بررسی تاثیر لباس پوشیدن بر شخصیت
بررسی تاثیر لباس پوشیدن بر شخصیت

بررسی تاثیر لباس پوشیدن بر شخصیت و ارتباط این دو فاکتور با یکدیگر

از تاثیر لباس پوشیدن بر شخصیت تا چه حد اطلاع دارید؟ در این مقاله به بررسی کامل ارتباط بین لباس پوشیدن و شخصیت افراد پرداخته شده است. حتما برای همه شما بارها این اتفاق افتاده است که دیگران شما را از روی ظاهرتان قضاوت کرده باشند و یا کسی در کنار شما از روی ظاهر و پوشش دیگران او را قضاوت کند و درباره‌اش نظری بدهد. بهتر است کمی جرات داشته باشید و اعتراف کنید که حتما برای خود شما نیز بارها پیش آمده است که افرادی را که نمی‌شناسید و یا اولین بار است می‌بینید را از روی ظاهر و نوع پوششان قضاوت کرده باشید.

آرایش مناسب با لباس مشکی چه اصولی دارد؟

هر کسی حداقل یکبار در زندگی‌اش برای بیرون رفتن روزانه، شرکت در مصاحبه کاری و یا شرکت در مراسمات مختلف عروسی و تولد و … دچار سردگمی و تردید در انتخاب لباس می‌شود. در این مواقع همیشه این سوال در ذهن فرد ایجاد می‌شود که حالا چه لباسی بپوشم؟ اگر به این مسئله بصورت حرفه‌ای و از نظر روانشناسی نگاه کنید، متوجه می‌شوید که پوشش، لباس و پارچه در زندگی هر شخصی بسیار مهم است. اهمیت پوشش برای همه انسان‌ها مسلم و آشکار است. طرز لباس پوشیدن هر شخص به دیگران کمک می‌کند تا درباره خلق و خو و شخصیتشان به دیگران کمک کنند. نوع پوشش لباس شما بر روی تصور و طرز فکر دیگران از شما تاثیر زیادی می‌گذارد.

ارتباط پوشش لباس با شخصیت هر فرد

با اینکه هنوز هم برخی افراد معتقد هستند که سلیقه هر کسی در لباس پوشیدن به خودش مربوط است ولی با توجه به روانشناسی می‌توان فهمید که پوشش هر فردی شخصیت آن فرد را به دیگران نشان می‌دهد. با وجود اینکه بسیار مهم است که این قضاوت تماما از روی رفتار انسان‌ها، میزان مطالعه‌شان و طرز تفکرشان تعیین شود. ولی علاوه بر این موارد نوع لباس پوشیدن نیز بر شخصیت افراد موثر است. مطالعات نشان می‌دهد که در اکثر موارد تمامی قضاوت‌هایی که در مورد دیگران داریم، در نگاه اول و بر اساس نوع لباس پوشیدن افراد صورت می‌گیرد.

قضاوت مردم از روی لباسشان

با توجه به گفته‌ی محققان، لباس هر فردی بر روی خود شخص و تعاملش با محیط اطراف تاثیر دارد. در حقیقت هر کس با نوع لباس پوشیدنش بدون اینکه سخنی بگوید، زمینه را برای قضاوت مردم آماده می‌کند. نوع پوشش هر فردی به دیگران یک تصور کلی می‌دهد و به آن‌ها اجازه قضاوت می‌دهد. این افراد با توجه به قضاوتشان تصمیم می‌گیرند با ما ارتباط برقرار بکنند یا نه. برای مثال اگر در یک محیط رسمی کاری یک لباس اسپرت بر تن کنید دیگران شما را مورد انتقاد قرار داده و به حرف‌هایتان اهمیت زیادی نمی‌دهند. همچنین اگر در یک مهمانی دوستانه، تیپ و استایلی رسمی و اداری داشته باشید، میهمانان حاضر در مراسم با شما احساس راحتی نمی‌کنند و به سختی با شما گرم می‌گیرند.

طی یک تحقیق با نام embodied cognition که در سال 2012 انجام شد و در یک ژورنال روانشناسی نیز ثبت گردید، می‌توان نتیجه گرفت که انسان‌ها نه تنها با مغزهایشان، بلکه با بدنشان نیز تصمیم می‌گیرند. این عبارت به این معنی است که در زمانی که درباره یک شخص اطلاعات زیادی در دسترس نیست و نیاز است ارتباط با آن فرد حفظ شود، قسمتی از تصمیم ما بستگی به ظاهر و نوع پوشش طرف مقابل دارد.

منظور از قضاوت شدن افراد بر اساس نوع پوششان به این معنی است که فرض کنید دو فرد ناشناس که از نظر آگاهی در یک سطح هستند کنار هم قرار بگیرند. یکی از آنها لباس کارگری به تن کند و دیگری لباس مهندسی و از افرادی که آنجا حضور دارند، خواسته شود تا یکی از این دو شخص را به‎عنوان کسی که آگاهی بیشتری دارد انتخاب کنند. افراد به آگاهی کسی که لباس مهندسی به تن دارد بیشتر اعتماد می‎کنند تا کسی که لباس کارگری پوشیده است.

قضاوت-دیگران-از-روی-لباسشان-مجله-مد-فشن-کادای
قضاوت-دیگران-از-روی-لباسشان-مجله-مد-فشن-کادای

تاثیر پوشش بر روی اعتماد دیگران

از تاثیر لباس پوشیدن بر شخصیت می‌توان به نکته بسیار مهمی که اعتماد افراد است، اشاره کرد. هر کسی برای موفقیت در زمینه کاری خود نیاز دارد تا اعتماد مردم را جلب کند. معمولا افرادی که می‌خواهند اعتماد دیگران را که شناختی از آن‌ها ندارد، جلب کنند بر روی انتخاب لباس خود وقت زیادی می‌گذارند. این مردم ساعت‌ها وقت صرف انتخاب لباس مناسب می‌کنند زیرا می‌دانند که پوشش و لباس مناسب یکی از راه‌های تاثیرگذار برای جلب اعتماد دیگران است. بسته به نوع فرهنگ هر جامعه این لباس مناسب می‎تواند تغییر کند. برای مثال در یک جامعه استفاده از کروات یک پوشش مناسب برای جلب اعتماد است. درحالی که همین پوشش در یک جامعه دیگر نتیجه منفی بر روی اعتماد مردم دارد.

بارها و بارها ثابت شده است که لباس در فرایند روانشناسی افراد تاثیر بسزایی دارد. در طی یک آزمایش در این زمینه، محققان وقتی کت سفید پزشکی را بر تن برخی افراد کردند و آن‌ها را به عنوان دکتر معرفی کردند، مردم نسبت به زمانی که این افراد با پوشش عادی بودند، راحت‌تر به آن‌ها اعتماد کردند. تاثیر پوشش تصادفی می‌تواند شما را یک فرد کم اهمیت جلوه دهد و طرف مقابل برعکس چیزی که انتظار دارید، بر روی خود شما و صحبتتان متمرکز نشود و کمتر درگیر حرف‌های شما شود. همچنین لباس پوشیدن مناسب شما باعث می‎شود نسبت به خودتان و کارتان اعتماد به نفس بیشتری پیدا کنید.

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که در برخورد اول از کسی خوشتان نیاید و نتوانید با او ارتباط برقرار کنید. همین مسئله مهم‎ترین چیزی است که مردم را وادار می‌کند نسبت به لباس‎هایی که درموقعیت‎های مختلف می‎پوشند، حساس باشند. به قطع می‌توان گفت 90 درصد افراد دیگران را از روی ظاهر قضاوت می‎کنند بنابراین این حساسیت قابل توجیه است.

تاثیر پوشش در بازاریابی و فروش

تاثیر لباس پوشیدن علاوه بر شخصیت افراد، در زمینه بازاریابی و فروش نیز موثر است. شغل‌های بسیار زیادی وجود دارند که نوع پوشش افراد در آن‌ها بسیار مهم است. ولی یکی از این شغل‌های حساس به پوشش و لباس که تاثیر مستقیمی بر روی موفق شدن یا نشدن کارکنانش دارد، فعالیت در زمینه بازاریابی و فروش است. یک ضرب المثل قدیمی وجود دارد که می‌گوید “عقل مردم به چشمشان است”، این مسئله واقعیت دارد و فقط یک ضرب‌ المثل نیست. تاثیر لباس بر بازاریابی و فروش را باید به دو بخش تقسیم کرد. بخش اول تاثیری که نوع پوشش روی اعتماد به نفس خود بازاریاب و فروشنده در برخوردش با مشتری می‎گذارد. بخش دوم تاثیری که نوع پوشش فروشنده و بازاریاب روی خریدار می‎گذارد.

با تاثیر رنگ در خرید آشنا شوید! تاثیر روانشناسی رنگ در خرید

این مسئله بدیهی است که فروشندگانی که به پوشش و ظاهر خود اهمیت زیادی می‌دهند میتوانند اعتماد مشتریان را به راحتی جلب کنند. برعکس واضح است که فروشندگانی که اهمیتی به لباس و ظاهر خود نمی‌دهند و تمرکزشان بر روی مسائل دیگر است، بر روی مشتریان تاثیر منفی می‌گذارند و نتیجه لازم را در فعالیت و کسب و کار خود نمی‌گیرند. البته ناگفته نماند که منظور از پوشش استفاده از لباس‌های گران قیمت نیست. بلکه هدف پوشیدن لباس‌های آراسته، تمیز، منظم و با هارمونی رنگ مناسب است. تصویری که در اولین دیدار از فروشنده و بازاریاب در ذهن خریدار می‎ماند بر شناخت او و تصمیمش برای خرید تاثیر می‎گذارد. بنابراین فروشندگان و بازاریابان باید توجه زیادی به نوع پوشش خود داشته باشند . انتخاب پوشش مناسب را یکی از اصلی‎ترین و تاثیرگذارترین بخش‎های کار خود بدانند.

انتخاب پوشش مناسب در کسب و کار

انتخاب پوشش مناسب در کسب و کار

ارتباط بین لباس و شخصیت افراد

این فرضیه و طرز فکر صحیح است که مهم‌ترین کاربرد لباس، پوشاندن انسان و حفظ عفت او است. ولی در کنار این کاربرد، در اغلب فرهنگ‌ها و کشورها یکی از نشانه‌های آراستگی، زیبایی، وقار و شخصیت مردم آن جامعه، طرز لباس پوشیدن آن‌ها می‌باشد. در برخی فرهنگ‌ها حتی طرز لباس پوشیدن بر شخصیت افراد تاثیر بسزایی دارد و به دیگران یک دید کلی از شخصیت فرد می‌دهد. در واقع افراد با پوشیدن لباس‌های مختلف، نقش خود را به دیگران بطور غیر مستقیم نشان می‌دهند. مثلا از نظر بیشتر افراد یک مرد شریف که قرار است برای شام یکشنبه دعوتش کنند، یک شلوار جین خوب و یا یکی از لباس‎های خوبی که برای وقت‎های خاص کنار گذاشته ‎است را می‎پوشد و تیپ مرتبی در شان یک مهمانی می‎زند.

ارتباط مستقیم لباس و شخصیت افراد
ارتباط مستقیم لباس و شخصیت افراد

معمولا افراد در این زمینه خیلی پیش‌روی دارند و حتی ویژگی‌های مختلف افراد را بر پایه همین پوشش و لباسشان به آن‌ها نسبت می‌دهند. در سال 1994 در دانشگاه کالیفرنیای شمالی یک مطالعه انجام شد. نتیجه این مطالعه نشان داد، صفاتی که از روی لباس پوشیدن افراد می‌توان دریافت مسئولیت‎پذیری، صلاحیت، صداقت و قابل اعتماد بودن است. در حال حاضر با مطالعه‌ای که تمامی مردم در زمینه‌های مختلف روانشناسی دارند، می‌توان فهمید که چگونه حالت مختلف بدن اعتماد به نفس بیشتری به افراد می‎دهد و حتی در مواردی باعث افزایش تستوسترون بدن نیز می‎شود. درطول تاریخ افراد باهوش زیادی نیز این نقطه ضعف بشری رادرک و از آن استفاده کرده‎اند. آنها توانسته‎اند با پوشیدن لباس‎های آراسته، مردم را به‎راحتی فریب دهند و به کلاهبرداری بپردازند.

ممکن است تصور کنید این حد از قضاوت افراد از روی لباس کمی زیاده‌روی است ولی در این دنیا که مردم وقت زیادی برای شناخت خود نیز ندارند. این حقیقت تلخ است که اغلب از روی ظاهر افراد قضاوت می‌کنند تا باطن!

تاثیر لباس پوشیدن بر شخصیت خود فرد

تمامی صحبت‌هایی که در بخش قبلی ذکر شد، نشان می‌دهد که پوشش و لباس چه تاثیری بر روی نگاه دیگران بر فرد می‌گذارد. علاوه بر این تاثیرات نوع لباس پوشیدن و ظاهر هر فردی علاوه بر دیگران، بر روی خودش نیز یک سری تاثیرات شگرف دارد. حتی روانشناسان و جامعه ‎شناسان معتقدند نوع پوشش علاوه ‎بر تاثیر زیادی که روی روابط انسان‎ها با هم می‎گذارد، بر روی روان افراد و شناختشان از خود نیز تاثیر دارد. طرز لباس پوشیدن ما بر روی خودمان نیز اثر دارد و اهمیت پوشش بر روی ناخودآگاه افراد نیز نقش می‎بندد.

برای مثال اگر مکررا به یک نفر بگویید که خوش تیپ است، قطعا تاثیر زیادی بر روی اعتماد به نفس فرد می‌گذارد. برعکس این مسئله نیز صادق است و ممکن است برخی از رفتارها مانند عدم اعتماد به نفس و یا غروری که برخی افراد دارند، ناشی از تاثیر نوع پوشش آن‌ها باشد. به این معنی که افرادی فقط به خاطر خوش‎پوش بودن خود را برتر از دیگران بدانند. برخی فقط به خاطر اینکه گمان می‎کنند خوش لباس نیستند خود را کمتر از دیگران بدانند. این مسئله به خوبی در میان مردم جامعه ما دیده می‌شود و اصلا چیز عجیب غریبی نیست. در این زمان با اهمیت پارچه و لباس چه بصورت یک فرد و چه بصورت اجتماعی آشنا می‌شویم. لباس و نوع پوشش افراد تمامی فرهنگ، اقتصاد و … را درگیر خود کرده و به نوعی با فرهنگ مردم گره خورده است.

اینکه می‎گویند نوع لباس پوشیدن هر شخص نشانگر سلیقه اوست در بعد روانشناسی فردی بیشتر اهمیت پیدا می‎کند. انسان‎ها براساس جهان‎بینی‎شان و اینکه معنای زندگی را چگونه درک می‎کنند، طرح و رنگ لباس‎هایشان را انتخاب می‎کنند. شاید در ظاهر چنین چیزی را بیان نکنند اما انتخابشان کاملا به آنچه در ناخودآگاهشان شکل بسته بستگی دارد.

نتیجه‌گیری

تمام صحبت‌هایی که در این مقاله ذکر شد، بطور خلاصه مساله روانشناسی لباس پوشیدن و تاثیر پوشش بر روی جوانب مختلف زندگی بشر، چه در بعد فردی و چه در بعد اجتماعی و همچنین اهمیت پوشش در تمام فرهنگ‎ها بود. با اینکه نوع پوشش هر شخصی طرز تفکر و نگاهش را برای دیگران به نمایش می‌گذارد. ولی با این حال نمی‌توان در همه موراد بر روی این مساله تاکید کرد که لباس پوشیدن یک سلیقه شخصی است. معمولا افراد قبل از اینکه لباسی را برای پوشیدن انتخاب کنند جوانب مختلفی را در نظر می‎گیرند که از قضا بیشتر این اجتماعی و مربوط به واکنش افراد دیگر به این لباس پوشیدن است و سلیقه شخصی تنها بخش کوچکی از آن می‎باشد.

اهمیت نوع لباس پوشیدن فقط به دلیل پوشاندن بدن نیست، بلکه این پوشش دارای تاثیراتی است که توانسته بر روی فرهنگ، اقتصاد، سیاست و دیگر جنبه‎های زندگی اجتماعی بگذارد. پس طرز لباس پوشیدن در هر موقعیتی بر روی دید افراد دیگر تاثیر می‌گذارد و مسئله مهمی است که تمامی افراد باید به آن توجه کنند.

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 12 میانگین: 4.2]

همچنین ببینید

بهترین رنگ لباس در زمستان چه رنگی است

بهترین رنگ لباس در زمستان چه رنگی است؟

آیا می‌دانید بهترین رنگ لباس در زمستان چه رنگی است؟ اگر در فصل زمستان از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *