روانشناسی رنگ ها قرمز آبی زرد
روانشناسی رنگ ها قرمز آبی زرد

روانشناسی 3 رنگ قرمز و آبی و زرد

روانشناسی رنگ ها

تا چه حد از روانشناسی 3 رنگ قرمز و آبی و زرد آگاه هستید؟ آیا می‌دانید هر یک از رنگ‌های قرمز، زرد و آبی نماد و نشانه چیست؟ در مقاله زیر سعی شده است تا توضیحات کامل و مفصلی از روانشناسی و معنی و مفهوم هر یک از رنگ‌های قرمز، آبی و زرد به شما عزیزان ارائه شود. با ما همراه باشید. همچنین پیشنهاد میکنیم که پس از مطالعه این مقاله، معنی هر رنگ در لباس را نیز ببینید.

روانشناسی رنگ قرمز

یکی از رنگ‌های اصلی که در دسته رنگ‌های گرم قرار می‌گیرد، رنگ قرمز یا سرخ است. رنگ قرمز معمولا برای وصف آتش و خون استفاده می‌شود. جالب است بدانید که مکمل رنگ قرمز، رنگ سبز است. رنگ قرمز به طیف‌های مختلفی از جمله قرمز روشن، قرمز توت فرنگی، سرخابی، خرمایی، ارغوانی، شرابی، یاقوتی و قرمز تیره طبقه‌بندی می‌شود. معمولا رنگ قرمز نماد انرژی، جنگ، خطر، قدرت، عزت و بزرگی، میل و اشتیاق و عشق است که به دو دسته قرمز روشن و قرمز تیره تقسیم می‌شود. از رنگ قرمز روشن برای توصیف حالات شادی، جاذبه جنسی، شور، حساسیت و عشق استفاده می‌شود و رنگ قرمز تیره برای نشان دادن حالات قدرت اراده، خشم، رهبری، شجاعت و اشتیاق بکار می‌رود.

در روانشناسی رنگ قرمز چند نماد مهم که در بالا نیز به آن اشاره شد وجود دارد، حالات انرژی، فعالیت، میل و اشتیاق، شور و شوق است. برای مثال درباره حالت انرژی می‌توان گفت که رنگ قرمز سبب رها شدن آدرنالین خون شده و افزایش انرژی را منجر می‌شود. در پی این امر ضربان قلب افزایش یافته و سبب بالا رفتن فشار خون می‌شود. درباره گزینه فعالیت نیز می‌توان گفت که رنگ قرمز سبب اجبار افراد به حرکت و فعالیت می‌شود. رنگ قرمز میل و اشتیاق را در هر زمینه‌ای افزایش می‌دهد و همچنین شور و شوق عموم مردم را برای انجام کاری بیشتر می‌کند.

رنگ قرمز
رنگ قرمز

شخصیت‌شناسی رنگ قرمز

با توجه به آمار می‌توان گفت که رنگ مورد علاقه اکثر مردم در جهان، رنگ قرمز است. این رنگ در اکثر پرچم‌های کشورهای مختلف بکار رفته است، به طوری که حدودا 77 درصد پرچم‌های مختلف رنگ قرمز را در خود دارند. معمولا کسانی که طرفدار رنگ قرمز هستند، بسیار اکتیو و فعال می‌باشند. این افراد به سلامت جسم و ورزش خود بسیار اهمیت می‌دهند. جنبه منفی طرفداران این رنگ خودخواهی و جاه طلبی این افراد است که معمولا در آن واحد تصمیم می‌گیرند و به نظر دیگران اهمیتی نمی‌دهند. افرادی که به رنگ قرمز علاقه دارند معمولا اهل سفر کردن هستند. این افراد علاقه به پررنگ بودن در میان مردم دارند و معمولا به دلیل شور و شوق بسیار زیادی که دارند، توجه همه را به سوی خود جلب می‌کنند. وجهه بد علاقمندان به رنگ قرمز زود جوش آوردن این افراد است.

روانشناسی رنگ ها در طراحی لباس

نماد رنگ قرمز

معمولا رنگ قرمز برای نشان دادن برخی چیزها بطور عمده بکار می‌رود. برای مثال همیشه برای نشان دادن خطر از قرمز استفاده می‌شود. در چراغ راهنمایی و رانندگی نیز از رنگ قرمز برای نشان دادن ایست به رانندگان استفاده شده است. روبان قرمز در جهان نمادی بین‌المللی برای ایدز است. در کشورهای مختلفی مانند هند، نپال و ژاپن از لباس عروس به رنگ قرز استفاده می‌شود که نشان‌دهنده خوشبختی و شادی است. در پرچم ایران نیز از رنگ قرمز استفاده شده است. بسیاری از افراد در دکوراسیون خانه خود از رنگ قرمز برای صمیمی‌تر جلوه دادن فضا استفاده می‌کنند.

با تاثیر رنگ قرمز بر بدن آشنا شوید.

تاثیری که رنگ قرمز بر بدن انسان‌ها دارد این است که سبب افزایش متابولیسم بدن می‌شود و کمک زیادی به کاهش وزن و لاغری در افراد می‌شود. رنگ قرمز سبب افزایش تنفس افراد، افزایش میل جنسی و فشار خون می‌شود. رنگ قرمز همچنین به زیاد شدن اشتها کمک می‌کند، برای همین منظور در برخی از رستوران‌ها در لباس گارسون‌ها از رنگ قرمز استفاده می‌شود. این رنگ همچنین به بالا رفتن اعتماد به نفس در افراد کم رو نیز کمک چشم‌گیری می‌کند. با توجه به تحقیقات انجام شده می‌توان گفت در صورتی که افراد به مدت زیادی در معرض رنگ قرمز قرار بگیرند می‌توانند دچار آشفتگی و عصبانیت شوند.

روانشناسی رنگ جوراب

روانشناسی رنگ زرد

یکی از رنگ‌های گرم و اصلی که طرفداران زیادی نیز دارد، رنگ زرد است. این رنگ دارای طیف‌های مختلفی مانند زرد تیره، زرد روشن، زرد طلایی، زرد لیمویی و زرد کرم می‌باشد. معمولا رنگ زردی که روشن است چشم را می‌زند و از رنگ‌های زرد تیره نیز گرمای بیشتری ساطع می‌شود. حتما متوجه این موضوع شده‌اید که اکثرا در طراحی تبلیغات از رنگ استفاده برای جلب توجه بیشتر مخاطب استفاده می‌شود.

برخی افراد نیز در طراحی دکوراسیون خانه خود از رنگ زرد روشن برای بزرگتر و روشن‌تر نشان دادن فضای خانه استفاده می‌کنند. در صورتی که قصد دارید به مجلسی بروید و برایتان اهمیت زیادی دارد که در نظر افراد جلب توجه کنید، می‌توانید از لباس زرد استفاده کنید و تاثیرش را مشاهده کنید. اگر دقت کرده باشید در آشپزخانه برخی خانه‌ها از رنگ زرد تند استفاده شده است، این امر سبب بالا رفتن اشتهای افراد می‌شود. از طرفی در صورتی که از رنگ زرد در اتاق خواب به میزان زیادی استفاده شود، سبب متشنج شدن فضای اتاق می‌شود.

استفاده از رنگ زرد در طراحی منزل
استفاده از رنگ زرد در طراحی منزل

ارتباط رنگ زرد با شخصیت هر فرد

معمولا رنگ زرد نشان‌دهنده اعتماد به نفس و شور، هیجان و حرارت است. افرادی که به رنگ زرد علاقه دارند معمولا منطقی و درون‌گرا هستند و علاقه به مهم بودن در جامعه دارند. نماد عقل و منطق رنگ زرد است که می‌تواند توانایی‌های ذهنی را تحریک کند. طرفداران و علاقمندان رنگ زرد معمولا خود را برتر و بهتر از دیگران می‌دانند. این افراد زندگی را راحت گرفته و در برقراری ارتباط با دیگر افراد گرم و صمیمی هستند. علاقمندان به رنگ زرد می‌توانند حسابداران ماهری باشند. نماد رنگ زرد، خلاقیت و ایده‌های جدید است که همواره در کارها تنوع ایجاد می‌کند و راه را برای بهتر انجام شدن هموارتر می‌کند. تاثیری که رنگ زرد بر بدن دارد، افزایش سوخت و ساز بدن است و سبب تمرکز بالای افراد و هوشیاری آن‌ها می‌شود. افراد علاقمند به رنگ زرد اصولا افرادی شاد هستند و همیشه لبخند بر لب دارند.

روانشناسی رنگ آبی

رنگ آبی معمولا جزو رنگ‌های اصلی و سرد محسوب می‌شود. اکثر افراد به رنگ آبی علاقه زیادی دارند. هنگامی که نام رنگ آبی به میان بیاید افراد به یاد رنگ دریا و آسمان می‌افتند. از رنگ آبی به ندرت در میوه و سبزیجات استفاده می‌شود. رنگ آبی دارای طیف‌های آبی تیره (سورمه ای)، آبی نفتی، آبی کاربنی، آبی روشن، آبی فیروزه ای، آبی آسمانی و آبی لاجوردی (نیلی) است.

نماد رنگ آبی

آبی معمولا رنگ مردانه است و اکثرا در میان مردان محبوبیت دارد. این رنگ بسیار آرام‌بخش بوده و نماد‌های مختلفی از جمله تقوا، صداقت، اعتماد، وفاداری، حکمت، اعتماد به نفس، هوش، ایمان، حقیقت و بهشت دارد. رنگ آبی روشن نماد سلامتی، شفا، آرامش، درک و نرمی و ملایمت، رنگ آبی تیره نماد دانش، قدرت، یکپارچگی و جدیت، رنگ آبی فیروزه ای نماد جوانی و آرامش است.

طیف‌های مختلف رنگ آبی
طیف‌های مختلف رنگ آبی

رنگ آبی نماد ارتباط یکطرفه است و رنگ‌های آبی روشن‌تر باعث ایجاد آرامش درونی می‌شود. رنگ آبی نشان‌دهنده حقیقت، صداقت، ثدرت و صلابت است. از لحاظ دینی نیز رنگ آبی نشانه پرستش و مطالعات دینی است. رنگ آبی در طیف‌های مختلف سبب افزایش عقل و خرد می‌شود.

ارتباط شخصیت افراد و رنگ آبی

معمولا کسانی که از رنگ آبی استفاده می‌کنند اعتماد به نفس بالایی دارند و معتمد هستند. افراد علاقمند به رنگ آبی روشن بسیار آرام، ساکت و وفادار می‌باشند. این افراد در تصمیم‌گیری خود به محیط و تحریک‌پذیری عوامل توجهی نمی‌کنند و قبل از انجام هر کار حسابی فکر می‌کنند. افرادی که به رنگ آبی علاقه دارند از نظر شخصیت شناسی بسیار مسئولیت پذیر، جدی و سخت‌کوش هستند. این افراد همچنین بسیار وسواس بوده و اهمیت زیادی به سازمان‌دهی و مرتب کردن کارها دارند. علاقمندان به رنگ آبی در ارتباط به دیگران بسیار صمیمی هستند و بسیار زودجوش هستند. این افراد احساسات زیادی دارند و به زندگی گذشته خود اهمیت زیادی می‌دهند.

خوب است بخوانید: چه رنگ‌هایی با طوسی ست می‌شوند؟

 

 

 

 

 

 

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 5 میانگین: 3.8]

همچنین ببینید

روانشناسی رنگ آبی

درباره روانشناسی رنگ آبی چه می‌دانید؟

در صورتی که علاقمند هستید درباره روانشناسی رنگ آبی بیشتر بدانید، بهتر است این مقاله …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *