آیا کراتین مو باعث ریزش میشود

آیا کراتین مو باعث ریزش میشود؟

آیا کراتین مو باعث ریزش میشود؟ در این مقاله به بررسی ریزش بعد از کراتینه و علت این اتفاق صحبت شده است. بسیاری از بانوانی که موی آسیب دیده یا وز دارند، برای ترمیم موی خود و صاف کردن آن به سراغ کراتینه مو می‌روند. زمانی که موی خود را به روش کراتینه صاف می‌کنید، ظاهر موی شما بسیار نرم و لخت می‌شود، به طوری که همیشه برای بیرون رفتن از منزل و یا میهمانی آماده هستید. در صورت کراتینه کردن مو هیچ نیازی به سشوار و استفاده از وسایل حرارتی نیست و موی شما برای چندین ماه صاف و نرم باقی می‌ماند.

ولی یکی از عوارض و مشکلات بسیار رایج در بانوانی که کراتینه می‌کنند، ریزش است. ریزش شدید مو یکی از مشکلاتی است که روش کراتینه برای فرد ایجاد می‌کند. از این رو در مقاله زیر بطور کامل درباره ریزش مو و علت ایجاد آن صحبت شده است. با ما همراه باشید.

منظور از کراتینه مو چیست؟

بهتر است بدانید که پروتئین یکی از مواد بسیار مغذی است که در وجود وجود می‌تواند موی شما را زیبا و سالم نگه دارد. در بدن انسان، کراتین مانند پروتئین وجود دارد که به صورت طبیعی ترشح می‌شود. در برخی از محصولات آرایشی بهداشتی نیز شاهد حضور کراتین در ترکیبات هستیم. بسیاری از بانوان حتی آقایان نیز برای ظاهر بهتر و افزایش سلامت مو، تصمیم به انجام کراتینه می‌گیرند. این افراد با مراجعه به سالن‌های آرایشی، موی خود را کراتینه کرده و بافت آن را تغییر می‌دهند.

آیا کراتین مو باعث ریزش میشود

در طی فرایند کراتینه، آرایشگر ترکیبات مختلفی از مواد شیمیایی را با هم مخلوط می‌کند تا یک پوشش پروتئینی بر روی موهای شما ایجاد شود. در طی مراحل کراتینه، کوتیکول موی شما یا همان لایه محافظ بیرونی مو بسته می‌شود. با بسته شدن این منافذ، رطوبت به داخل یا خارج تار مو در حرکت نخواهد بود. به همین دلیل است که مو تا چند ماه، بسته به شرایط نگهداری و رشد مو، در همان حالت صاف باقی می‌ماند. ولی سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که آیا کراتین مو باعث ریزش میشود؟

آیا کراتین مو بد است؟

قبل از این که به بررسی عوارض ناشی از کراتینه و ریزش مو بپردازیم، باید بدانید که کراتینه کردن به خودی خود برای مو مضر نیست. این روش در کنار معایب، دارای مزایایی نیز است که شامل:

  • موها نرم و درخشنده می‌شوند.
  • تا حدود ۶ ماه موها صاف می‌ماند.
  • وزی مو از بین می‌رود و مدت زمان لازم برای خشک شدن مو بعد از شستشو کاهش می‌یابد.
  • به افزایش رشد موها ممکن است کمک کند.

3 دلیل ریزش مو پس از کراتینه

با انجام کراتینه بر روی موی خود می‌تواند موهایی با ظاهر متفاوت و جدید را تا مدتی تجربه کنید. این کار باعث می‌شود تار موی شما نرم، درخشنده و بدون وز باقی بماند و مویی به ظاهر سالم داشته باشید. ولی افرادی هم هستند که بعد از کراتینه کردن، نتیجه برعکس و غیر قابل انتظاری را شاهد هستند. مثلا این افراد به جای این که شاهد مویی ترمیم شده باشند، بعد از یک هفته با موی خشک و آسیب دیده‌تر روبرو می‌شوند. حالا دلیل این اتفاق چیست؟ در روند کراتینه مو از مواد شیمیایی مختلفی استفاده می‌شود. همین مواد شیمیایی سبب می‌شود برخی افراد بلافاصله و برخی نیز بعد از مدتی دچار ریزش، سوزش و خارش کف سر شوند. در ادامه با 3 دلیل اصلی که سبب ریزش مو می‌شود آشنا می‌شوید.

ریزش مو ناشی از کراتینه

فرمالدهید، دلیل اصلی ریزش مو ناشی از کراتین

ممکن است تصور کنید تمامی مواد موجود در ترکیبات مواد کراتینه، کراتین و پروتئین است، ولی اینگونه نیست. در ترکیبات مواد کراتینه از مواد شیمیایی مختلفی استفاده شده است که اصلی‌ترین آن فرمالدهید است. فرمالدهید نوعی ماده شیمیایی است که در بدن انسان سبب بروز سرطان می‌شود و کاملا سمی است. ریزش مو بعد از کراتین می‌تواند به دلیل وجود این ماده و نفوذ آن در تارهای مو باشد. در بعضی از افراد فرمالدهیدی که از طریق کراتینه کردن مو وارد موها می‌شود، می‌تواند فولیکول مو را ضعیف‌تر کرده و ریزش مو را افزایش دهد.

حساس بودن پوست سر

یکی از دلایل دیگری که ممکن است سبب ریزش مو در فرد شود، حساس بودن پوست سر می‌باشد. در صورتی که پوست حساسی دارید، بهتر است تا حد امکان در معرض مواد شیمیایی مانند کراتینه قرار نگیرید، زیرا به راحتی به مو و سلامت بدن شما آسیب می‌زند. افراد با پوست حساس بهتر است از اعمال هر گونه مواد شیمیایی بر روی پوست سر خود جلوگیری کنند. متاسفانه کراتینه مو سبب تحریک پوست سر شده و در نهایت منجر به ریزش خواهد شد.

در صورتی که از حساس بودن پوست سر خود مطمئن هستید، قبل از انجام کارتین، از کراتین کار خود کمک بگیرید و با او مشورت کنید. ممکن است کراتین کار در طی کراتینه مو، از خیس کردن موی شما جلوگیری کند و با این کار تا حد زیادی جلوی ریزش مو را بگیرد.

حرارت زیاد به موها در حین کراتینه کردن مو

زمانی که مواد کراتینه بر روی موی شما زده می‌شود، مو باید در معرض سشوار قرار گیرد. سپس در مرحله بعدی برای جذب بهتر مواد به موی شما از اتو مو با حرارت بسیار زیاد استفاده می‌شود. حرارت اتو مو در این مراحل به قدری زیاد است که مو را داغ کرده و به بافت آن آسیب می‌زند. گرمای بسیار شدید اتو سبب خشکی بیش از حد مو و شکننده شدن آن می‌شود و در نهایت منجر به ریزش مو می‌شود. ولی جای نگرانی نیست، حتی اگر دچار ریزش مو بعد از کراتین شوید باز هم دوباره موهایتان رشد خود را از سر خواهند گرفت و حالت قبل را پیدا خواهند کرد.

استفاده از وسایل حرارتی سبب ریزش ناشی از کراتین

درمان ریزش مو بعد از کراتینه

پس از انجام کراتین، اگر دچار ریزش مو شدید بهتر است به سراغ راه حل‌های طبیعی بروید که در جلوگیری از ریزش بسیار موثر عمل می‌کنند و سبب رشد مجدد مو می‌شوند. پس در پاسخ به این سوال “آیا کراتین مو باعث ریزش میشود؟” باید گفت که بله!

در صورت ابتلا به ریزش موی شدید در وهله اول موی خود را کوتاه کنید. سپس از روش‌های توصیه شده در ادامه برای جلوگیری از ریزش استفاده کنید:

  • هنگام شستشوی موها از شامپوهای ملایم استفاده کنید. بهتر است از شامپوی بدون سولفات استفاده کنید.
  • با نوشیدن آب زیاد بدن خود را هیدراته نگه دارید تا با کم‌آبی مواجه نشود.
  • تا حد ممکن استرس را از خود دور کنید.
  • پوست سر خود را ماساژ دهید.
  • از برس زدن یا شانه کردن بیش از حد موهای خود در حالتی‌که موها خیس هستند، بپرهیزید.
  • موهای خود را به طور منظم با استفاده از روغن‌های طبیعی مانند نارگیل ماساژ دهید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید.
  • تمرینات منظم ورزشی داشته باشید.
  • از قرص‌های ضد ریزش مو استفاده کنید.

بعد از کراتینه به موی خود استراحت دهید!

بعد از کراتینه موی شما کمی کم پشت ولی درخشنده و نرم به نظر خواهد رسید. در این صورت بزرگ‌ترین اشتباهی که می‌توانید مرتکب شوید این است که مجددا به فکر کراتینه مو بیفتید و یا دوباره موی خود را رنگ کنید. در صورتی که برای چندین ماه، استفاده از وسایل حرارتی، رنگ مجدد و یا کراتینه مجدد را فراموش نکنید و به موی خود استراحت ندهید، دچار ریزش شدید مو می‌شوید. بعد از کراتینه لازم است به موی خود کمی استراحت بدهید تا مجددا استقامت و سلامت موی شما برگردد. در غیر این صورت موها در معرض ضعیف‌تر شدن قرار گرفته و در برابر آسیب شکننده‌تر می‌شوند. برای جلوگیری از ریزش مو بعد از کراتین به این نکته حتما توجه کنید.

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 1 میانگین: 3]

همچنین ببینید

آیا شامپو ضد زردی تاثیر دارد

آیا شامپو ضد زردی تاثیر دارد؟

آیا شامپو ضد زردی تاثیر دارد؟ بسیاری از بانوان بعد از دکلره و یا بلوند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *