بوت جودپور

راهنمای خرید بوت جودپور (Jodhpur)

فصل سرد در راه است و دوباره موقع پوشیدن بوت فرا رسیده است. بوت مردانه انواع مختلفی دارد. از جمله آنها می‌توان به بوت جودپور (Jodhpuur) اشاره کرد که در ‌این مقاله به معرفی آن پرداخته می‌شود. با ما همراه باشید تا درباره تاریخچه بوت جودپور و همچنین ویژگی‌های آن آشنا شوید.

بوت جودپور
بوت جودپور

 تاریخچه بوت جودپور

پیش از اختراع شلوار جوادپور، بوت‌های بلند مخصوص اسب سواری طوری طراحی شده بود که تا زیر زانو امتداد داشت و دارای سگک تزیینی بود. اما با انقلاب طراحی شلوار جودپور، دیگر نیازی به بوت‌های بلند اسب سواری نبود؛ زیرا شلوار‌های جدید می‌توانست از سایش قسمت داخلی پوست پا بر اثر اسب سواری محافظت کند. ‌این یک نوع مزیت به حساب می‌آمد؛ زیرا بوت‌های بلند سواری علاوه بر گران بودن، راحت پوشیده نمی‌شدند. از‌اینرو، نیاز به یک جفت بوت ارزانتر و کوتاه‌تر که مناسب اسب سواری باشد، باعث طراحی بوت‌های جدیدی برای ست با شلوار جودپور شد که به آن بوت جودپور گفته می‌شد.

بوت‌هایی که تا مچ پا طراحی شده بود همزمان با شلوار جودپور (1980) وجود داشت، اما به ندرت برای اسب سواری استفاده می‌شد. در آن زمان، بوت‌های پرطرفدار بوت چلسی و یا بوت پد داک (Paddock) بود. تصور می‌شود جودپور ابتدا برای اسب سواری طراحی نشده بود؛ زیرا طرح آنها قبل از شلوار جودپور وجود داشت. به جای آن از چکمه جودپور برای پیاده‌روی در حاشیه شهر و یا کار در اصطبل‌ها استفاده می‌شد. مردم معمولا قبل از سوارکاری بوت‌های بلند می‌پوشیدند. اما بعد از استفاده از شلوار جودپور، بوت جودپور نیز مخصوص اسب سواری تولید شد.

هنوز منشاء استفاده از بوت جودپور مشخص نیست، اما به احتمال زادگاه آن شهر جودپور هندوستان، محل تولید شلوار جودپور است. از طرف دیگر، شباهت نام ‌این نوع بوت با نام شهر ‌این فرضیه را قوت می‌بخشد. از طرف دیگر، از آنجایی که‌ این نوع بوت به همراه شلوار جودپور پوشیده می‌شده است، از‌اینرو می‌‌توان متصور شد که بوت جودپور برای ست با شلوار جودپور و مخصوص سواری طراحی شده است. به احتمال زیاد طراحی اولیه آن از انگلستان به عاریه گرفته شده و با تغییرات و اصلاحاتی مجددا به انگلستان بازگشته و جودپور نام گرفته است.

ویژگی‌های بوت جودپور

بوت جودپور هرچه که باشد، دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که آن را از دیگر بوت‌های مچ پا متمایز می‌سازد:

  • طول تا مچ پا
  • سر پنجه گرد
  • پاشنه کوتاه
  • استفاده از چرم یک تکه برای قسمت ومپ و کوارتر
  • قسمت وامپ به روی کوارتر دوخته شده است
  • دارای سگک متصل
  • دارای دو ردیف نوار که از دو طرف به ومپ متصل است
  • دارای یک حلقه در پشت که بندها از میان آن عبور کند
چکمه جودپور
چکمه جودپور

جایگاه بوت جودپور

بوت از مدت‌ها پیش بخشی از لباس مردانه بوده و در واقع تا اوایل قرن بیستم جز اصلی کفش‌های روزانه مردانه به حسابمی‌آمده است. ابداع شلوار جودپور در سال ۱۸۹۰ نیز مطمئن به ‌این سبک دامن زده است.

در اوایل قرن بیستم از محبوبیت بوت کاسته شد که شاید علت آن روی کار آمدن کفش‌ آکسفورد توسط دانشجویان ‌این دانشگاه بوده است. با ‌این حال، در دهه ۱۹۶۰ بوت دوباره جایگاه خود را بازیافت و تا به امروز به عنصر اصلی لباس مردانه تبدیل شده است.

 نحوه ست کردن  بوت جودپور

پوشیدن بوت نوعی احساس اقتدار و وقار در فرد ‌ایجادمی‌کند. همچنین اجازه نمی دهد ساق پا از زیر شلوار نمایان شود.

پوشیدن بوت جودپور هم مزیت‌های زیادی دارد: نخست با ‌اینکه به پای سادگی بوته چلسی نمی رسد، اما بسیار جذاب است و ظرافت بیشتری دارد. علاوه بر ‌این، ظاهر تمیزی دارد و از یک لایه چرم یکدست و بدون دوخت پوشیده شده است. به اضافه اینکه وجود بندهایی که از زیر شلوار نمایان است به زیبایی آن افزوده است.

با ‌اینکه ‌این کفش‌ها در قدیم به عنوان کفش اسب سواری استفاده می‌شده است، اما به خاطر داشتن پاشنه کوتاه و ظاهر براق و شکیل‌اش به خوبی مناسب ست با کت و شلوار، کت اسپرت، شلوار جین و چینوز است. البته کت و شلوار باید بیشتر حالت غیر رسمی داشته باشد و از طرفی شلوار گشاد پوشیده نشود. توجه ویژه‌ای به یقه لباس، یقه پیراهن و کراوات داشته باشید، زیرا باید متناسب با ظرافت چکمه جودپور باشند. در مورد کت و شلوار محل کار نیز می‌توان از بوت بالمورال و بوت چلسی استفاده کرد؛ البته با رعایت دستورالعمل‌های مربوط به ست لباس با کفش.

متعلقات

اکسسوری‌های مختلفی به همراه بوت جودپور وجود دارد که هم برای سوارکاری و هم حفاظت از آن به کار می‌رود:

برای اسب سواری

  • مهمیز قابل اتصال – استفاده از آن هنگام سوارکاری و ضروری است است و در پایان به راحتی جدا می‌شود.
  • کفش کش- برای جدا کردن کفش از پا پس از یک روز سخت کاری
  • رو شلوار چرمی- برای محافظت از پا هنگام اسب‌سواری
  • بالابر پاشنه – از آنجا که کفش دارای پاشنه کوتاه است، استفاده از ‌این نوع پاشنه‌ می‌تواند کمی ارتفاع به آن بدهد.

برای نگهداری:

  • جعبه کفش- برای نگهداری بوت و جلوگیری از نفوذ رطوبت و جلوگیری از خشکی بیش از حد
  • واکس کفش – نیازی به توضیح نیست.
  • درخت کفش – برای حفظ ظاهر بوت ضروری است.

داشتن هر یک از ‌این لوازم جانبی اختیاری است، اما بوت جودپور یک سرمایه گذاری عالی برای سوارکاری و فعالیت‌های روزانه است. ظاهر آن نه تنها کاربردی و همه کاره است، بلکه به همراه لوازم جانبی عمر طولانی‌تری نیز دارد.

منبع: The Jodhpur Boots Guide

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 0 میانگین: 0]

همچنین ببینید

کتونی تولید ملی

بهترین تولیدی‌ های کفش کتانی ایرانی کدامند؟

بهترین کفش کتانی ایرانی را از کدام فروشگاه می‌توان تهیه کرد؟ آیا فروشگاه‌هایی را می‌شناسید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *