تاریخچه لباس زیر - کادای

تاریخچه لباس زیر – تاریخی باحال و جذاب

درباره تاریخچه لباس زیر چه می‌دانید؟ آیا می‌دانید تاریخچه لباس زیر از چه زمان و مکانی بوده است؟چه کسی می‌داند که لباس زیر در گذشته به چه صورت بوده که الان به این شکل درآمده است؟ در این مقاله بطور کامل درباره تاریخچه لباس زیرها و اینکه از کی و کدام دوران بوجود آمده‌اند صحبت شده است. در صورتی که علاقمند به شناخت تاریخچه پیدایش لباس زیر و روند تکاملی این لباس هستید، حتما این مقاله را مطالعه کنید.

بسیاری از مردم درباره تاریخچه وسایل و یا لباس‌هایی که استفاده می‌کنند هیچ اطلاعاتی ندارند. برای مثال یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین لباس‌هایی که روزانه مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد لباس زیر است. ممکن است تا به حال حتی به این موضوع فکر نکرده باشید که لباس زیر از چه زمانی بوجود آمده و چه روند و تحولی را پشت سر گذاشته تا به شکل امروزی خود رسیده است. لباس زیر به لباسی گفته می‌شود که در زیر لباس‌های بیرونی پوشیده می‌شود و وظیفه اصلی آن حفاظت از پوست نقاط حساس بدن است. جنس، مدل و میزان لایه‌های این لباس امری کاملا سلیقه‌ای است. استفاده از لباس زیر مزایایی مانند جلوگیری از اصطکاک پوست با پیراهن دارد و همچنین زمینه را برای پوشش دادن حریم خصوصی و نواحی حساس بدن فراهم می‌کند.

در نگاه کلی به تاریخچه لباس زیر لازم است بدانید که لباس زیر به دو نوع لباس‌های مناسب برای پوشش آلت و لباس زیر برای پوشاندن دور کمر و پاها تقسیم می‌شود که برای زنان و مردان با سبک‌های مختلفی همراه است. معمولاً لباس زیر مورد استفاده خانم‌ها در شورت و سینه بند خلاصه می‌شود و لباس زیر مردان شامل شورت‌های کوتاه و بلند و در بعضی مواقع زیر پوش است.

تاریخچه لباس زیر

آشنایی با تاریخچه لباس زیر از گذشته تا کنون

لباس و پوشیدن آن از ۱۷۰ هزار سال پیش شروع شده است. اما تاریخچه لباس زیر و استفاده از آن برای زنان به ۴۵۰ سال پیش از میلاد مسیح بر می‌گردد که در آن زمان ابداع شده بود. در زمان‌های قدیم از لباس زیر صرفا برای پوشاندن قسمت‌های حساس بدن زنان استفاده می‌شد که اغلب از جنس پارچه یا بندهای چرمی بودند. به مرور زمان لباس زیرهای راحت و بلندتری برای زنان و مردان تولید شد که فرد در آن احساس راحتی بیشتری نسبت به گذشته داشته باشد. البته ناگفته نماند که مردان نیز برای پوشش دادن دستگاه تناسلی خود از انواع لباس‎‌های زیر استفاده می‌کردند. لباس‌های زیر در قدیم به اندازه الان متنوع و در مدل و رنگ‌های مختلف نبود ولی با گذشت زمان اهمیت این لباس برای مردم بیشتر شد. این پیشرفت تا جایی پیش رفته که اکنون بسیاری از شرکت‌ها صرفا در زمینه تولید انواع مختلفی از لباس زیر مشغول به کار هستند.

تاریخچه لباس زیر در قرن 12

در قرن دوازدهم اولین لباس زیر با نام کرست طراحی شده و به بازار عرضه شد. کرست بسیار مورد توجه و استقبال زنان قرار گرفت. در این قرن به دلیل نبود امکانات، از میله‌های چوبی و استخوانی برای قسمت کمر و سینه لباس‌های بلند استفاده می‌شد تا بدن خانم‌ها را پوشش دهند.

لباس زیر در قرن 15

در قرن 15 میلادی یکی از بانوان بسیار ثروتمند فرانسوی نسبت به طراحی لباس‌های تنگ و سفتی اقدام کرد که cotte نام داشت. این لباس‌ها کمر زنان را بسیار باریک نشان می‌داد. این روند ادامه داشت تا در قرن 16ام به دلیل تنگی زیاد این لباس زیرها، بسیاری از زنان دچار مشکلات جسمی شدند. جالب توجه است که لباس‌های آن دوران سایزبندی نداشتند. به دنبال تاریخچه لباس زیر و در همین راستا اسپانیایی‌ها بعد از مدتی دست به کار شده و تغییراتی را در نحوه بستن کرست‌ها به وجود آوردند که به bust معروف بود.

تاریخچه لباس زیر در قرن 18

این روند در مورد لباس زیرها تا قرن 18ام ادامه داشت تا اینکه آسیب‌های ناشی از کرست به ارگان‌های داخلی بدن زنان و تاثیر آن بر عملکرد دستگاه گوارشی، باعث شد تا استفاده از این کرست‌ها محدود شود.

لباس زیر در قرن 19

با رسیدن قرن 19 میلادی لباس‌های جدید طراحی و اختراع شدند که یقه و سرآستین آن‌ها قابلیت جدا شدن داشت. این لباس‌ها معمولا توسط افراد ثروتمند جامعه استفاده می‌شد. قشر مرغه جامعه با جدا کردن یقه و سرآستین این لباس، از بدنه آن به عنوان لباس زیر استفاده می‌کردند. با گذشت زمان اندکی نیاز قشر ضعیف جامعه نیز به پوشیدن لباس زیر افزایش پیدا کرد تا اینکه پوشش جدیدی طراحی شد. این لباس زیر جدید شبیه به تونیکی از جنس پشم یا فلانل بود که اغلب توسط کارگران و دهقانان در هوای سرد برای پوشاندن نقاط حساس بدن مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در نتیجه بعدها در سال 1861 اولین طرح و مدل از لباس زیر در آمریکا طراحی شد. این لباس زیر بصورت یکسره طراحی شده بود و در میان زنان به محبوبی زیادی رسید. بعدها با توجه به استقبال زیاد این لباس زیر، مدل مردانه آن نیز طراحی و وارد بازار شد. به مرور زمان این مدل لباس زیر برای تمامی اقشار جامعه مناسب بود و توسط مردان و زنان مورد استفاده قرار می‌گرفت. جالب است بدانید که در آن دوران استفاده از لباس زیر هنوز هم امری واجب برای تمامی مردم تلقی نشده بود. به طوری که در سال 1934 میلادی بازیگر معروفی به نام کلارگ گیبل در یکی از فیلم‌هایش نقشی را ایفا کرد که در آن پیراهن خود را در حالی که هیچ پوششی زیر آن بر تن ندارد، در می‌آورد. این صحنه در میان مردم به حدی ناخوشایند بود که فروش این فیلم را تا حد چشمگیری کاهش داد.

بررسی تاریخچه لباس زیر در دهه 50 میلادی

بعد از گذشت مدتی در اوایل دهه 50 میلادی بود که افراد معروف هالیوود مانند بارندو، جیمز دین، مارلون و … و همچنین سربازان کهنه در ارتش باعث شدند تا تاریخچه لباس زیر بطور کامل متحول شود. این افراد با روی آوردن به استفاده از لباس زیر و حضور داشتن در مکان‌های عمومی شهر کمک کردند تا استفاده از لباس زیر در میان مردم همه گیر شود. این موضوع به گونه‍‎‌ای جای خود را بین مردم باز کرد که سالانه میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از لباس زیر استفاده می‌کردند.

با گذر زمان استفاده از لباس زیر به نوعی از واجبات برای مردم تلقی شد. به طوری که امروزه لباس زیر به یکی از تجارت‌های موفق و پر طرفدار در میان کسب و کارها تبدیل شده است. بسیاری از شرکت‌ها و برندهای مختلف از انواع برندهای لباس زیر برای رونق دادن به کسب و کار خود استفاده می‌کنند و همه روزه طراحان جدید از سر تا سر دنیا وارد این تجارت می‌شوند.

بررسی تاریخچه انواع مختلف شورت‌ها به عنوان لباس زیر

لباس زیرهای مختلف دارای تاریخچه‌های متفاوتی نیز هستند و تاریخ هر کدام با دیگری فرق دارد. شورت‌ها به عنوان جزو اصلی لباس زیر نیز دارای سوابق تاریخی مختلفی هستند. هر یک از لباس زیرها با الهام گرفتن از یک تاریخ در نوع خاص خود طراحی شده‌اند. در طراحی لباس زیرها همیشه انواع معیارهای مختلفی مانند پوشش از عقب، پوشش از کناره‌های لباس، بلند و کوتاه بودن لباس زیر و شورت و … در نظر گرفته می‌شود. به بیان دیگر می‌توان گفت که همه شورت‌ها به عنوان لباس زیر در یک قالب تولید می‌شوند ولی در میزان پوشش بیشتر یا کمتر دارای تفاوت‌هایی نیز هستند. در ادامه با برخی از مدل انواع شورت‌ها آشنا می‌شوید.

تاریخچه انواع شورت

بیکینی‌ها: این مدل لباس زیرها معمولا در قسمت پشتی خود دارای پارچه‌های پهن‌تری هستند. این ویژگی باعث می‌شود تا باسن فرد کاملا پوشش داده شود. در قسمت کمر بیکینی معمولا از پارچه‌هایی با جنس نخ استفاده می‌شود که پوشش کمتری نسبت به کناره‌های شورت دارند.

مدل پسرانه: به شورت‌های پادار گفته می‌شود با این تفاوت که نسبت به شورت‌های پادار پسرانه کوتاه‌تر می‌باشد. برای تولید این نوع از شورت‌ها از بازی و پوشش بوکسورها به نوعی الهام می‌گیرند.

شورت اسلیپ: یکی از پر مصرف‌ترین نوع شورت می‌باشد که پوشش آن از زیر ناف شروع شده و کل باسن را می‌پوشاند.

لباس زیر و کاربردهای آن

استفاده از لباس زیر در مذاهب

جالب است بدانید که لباس زیر در مذاهب مختلف دارای اهمیت بسیار زیادی است. برای مثال یهودیت، مورمونیسم‌ها و زرتشت‌ها هر کدام از لباس زیرهای مخصوص خود استفاده می‌کردند که در آن پارچه مخصوص و مدل خاصی برای تمامی مراسمات مذهبی در نظر گرفته می‌شد. به طور مثال در یهودیت از نوعی پارچه کتان تالیت برای پیراهن ولباس زیر استفاده می‌کنند. زرتشت‌ها هم از لباس زیری به نام سرده که با یک کمربند مقدس به نام کوشتی دور کمر می‌پیچید استفاده می‌کنند.

لباس زیر مناسب ورزش

برای از اقلام لباس زیر برای ورزش‌های بخصوصی طراحی و دوخته می‌شوند. برای مثال برای دوچرخه سواری و شنا نیز انواع سوتین یا شورت‌های مخصوص وجود دارند که هر یک کاربرد مخصوص به خود را دارند. لباس زیرهای ورزشی معمولا به نحوی تولید می‌شوند که بیشترین راحتی را علاوه بر بالاترین میزان حفاظت از پوست بدن دارا باشند. این لباس زیرها باید به نحوی طراحی شده باشند تا ورزشکاران در حین انجام ورزش بتوانند حرکات خود را به راحتی انجام دهند.

لباس زیر ورزشی

لباس زیر برای مصرف روزانه

مردان و زنان از لباس زیر برای محافظت بدن خود در برابر گرما، سرما، عفونت و … استفاده می‌کنند. این لباس زیرها دارای تنوع بسیار زیادی در مدل و رنگ هستند و همین امر به مشتریان اجازه می‌دهد تا قدرت انتخاب بالایی در خرید داشته باشند.

آشنایی با تاریخچه سوتین

از دیگر لباس زیرهایی که بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، سوتین است و استفاده از آن به امر عادی تبدیل شده است. از سوتین همواره برای پوشش سینه زنان استفاده می‌شد. از همان ابتدای زندگی انسان‌ها نیز از لوازم مختلفی برای پوشاندن برجستگی سینه زنان استفاده می‌کردند. در مطالعه تاریخچه سوتین متوجه می‌شویم که یونانیان از ۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح تا ۳۰۰ سال پس از آن، از سینه بندهای مشخصی استفاده می‌کردند که بسیار باریک بود و تنها هدف ‌آن‌ها مانع شدن از حرکت سینه‌ها هنگام راه رفتن بود.

سال‌هایی گذشت تا در سال 1820 کلمه‌ای به نام سینه بند مطرح و اختراع شد که البته بطور رسمی نیز ثبت نشده بود و فقط دارای مدل‌های محدودی بود. بعد از گذشت مدتی و در طی 60 سال انواع مختلفی از سینه بند طراحی شد و مورد استفاده قرار گرفت. ممکن است برای شما این سوال ایجاد شود که مخترع سوتین کیست؟در سال ۱۹۱۳ یکی از چهره‌های معروف شهر نیویورک موفق به ثبت اختراع سوتین به نام خود شد. بانویی به نام مری بلب جاکوب به کمک خدمت‌کارانش و به کمک ابزارهای کمی، کرست را اختراع کرد تا اکنون شاهد عفاف زنان در سراسر جهان باشیم.

سوتین در دنیای امروزی

امروزه به هرکجای جهان که نگاه کنید بازار و فروشگاه‌های مختلفی از لباس زیر می‌بینید که تنوع و طرح‌های مختلف آن شما را شگفت زده خواهد کرد. امروزه اهمیت استفاده از لباس زیر مدام توسط پزشکان و مشاوران به مردم گوشزد می‌شود و خوشبختانه فرهنگ استفاده از آن جا افتاده است.

امروزه مدل‌های بسیار متنوعی در بازار وجود دارد که هر بانویی با توجه به سلیقه خود می‌تواند مدل دلخواه خود را انتخاب کند. در این مطلب حتما متوجه فراز و نشیب تاریخچه لباس زیر شده‌اید و دانستید که چقدر کار شده تا این لباس‌ها در این اشکال و مدل‌های مختلف تولید شوند.

اهمیت استفاده از لباس زیر و کاربرد آن

زمانی که فصل سرما از راه می‌رسد، پوشیدن زیرپوش به عنوان لباس زیر تأثیر زیادی بر گرم شدن و محفوظ ماندن بدن شما دارد. اگر زیرپوش را در بیشتر مواقع استفاده کنید، از تماس بدن با رطوبت به نوعی جلوگیری کرده‌اید. همچنین در صورت استفاده از زیرپوش ایجاد لکه‌های عرق بر روی پیراهن شما کاهش پیدا می‌کند و از کثیف شدن آن جلوگیری می‌کند.

                 

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 1 میانگین: 4]

همچنین ببینید

سوتین هارنس دار چیست

سوتین هارنس دار چیست

سوتین هارنس دار چیست و به چه مدل سوتینی گفته می‌شود؟ در این مقاله یکی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *