بهداشت لباس زیر - کادای
بهداشت لباس زیر - کادای

بهداشت لباس زیر (4 نکته اصلی و کافی)

آیا توجه به بهداشت لباس زیر امری ضروری است؟ آیا نیاز است تا همه مردم نسبت به بهداشت لباس زیر خود حساس باشند؟ در این مقاله به بررسی یکی از پر طرفدارترین موضوعات که حساسیت و توجه به بهداشت لباس زیر است، صحبت می‌شود.

اهمیت به بهداشت لباس زیر برای بانوان بسیار مهم است و همیشه باید از نظر بهداشتی به این موضوع رسیدگی شود. بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات جسمی که برای زنان بوجود می‌آید، ریشه در عدم رعایت بهداشت آن‌ها دارد. یکی از همین بیماری‌های شایع در زنان “عفونت زنان” می‌باشد که در صورت عدم توجه به بهداشت فردی و غفلت از درمان آن می‌تواند عوارض و آسیب‌های زیادی به همراه آورد. ممکن است این سوال برای برخی از شما پیش آید که این عوارض تا چه میزان خطرناک است؟ پزشکان به این سوال به خوبی پاسخ می‌دهند: خطر این موضوع بسیار زیاد است و در صورت عدم توجه به درمان می‌تواند فرد را تا مرز ناباروری پیش ببرد.

از دیگر بیماری‌های شایع که اکثر زنان با آن درگیر هستند و در صورت بی‌اهمیتی نسبت به بهداشت فردی اتفاق می‌افتد، ابتلا به عفونت قارچی است. ممکن است در نگاه اول بسیاری از زنان به ترشح و عفونت‌های دستگاه تناسلی خود اهمیتی ندهند و سعی در رفع آن به کمک درمان‌های خانگی داشته باشند. ولی مسئله جدی‌تر از این حرف‌ها است. پزشکان بر این مسئله معتقدند که قسمتی از بیماری‌های عفونی رایج در میان زنان می‌تواند منجر به بیماری‌های بسیار جدی‌تر داخلی شود و از راه لباس به درون بدن آن‌ها انتقال یابد. از جمله عوارض جدی که در فصل گرما و خصوصا در هنگام استفاده طولانی مدت از لباس زیرهای تنگ برای یک خانم می‌تواند ایجاد شود، ابتلا و عود مجدد عفونت‌های قبلی و سخت‌تر شدن روند درمان می‌باشد.

آشنایی با ضرورت توجه به بهداشت لباس زیر

ضرورت توجه به بهداشت لباس زیر

با توجه به نظر بسیاری از متخصصان بسیاری از زنانی که مبتلا به عفونت و بیماری‌های زنانه در دستگاه تناسلی شده‌اند، هیچ اطلاعی از اهمیت رعایت اصول بهداشتی لباس زیر ندارند. این یک حقیقت تلخ است که بسیاری از زنان درباره تاثیری که تمیزی و بهداشت لباس زیر بر سلامتی آن‌ها می‌گذارد، هیچ اطلاعاتی ندارند. بخشی از این فرایند ناشی از شرایط فرهنگی ایران است که ارائه آموزش‌هایی در این خصوص را حتی در خانواده‌ها دشوار می‌کند، هر چند این مسئولیتی است که انتظار می‌رود مادران درباره دخترانشان به درستی ایفا کنند.

لباس زیر جزو وسایل مصرفی است که باید زود به زود آن را عوض کرد. هر بانویی در کمد لباسش باید دارای تعداد بسیار زیادی لباس زیر باشد، زیرا اگر لباس زیر زیاد داشته باشید، آن را زود به زود عوض می‌کنید یا در صورت خراب شدن آن را راحت دور می‌اندازید. بسیاری از مردم بر این باورند که کسی لباس زیرشان را نمی‌بیند و آن را عوض نکرده و به بهداشت آن هیچ اهمیتی نمی‌دهند و حتی ممکن است سال‌ها از آن استفاده کنند.

به بهداشت لباس زیر خود اهمیت دهید!

به تمامی زنان توصیه می‌شود که بدانند حفظ تمیزی و خشک بودن واژن عامل بسیار مهم و موثری در سلامت واژن دارد. حتی لباس‌هایی که زنان و مردان بر تن می‌کنند نیز در حفظ سلامتی آن‎‌ها بسیار موثر است. در صورتی که به جنس پارچه لباس زیر خود اهمیت ندهید، ممکن است ناخواسته لباس زیرهایی را خریداری کنید که بتواند گرما و رطوبت واژن را افزایش دهید که این امر باعث می‌شود محیط برای رشد بسیار زیاد باکتری و عفونت آماده شود. حتما بارها و بارها به شما توصیه شده است که لباس زیر از جنس نخ تهیه کنید و شما این موضوع را جدی نگرفته‌اید! این یک توصیه بسیار مفید است. زیرا شورت‌های نخی بخشی از رطوبت را از خود عبور می‌دهند و محیط مناسبی را برای واژن بوجود می‌آورند.

پوشیدن لباس زیرهای تنگ نیز یکی از رایج‌ترین اشتباهاتی است که محیط نامناسبی را برای دستگاه تناسلی بوجود می‌آورد و میزان عوارض و آسیب‌ها را بالا می‌برد. این امر باعث می‌شود که پزشکان مدام توصیه کنند که زنان و مردان از لباس زیر با اندازه و سایز خود استفاده کنند و از پوشیدن شورت‌های تنگ بپرهیزند. ممکن است انواع لباس‌های فانتزی، در ظاهر زیبا به نظر برسند اما الیاف به کار رفته در تورها ممکن است حساسیت زا باشد و به تدریج عوارضی را برای شما ایجاد کند که سال‌ها به دنبال درمان آن باشید.

چرا مراقبت از بهداشت لباس زیر تا این میزان اهمیت دارد؟

لباس زیر همواره در تماس مستقیم با پوست بدن است. این تماس علاوه بر نزدیک بودن، بسیار طولانی و تقریبا دائمی می‌باشد. به همین دلیل نیاز است تا به بهداشت لباس زیر بیش از هر لباس دیگری اهمیت داد. فرقی نمی‌کند که خانم باشید یا آقا، مراقبت از بهداشت فردی و بهداشت لباس زیر امری ضروری برای حفظ سلامتی بدن است. لذا برای ممانع از ابتلا به انواع بیماری‌ها بهتر است این مسئله را جدی بگیرید. چرا که در اغلب خانه‌ها، لباس‌ها با هم شسته می‌شوند. به همین دلیل اگر به اندازه کافی مراقب بهداشت لباس زیر خود نباشید، علاوه بر اینکه خودتان دچار عفونت‌های قارچی و … می‌شوید، دیگران را نیز در معرض این بیماری‌ها قرار می‌دهید.

در عمل نحوه مراقبت و بهداشت لباس زیر در مردان و زنان متفاوت نیست ولی این موضوع بیشتر برای زنان اهمیت دارد. زیرا خانم‌ها به خاطر ویژگی خام اندام تناسلی خود بیشتر در معرض بیماری‌های عفونی قرار دارند و اکثر توصیه‌های پزشکی در زمینه بهداشت لباس زیر مربوط به بانوان است.

اهمیت به بهداشت لباس زیر

نحوه رعایت بهداشت لباس زیر

در ابتدا اگر قصد رعایت جدی بهداشت لباس زیر خود را دارد و از چگونگی رعایت این موضوع اطلاعی ندارید، بهتر است بدانید که ابتدا بهتر است از شورت‌های نخی استفاده کنید. حتما تا به حال چندین بار این موضوع را شنیده‌اید که بهترین جنس برای خرید لباس زیر، پنبه است. چرا که محققان هنوز هم معتقدند بهترین شورت زنانه از نظر پزشکی، شورت نخی است. از آنجایی که اندام تناسلی زنان بخشی از بدن آن‌ها است که در بسیاری از اوقات به علت ترشحات طبیعی بدن، مرطوب است، پس بهتر است در پوشاندن این ناحیه از پارچه‌ای استفاده شود که قابلیت جذب این ترشحات را داشته باشد. معمولا شورت‌های از جنس نخ یا پنبه می‌تواند به مقدار زیادی این رطوبت و ترشحات را خشک کرده و هوا را نیز عبور دهند.

1. لباس زیر خود را هر روز عوض کنید، حتی روزی دو بار نیز می‌توانید اینکار را انجام دهید!

در صورتی که هنوز هم بر این مسئله معتقدید که لزومی ندارد هر روز لباس زیر خود را تعویض کنید، پس بهتر است هرچه زودتر این طرز فکر را عوض کنید و تعویض روزانه شورت را در لیست عادت‌های خود قرار دهید. معمولا اکثر زنان و مردان فقط در هنگام حمام رفتن نسبت به تعویض شورت خود اقدام می‌کنند. این در حالی است که اگر یک لحظه تصور کنید که عفونت اندام تناسلی شما با شورتی که بر تن می‌کنید رابطه مستقیمی دارد، هر روز نسبت به تعویض شورت خود تردیدی نخواهید داشت.

بسیاری از پزشکان معتقدند به دلیل آن‌که دستگاه تناسلی خانم‌ها اغلب اوقات مرطوب است، بهتر است به منظور جلوگیری از تجمع باکتری‌های مولد بیماری یا قارچ، لباس زیر هر روز عوض شود. همچنین آن‌ها پیشنهاد می‌کنند که اگر ترشحات دستگاه تناسلی آن‌قدر زیاد است که فرد اغلب احساس خیس بودن لباس زیر خود را دارد، به جای استفاده مکرر از پدهای روزانه، دو بار در طی روز لباس زیر خود را تعویض کند.

2. نحوه شست و شوی صحیح لباس زیر

یکی از مهم‌ترین نکات در رعایت بهداشت لباس زیر بانوان، آشنایی با نحوه صحیح شست و شوی آن است. البته دقت در شستشوی صحیح لباس زیر به خاطر حساسیت خود این لباس‌ها در برابر شست و شوهای غلط نیست. بلکه دلیل اصلی اهمیت این موضوع، ارتباط بسیار طولانی مدت لباس زیر با بدن و ناحیه حساس شما است. در راستای اهمیت این امر بهتر است با طرز صحیح شستن لباس زیر آشنا شوید.

1- بهتر است لباس زیر خود را جداگانه از سایر لباس‌ها بشویید.

شستن جداگانه شورت از سایر لباس‌ها

2- شستن لباس زیر با استفاده از شست و شو دهنده‌های معمولی مثل مایع لباسشویی یا پودرهای آنزیم‌دار مخصوص ماشین لباسشویی‌های اتوماتیک چندان کار درستی نیست. زیرا این شوینده‌ها ممکن است سبب بروز خارش و یا آلرژی‌های پوستی در فرد شوند. به دلیل طولانی بدن تماس شورت و بدن شما، بهتر است در انتخاب شوینده برای شستن لباس زیر خود کمی حساسیت به خرج دهید.

3- بهتر است هر چند وقت یکبار تمام شورت و سوتین خود را قبل از شستن، در یک لگن آب ولرم به همراه مایع ضد عفونی کننده بریزید و به مدت دو ساعت اجازه دهید تا خیس شوند. سپس آن‌ها را درون ماشین لباسشویی بیاندازید تا کامل و مجددا شسته شوند.

4- گفته می‌شود که بهتر است از صابون‌های آنتی باکتریال یا هایپوآلرژنیک که بهترین شوینده برای شست و شوی لباس‌ها می‌باشد، استفاده کنید. البته این روزها به دلیل دغدغه زیادی که بسیاری از مردم در زندگی دارند، انتظار نمی‌رود که فرد در دست و با صابون لباس زیر خود را بشوید، ولی حداقل بهتر است برای شست و شو از پودرهای صابون بدون حساسیت استفاده شود.

استفاده از شوینده مناسب برای شست و شوی شورت

5- اگر نسبت به تمیز بودن ماشین لباسشویی خود تردید دارید، بهتر است قبل از ریختن لباس‌های زیر، ابتدا به اندازه یک و نیم فنجان مایع ضد عفونی کننده را داخل مخزن ماده شستشو دهنده ریخته و اجازه دهید ماشین لباسشویی خالی کار کند تا کاملاً با مایع ضدعفونی‌کننده، از آلودگی‌های احتمالی پاک شود.

6- اگر فرد بیماری در خانه شما است، لباس زیر خود را جدا از لباسش بشویید.

اینکه تمامی لباس زیرها را با هم و بصورت جدا از سایر لباس‌ها بشویید، می‌تواند در ممانعت از آلوده شدن شورت‌ها به باکتری‌های مولد بیماری‌های عفونی دستگاه تناسلی موثر است. ولی در صورتی که در منزل شما فرد بیماری زندگی می‌کند بهتر است لباس‌ خود را با لباس ایشان یکجا نشویید و لباس زیر خود را جداگانه بشویید.

3. پهن کردن شورت در آفتاب برای ضد عفونی کردن آن

یکی از عوامل موثری که در بهداشت لباس زیر باید به آن توجه کنید، استفاده از قدرت آفتاب در ضد عفونی کردن لباس زیر است. در صورتی که برای خشک کردن سایر لباس‌های خود از قدرت خشک کن ماشین لباسشویی استفاده می‌کنید، بهتر است برای خشک کردن شورت و سوتین خود از نور آفتاب کمک بگیرید. باکتری و قارچ‌ها عادت دارند در فضاهای تاریک و مرطوب به سرعت رشد کنند، لذا قرارگیری شورت در معرض نور باعث می‌شود رطوبت لباس از بین رفته و محیط مناسبی که برای رشد باکتری‌های بیماری‌زا وجود داشت، از بین برود.

استفاده از نور آفتاب در خشک کردن لباس زیر

4. تعویض هر ساله لباس زیر و خرید لباس زیر جدید!

ممکن است به نظرتان عجیب غریب برسد ولی حقیقت دارد که حتی یک لباس زیر شسته و تمیز می‌تواند تا 10 هزار باکتری فعال و زنده داشته باشد! این امر یکی از دلایلی است که خود ماشسن لباسشویی نیز به باکتری‌ها آلوده می‌شوند. باکتری‌های مولد بیماری و عفونت به قدری ریز هستند که برای مثال در یک قاشق غذاخوری آب، حدود دو میلیون از این باکتری‌ها می‌تواند جا شود. موضوع مهم دیگری که در خصوص بهداشت لباس زیر باید به آن توجه داشت، احتمال بالای آلوده شدن لباس زیر به مدفوع است.

تمامی این دلایلی که گفته شد، ثابت می‌کند که همه لباس زیرها دارای یک عمر مفیدی هستند که در حدود یک سال است. بعد از این مدت لباس زیر حتما باید با یک لباس زیر نو تعویض شود. منتظر نباشید تا شورت و سوتین شما پاره شود، سر سال نسبت به تعویض آن اقدام کنید. اگر توانایی مالی شما اجازه می‌دهد که در کمتر از یک سال اینکار را انجام دهید که چه بهتر! حتی اگر لباس زیر به اندازه کافی خوب شسته شود، خوب خشک شود و مرتب تعویض شود، باز هم بهتر است هر سال یک‌بار تمام لباس‌های زیر دور انداخته شده و لباس جدید تهیه شود.

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 1 میانگین: 5]

همچنین ببینید

بهداشت ماشین لباسشویی - کادای

بهداشت ماشین لباسشویی (هرآنچه باید بدانید)

آیا به بهداشت ماشین لباسشویی خود اهمیت می‌دهید؟ در این مقاله به بررسی موضوع بسیار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *