نحوه مراقبت از ناخن و رسیدگی به آن در منزل - کادای
نحوه مراقبت از ناخن و رسیدگی به آن در منزل - کادای

نحوه مراقبت از ناخن و رسیدگی به آن در منزل

در این مقاله با نحوه مراقبت از ناخن و نحوه رسیدگی به ناخن‌ها در منزل آشنا می‌شوید. معمولا در هنگام صحبت از زیبایی و مراقبت از صورت بسیاری از بانوان اطلاعات زیادی دارند و حرفه‌ای عمل می‌کنند ولی بر عکس در هنگام صحبت از ناخن و مراقبت از ناخن در منزل هیچ اهمیتی قائل نیستند. در حالی که دست و ناخن زنان همواره در معرض انواع مواد شیمیایی و نور خورشید قرار دارد و بسیار سریع‌تر از سایر قسمت‌های بدن پیر شده و آسیب‌پذیرتر است. توصیه می‌شود که به مسئله مراقبت از ناخن و رسیدگی به آن در منزل اهمیت زیادی بدهید و برای دست و ناخن خود وقت بگذارید تا دست و ناخن شما جوان و زیبا شود.

مراقبت از ناخن بطور دائم

اولین مسئله‌ای که در مراقبت از ناخن باید همواره به آن توجه کنید این است که ناخن خود را مرتبا کوتاه کنید. ممکن است بسیاری از بانوان معتقد باشند که ناخن بلند جذاب‌تر است ولی زمانی که ناخن شما بیش از حد مشخصی بلند شود نیاز به کوتاه شدن دارد. با کوتاه کردن ناخن خود از آسیب رسیدن به ناخن و شکستن آن جلوگیری می‌کنید. اندازه ناخن مطابق با سلیقه شخصی است، برای مثال ممکن است ناخن یک نفر که طولی کمتر از یک میلیمتر دارد بشکند ولی فرد دیگری و چند برابر این اندازه بتواند ناخن خود را مناسب و سالم نگه دارد.

مراقبت از ناخن در منزل

دومین مسئله‌ای که در مراقبت از ناخن‌ها حائز اهمیت است، توجه به تغذیه سالم می‌باشد. اگر ناخن شما مدام شکننده است، می‌تواند علائم بیماری خاص و یا کمبود یک ویتامین یا مواد مغذی در بدن باشد. در صورتی که قصد دارید ناخن شما سالم و قوی باقی بماند و نشکند، بهتر است رژیم غذایی سرشار از آهن، کلسیم، ویتامین دی و پروتئین استفاده کنید که این مواد مغذی در گوشت قرمز، تخم مرغ و لبنیات، حبوبات و سبزیجات تازه وجود دارد. در صورتی که به پزشک مراجعه کردید و تشخیص داده شد که دچار کمبود آهن و یا ویتامین خاصی هستید، بهتر است مکمل‌های ضروری برای مراقبت از دست و ناخن خود را فراموش نکنید و حتما این مواد مغذی و مکمل‌ها را مصرف کنید.

نحوه رسیدگی به ناخن و تقویت آن در منزل

برای مراقبت از ناخن در منزل برخی راه‌های طبیعی وجود دارد که در تقویت ناخن و زیبایی آن بسیار موثر عمل می‌کنند:

یک یا چند لیموی تازه را بردارید و آب آن را بگیرید و سپس با استفاده از پنبه آب لیمو را بر روی ناخن دست و پای خود بزنید و چند دقیقه صبر کنید تا جذب شود. اینکار هم باعث تقویت ناخن‌ها می‌شود و هم اگر لکه‌ای بر روی ناخن شما وجود داشته باشد آن را از بین می‌برد. خردل ماده‌ای طبیعی است که جریان خود را در اطراف ناخن تقویت می‌کند. شما می‌توانید کمی خردل به ناخن دست و پا و اطراف آن بمالید و هشت دقیقه صبر کنید تا ناخن‌هایی محکم و قوی داشته باشید. از دیگر موادی که در تقویت ناخن بسیار موثر است روغن زیتون می‌باشد که علاوه بر تقویت پوست و مو بر روی تقویت ناخن نیز تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد. توصیه می‌شود یک روز در میان روغن زیتون را به مدت 15 الی 20 دقیقه بر روی ناخن خود قرار دهید و آن را ماساژ دهید تا به خوبی جذب شود. بعد از مدتی معجزه را بر روی ناخن خود خواهید دید.

رسیدگی به ناخن در منزل

آسیب نزدن به ناخن

اضافات اطراف ناخن خود را با دست نکنید

در صورتی که در اطراف ناخن شما زائده‌های اضافی خشک شده است و دلتان می‌خواهد با دست آن را بکنید ولی بهتر است از اینکار دوری کنید. با دست کندن این زائده‌ها می‌تواند آسیب جدی به ناخن شما وارد کنید. بهترین راه برای پاک کردن و یا کندن این زائده‌های اضافی این است که از ناخن‌گیر استفاده کنید و آن‌ها را از ته جدا کنید.

ناخن خود را نجوید

هیچ چیزی به اندازه‌ای که جویدن ناخن به بافت و صدف ناخن آسیب می‌زند برای ناخن مضر نیست. اینکار علاوه بر خود ناخن به اطراف آن نیز آسیب جدی وارد می‌کند. اگر عادت به جویدن ناخن دارید سریعا اینکار را ترک کنید تا ناخن شما بیشتر از این نابود شود. در صورتی که در مواقع استرس و یا زمانی که دچار مشکلات روحی هستید اینکار را می‌کنید بهتر است روانشناس مراجعه کنید.

کاشت ناخن را فراموش نکنید

در بسیاری از موارد زنانی که ناخن زیبا و سالمی ندارند به فکر کاشت ناخن در آرایشگاه‌ها می‌افتند. بهتر است بدانید که کاشت ناخن فقط برای مدت موقتی می‌تواند ظاهر ناخن شما را زیبا کنید ولی در عمل بسیار مضر است و ممکن است سبب آسیب جدی به ناخن نیز شود. پس اگر از ظاهر ناخن خود راضی نیستید به جای کاشت ناخن در جهت رفع ریشه‌ای مشکل خود و تقویت و مراقبت ناخن اقدام کنید.

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 1 میانگین: 5]

همچنین ببینید

بهداشت ماشین لباسشویی - کادای

بهداشت ماشین لباسشویی (هرآنچه باید بدانید)

آیا به بهداشت ماشین لباسشویی خود اهمیت می‌دهید؟ در این مقاله به بررسی موضوع بسیار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *