بهداشت لباس کودکان - کادای
بهداشت لباس کودکان - کادای

بهداشت لباس کودکان (4 نکته مهم)

تا چه میزان به بهداشت لباس کودکان خود اهمیت می‌دهید؟ آیا رعایت بهداشت برای لباس کودکان مهم است؟ در این مقاله سعی شده است درباره یکی از موضوعات بسیار مهم که رعایت بهداشت لباس کودکان است، صحبت شده است که باید والدین به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند. مسلما برای هر والدینی کودکان جزو بهترین و با ارزش‌ترین دارایی به شمار می‌روند، لذا تلاش برای حفظ سلامتی کودکان امری بسیار ضروری است. کودکان از بدو تولد نیاز دارند تا والدین از آن‌ها مراقبت کرده و به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشد تا بتوانند فرزندان خود از ابتلا به بیماری‌های مختلف در امان نگه دارند. این کودکان در صورت اهمیت و توجه والدین به خوبی می‌توانند رشد کنند. لذا تمامی والدین نقش و وظیفه بسیار مهمی در رشد صحیح و سالم فرزندان خود دارند. برخی از کودکان در صورت عدم توجه والدین به بهداشت و تغذیه، دچار کمبود ایمنی می‌شوند و حتی ممکن است به سایر بیماری‌های عفونی و … مبتلا شوند.

بسیاری از والدین تصور می‌کنند که توجه به کودک فقط شامل رعایت بهداشت در زمینه تغذیه، ویتامین و … است. ولی در این میان توجه به بهداشت لباس کودکان نیز اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد. کودکان نیاز دارند تا در هر فصلی متناسب با هوای آن فصل لباس بر تن کنند همچنین تمیز بودن و رعایت بهداشت لباس کودکان نقش ویژه‌ای در حفظ سلامتی آن‌ها دارد. در این مقاله سعی شده است والدین عزیزی که تازه صاحب فرزند شده‌اند و تجربه زیادی ندارند را با توصیه‌های بهداشتی لباس کودکان آشنا کنیم.

بهداشت لباس کودکان

رعایت بهداشت لباس کودکان

برای شست و شوی لباس کودکان بهتر است از بهترین محصولات شوینده استفاده شود. توصیه می‌شود که برای شستن لباس کودکان از محصولات پاک کننده ملایمی استفاده شود تا هیچ حساسیت پوستی برای فرزند شما ایجاد نشود. توجه شود که پوست بدن کودکان ظریف و بسیار حساس است، لذا بهتر است در هنگام شستن لباس کودکان از نرم کننده لباسی که دارای رنگ و عطر مخصوصی است، به هیچ وجه استفاده نکنید.

اکنون ممکن است این سوال در ذهن شما ایجاد شود که علائم حساسیت پوستی در کودکان چیست؟ در صورت حساسیت پوستی بدن کودکان نسبت به لباس‌های غیر بهداشتی، ممکن است علائمی مانند جوش، خشکی و پوسته پوسته شدن، تورم و قرمزی بر روی پوست بدن نوزادان وجود داشته باشد. در این مواقع حتما به سراغ متخصصان بروید و به درمان‌های خانگی اکتفا نکنید. از دیگر نکاتی که مربوط به بهداشت لباس کودکان می‌باشد، این است که در حین شست و شوی لباس کودکان مرحله آبکشی را چندین بار انجام دهید تا تمامی مواد شوینده در لباس از آن خارج شود. یکی از مهم‌ترین توصیه‌هایی که پزشکان برای شست و شوی لباس کودکان دارند این است که لباس کودکان به دلیل حساسیت بسیار بالا بهتر است جدا از لباس سایر افراد خانواده شسته شود.

1. شستن لباس کودکان پس از خرید آن

یکی از نکاتی که بسیاری از والدین به آن توجهی ندارند این است که لباس جدید را پس از خرید یک دور بشویند. اکثر خانواده‌ها تصور می‌کنند که بهداشت لباس‌های مورد استفاده را باید رعایت کنند و لباس‌های نو کاملا تمیز بوده و نیازی به شست و شو ندارند. در حالی که چنین نیست. توصیه می‌شود اگر لباسی برای کودک خود خریده‌اید، حتما قبل از استفاده یک بار آن را بشویید. زیرا این لباس در زمان حضور در فروشگاه ممکن است توسط افراد زیادی لمس شده باشد و افراد زیادی آن را زیر و رو کرده باشند و میکروب‌های ریزی از دست مشتری بر روی لباس وجود داشته باشد.

از دلایل دیگری که نیاز است تا لباس نوی کودکان پس از خرید شسته شود این است که برخی از تولیدکنندگان لباس نوزاد و کودک، برای اینکه لباس دارای شکل و ظاهر خوبی باشد، به آن مواد شیمیایی خاصی اضافه می‌کنند. در نتیجه بهتر است پس از خرید لباس آن را حتما بشویید تا از ابتلای کودک خود به حساسیت‌های پوستی جلوگیری شود. برای شستن لباس کودکان نیازی نیست از شوینده‌های بسیار گران قیمتی استفاده کنید. ولی استفاده از پودرهای لباسشویی نیز برای شستن لباس کودکان زیاد مناسب نیست و استفاده از مایع شوینده بهترین انتخاب است. زیرا این مایع بعد از آبکشی لباس به راحتی از آن خارج می‌شود و برای فرزند شما هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند. برای کودکانی که پوست خیلی حساسی دارند می‌توانید از شوینده‌های مایع که هیچگونه رنگ و اسانسی ندارند استفاده کنید.

شستن لباس کودکان

2. از بین برده لکه روی لباس کودکان

از دیگر نکاتی که در رعایت بهداشت لباس کودکان موثر است، از بین بردن لکه‌های روی لباس به روش‌های مختلف است. برای پاک کردن لکه از روی لباس کودک خود بهتر است ابتدا لباس را با آب سرد بشویید. اکثر لکه‌ها بخصوص لکه شیر را اگر زود بشویید به راحتی با آب پاک می‌شوند. حتی بسیاری از لکه‌ها که برای مدتی بر روی لباس وجود داشتند نیز خیساندن لباس در آب سرد تا حدودی موثر است. برای پاک کردن لکه از روی لباس کودکتان می‌توانید از یک فرچه نرم و کمی صابون کمک بگیرید. بهتر است شست و شو را کاملا آرام انجام دهید، زیرا در غیر این صورت ممکن است پارچه لباس خراب شود و آسیب ببیند.

از بین بردن لکه روی لباس کودکان

توصیه می‌شود پیش از اینکه لباس کودک خشک شود، اطمینان حاصل کنید که لکه روی لباس محو شده باشد. در صورتی که کمی از لکه باقی مانده باشد، می‌توانید از شوینده قوی‌تری استفاده کنید. اگر لکه‌ای که بر روی لباس فرزندتان افتاده باشد مربوط به خیلی قدیم باشد، و یا این لکه بر روی لباس زیر کودک باشد بهتر است از شوینده قوی استفاده نشود و لباس به کل تعویض شود.

از بین لکه چرب و روغنی از روی لباس کوک

در صورتی که بر روی لباس کودک شما لکه‌هایی از کرم، پماد، روغن بچه و … ایجاد شود، بهتر است ابتدا مقدار اضافی این مواد را بردارید. سپس برای جذب کردن لکه از روی لباس بهتر است روی آن را با نشاسته ذرت یا پودر تالک بپوشانید و بعد از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را پاک کنید. در صورتی که هنوز اثری از لکه بر روی لباس مشاهده شود، می‌توانید از پاک‌ کننده‌ها و محلول‌های چندمنظوره کمک بگیرید و لباس را بشویید.

از بین بردن لکه‌های پروتئینی از روی لباس کودک

برای رعایت بهداشت لباس کودکان نیاز است تا هر لکه پروتئینی که بر روی لباس ایجاد شده است را پاک کنید. منظور از این لکه‌ها، آن‌هایی هستند که در اثر ریختن شیر مادر، شیر خشک، آب دهان و غذا بر روی لباس کودک ایجاد شده‌اند. برای از بین بردن این لکه‌ها می‌توانید آن را در آب خیس کرده و سپس مقداری پاک کننده آنزیمی به آن اضافه کنید. این آنزیم‌ها با حمله به لکه لباس، پروتئین آن را هضم می‌کند. در صورتی که باز هم آثاری از لکه بر روی لباس باقی مانده باشد، باید از محلول‌های لکه بر و پاک کننده‌های چندمنظوره استفاده کنید. بعد از ازبین رفتن لکه‌ها، لباس‌ها را به روش معمول بشویید.

از بین بردن لکه میوه، آبمیوه و مربا

برای پاک کردن لکه‌هایی از این قبیل می‌توانید لباس کودک را با آب سرد شسته و سپس در مخلوط آب و الکل خیس کنید. در صورتی که با اینکار لکه از بین نرفت می‌توانید از محلول‌های لکه بر استفاده کنید. برای پاک کردن لکه‌های سمج، لباس کودک را در محلولی که با نسبت مساوی آب و سرکه سفید تهیه کرده‌اید، خیس کنید.

پاک کردن لکه ادرار و مدفوع روی لباس کودک

برای پاک کردن لکه ناشی از اسهال مانند آنچه درباره لکه‌های پروتئینی گفته شد، عمل کنید. برای پاک کردن لکه ادرار، محلول یک قاشق غذاخوری پاک کننده آمونیاکی و یک فنجان آب مناسب است. اگر پارچه رنگ می‌دهد، ابتدا مقداری از محلول را روی قسمتی از پارچه امتحان کنید. در صورت باقی ماندن اثر لکه، می توانید محلول لکه بر به کار برید و سپس لباس را بشویید.

3. لباس کودک را بیش از اندازه خشک نکنید!

از دیگر نکاتی که در هنگام رعایت بهداشت لباس کودکان، عدم خشک کردن بیش از حد لباس است. قطعا هیچ یک از والدین دلشان نمی‌خواهد که لباس کودکشان نمدار باقی بماند و کپک بزند. ولی بهتر است به این نکته توجه کنید که لباس کودک زمان کمتری را برای خشک شدن نیازمند است. پس در هنگام شست و شوی لباس کودک در لباسشویی که بار ماشین کمتر است و خود لباس نیز کوچکتر، دقت کنید تا بیش از حد لباس کودک را خشک نکنید. اینکار را با چند بار انجام دادن کامل یاد می‌گیرید که در چه دمایی و چه مدت زمانی لباس کودک خشک می‌شود.

4. توجه به برچسب راهنمای لباس کودک

برای مراقبت و رعایت بهداشت لباس کودکان بهتر است پس از خرید هر لباس به برچسب روی آن دقت کنید. بر روی هر لباس نحوه مراقبت از لباس و شست و شوی آن حک شده است که والدین باید به آن دقت کنند.برای شستن لباس کودکان حتما آن‌ها را دسته بندی کنید و آن‌هایی که دارای دستورالعمل مشابهی هستند را با یکدیگر بشویید و آن لباس‌هایی که دارای روش شست و شوی متفاوتی هستند نیز جداگانه بشویید. به دمای آب توصیه شده توجه ویژه داشته باشید.

بر روی لباس جوانان و بزرگان ممکن است هزار و یک باکتری و میکروب وجود داشته باشد. در صورتی که لباس کودک را نیز به همراه لباس خودتان در لباسشویی بیاندازید، این باکتری‌ها می‌توانند به لباس کودک نیز منتقل شوند. این امر برای سلامت کودکان بسیار خطرناک است و نیاز به اهمیت زیادی از سوی والدین دارد.

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 1 میانگین: 4]

همچنین ببینید

بهداشت ماشین لباسشویی - کادای

بهداشت ماشین لباسشویی (هرآنچه باید بدانید)

آیا به بهداشت ماشین لباسشویی خود اهمیت می‌دهید؟ در این مقاله به بررسی موضوع بسیار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *