متاورس چیست
متاورس چیست

0 تا 100 دنیای متاورس


متاورس چیست؟

آیا تاکنون واژه‌ی متاورس را شنیده اید و از مفهوم آن با خبرید؟ برای تعریف کلمه متاورس باید گفت که این کلمه یک واژه مرکب متشکل از دو قسمت متا که معادل کلمه ماورایی می باشد و ورس معادل کلمه دنیا است که در کنار هم دنیای ماورایی نام می گیرد.

تاریخچه متاورس

اولین بار از این واژه در یک داستان تخیلی استفاده شد، رمانی که «تصادف در برف» نام داشت و توسط نیل تاون استفنسون نویسنده آمریکایی در سال ۱۹۹۲ میلادی استفاده شد. در آن زمان از این واژه برای اشاره به ابتکارات در مورد واقعیت مجازی که در زندگی واقعی ملموس تر باشد، بکار گرفته شد.

چه تعاریفی برای متاورس ارائه شده است؟

از آن جایی که واژه متاورس یک کلمه نو ظهور است، چندین تعریف برای آن ارائه شده است. در ادامه به ذکر چند مورد از این تعاریف می پردازیم:

• در یک تعریف ساده و عامیانه باید گفت که متاورس به عنوان یک بستر دیجیتالی در تلاش است تا به کاربران اجازه دهد بصورت مجازی با سایرین ارتباط برقرار کند و پنل برقراری ارتباط در متاوارس آواتار است. متاوارس به دنبال شکل گیری ارتباط، بازی کردن، انجام کارهای مربوط به کسب و کار از طریق آواتار ها یا همان شناسه ‌های کاربری است.

• متاورس به کاربران این امکان را می‌دهد تا از طریق دنیای مجازی با یکدیگر در ارتباط باشند در واقع متاورس یک دنیای مجازی متشکل از بازی آنلاین، واقعیت افزوده، فیزیکی و مجازی و ارز دیجیتال است.

• متاورس به معنی برنامه‌ ها، خدمات ارائه‌ شده و فضایی برای ایجاد ارتباط بین با سایر انسان ها یا شخصیت‌ های دنیای دیجیتال در یک دنیای دیگر که همان دنیای مجازی است. تجلی متاورس در دنیای امروزی در بازی های دیجیتالی واقعیت‌ افزوده مثل پوکمون یا اتاق‌کار فیسبوک که کار ها به صورت مجازی انجام شود، پدیدار می شود.

دنیای متاورس
دنیای متاورس

مهم ترین عامل پیشرفت مفهوم متاورس چیست؟

می توان ادعا کرد که فیسبوک در شناساندن متاورس در بستر فضای مجازی اهمیت ویژه ای داشته، مهم ترین دلیل آن هم تخصیص بودجه ای به پنجاه میلیون دلار برای توسعه زیرساختهای متاورس می باشد.

زاکبرگ به عنوان مدیر ارشد مجموعه فیسبوک در جدید ترین اقدام خود نام فیسبوک را تغییر داده و متا نامگذاری کرده و در واقع هدف از این کار فراهم آوردن بستر مناسب برای متاورس است.

اهداف فیسبوک در زمینه پروژه متاورس چیست؟

فیسبوک به صورت کاملا جدی پروژه متاورس را دنبال می‌کند حتی به مطالعات و تحقیقات دانشگاه ‌های بزرگ دنیا مثل دانشگاه هنگ‌کنگ، سئول و هاروارد برای بررسی جوانب امنیتی، اصول اخلاقی و اصل برابر بودن کمک خواهد کرد.

ادعای مارک زاکبرگ درباره متاورس چیست؟

زاکبرگ، مدیر عامل شرکت فیسبوک ایده شکل‌ گیری متاورس به عنوان یک فضای رایانشی وسیع را دارد، او معتقد است پروژه متاورس آنقدر وسیع است که می‌ توان به عنوان انقلابی دیگر در دنیای فناوری اطلاعات باشد. متاورس می تواند جزء بزرگترین تحولات دنیای تکنولوژی بعد از پدیدار شدن گوشی هوشمند و امکان دسترسی به اینترنت از طریق گوشی همراه باشد و بدین منظور درتلاش است تا با سایر فعالان این حوزه تعامل کرده و بودجه لازم فراهم شود.

تصاویر دنیای متاورس
تصاویر دنیای متاورس

موضع مایکروسافت در مورد متاورس چیست؟

مایکروسافت به عنوان یکی دیگر از ابرقدرت ‌های دنیای دیجیتال و تکنولوژی از فیسبوک عقب نمانده و بدنبال تمرکز ویژه روی متاورس و تغییرات دنیای تکنولوژی است. مایکروسافت اخیرا هم به بیان برخی ایده های خود در زمینه متاوارس پرداخته است.

در متاورس از کدام فناوری‌ ها استفاده می‌شود؟

شاید همه جنبه ‌های متاورس به طور کامل مشخص نباشد اما آنچه که بنظر می‌رسد این است که عناصر کلیدی متاورس عبارت اند از: واقعیت‌ های افزوده و مجازی، واقعیت ترکیب شده، واقعیت کمکی و متا‌اسپیس(فضایی برای ایجاد و ارائه محتوا).

نکته حائز‌ اهمیت این جا است که قرار نیست متاورس فقط یک واقعیت‌ مجازی باشد و واقعیت‌ مجازی تنها بخشی از آن است و آن‌چه پیشروی متاورس است، بسیار گسترده تر از آن چیزی است که امروزه با نام واقعیت‌ مجازی می ‌شناسیم.

تجربه استفاده از واقعیت مجازی در متاورس چگونه خواهد بود؟

اگر بخواهیم خیلی آرمانی به پروژه متاورس فک کنیم باید اینطور در نظر بگیریم که در آینده و با عملی شدن پروژه متاورس نیازی به استفاده از وسایل و ابزار های واقعیت مجازی مثل هدفون و عینک های واقعیت‌ مجازی نیست. یعنی می‌ توان امیدوار بود در آینده بدون نیاز به وسایل لازم برای تجربه واقعیت مجازی می توان به‌ راحتی به تعامل با شخصیت های مجازی پرداخت.

برای شما شکل‌گیری و عملی ‌شدن پروژه متاورس چه چیزی لازم است؟

مهم ‌ترین بخش برای عملی شدن پروژه متاورس فراهم‌ آوردن زیرساخت‌های لازم است که بسیار گسترده است. بستر متاورس باید بتواند مقادیر بیشتری از قدرت رایانشی‌، تصاویر سه‌بعدی، شبکه اینترنت قوی، فناوری هایی مثل واقعیت مجازی و… را در خود جای دهد. ایده شکل‌گیری متاورس آنقدر جذاب و وسوسه برانگیز است که علاوه بر فیسبوک که مطرح کننده ایده اصلی متاورس بوده، سایر قدرت های دنیای اطلاعات و فناوری اطلاعات مثل شرکت مایکروسافت، شرکت یونیتی سافت ور، شرکت انودیا و شرکت ادوبی هم بصورت مستمر و گسترده روز پروژه متاورس کار می‌ کنند.

عکس دنیای متاورس

 متاورس چه کارایی ‌هایی می‌تواند داشته باشد؟

در صورت عملی شدن این پروژه و امکان ترکیب شدن دنیای واقعی و مجازی، تحولات بسیار زیادی در دنیای سرگرمی، آموزشی، تحصیلی و تحقیقاتی، تولیدات، ورزشی، پزشکی و درمان، مصارف روزمره و…. رخ می ‌دهد، در حقیقت متاورس می ‌تواند آغازگر یک عصر جدید باشد، عصری که دقیقا مشخص نیست چه چیزی انتظار ما را می‌ کشد.

جنبه‌ های مبهم متاورس کدام اند؟

باوجود اینکه چارچوب کلی متاورس شکل گرفته و همه تحقیقات روی شکل‌ گیری و به واقعیت تبدیل شدن آن تمرکز دارند، مسائل مربوط به حوزه اخلاقیات و کاربری‌ های احتمالی هنوز کاملا حل نشده و نیازمند صرف زمان و بررسی های بیشتر است.

آینده پیش روی بشریت با وجود متاورس چگونه خواهد بود؟

باوجود تحقیقات و بررسی‌ های فشرده و مستمر روی متاورس، باید اعتراف کرد که این ایده هنوز هم در ابتدای راه قرار دارد و تا به سرانجام برسد راه طولانی در پیش است. اگر هنوز مشخص نیست متاورس چگونه طراحی و اجرا می ‌شود اما آن‌چه که مشخص است این است که این پروژه بسیار جذاب است و بنظر می‌ رسد با اجرای صحیح آن می‌ توان شاهد دستاورد های گسترده در همه ابعاد زندگی بود که برای داشتن زندگی‌ بهتر به جامعه بشریت کمک کند. 

کلام پایانی

با بررسی و مطالعه تاریخ می ‌توان به این نتیجه رسید که جامعه ‌بشری همیشه و در برهه‌ های مختلف تاریخ به دنبال ماجراجویی بوده و ایده ‌ای که شاید در گذشته ‌دور غیر ممکن بنظر می‌ رسیده امروزه جزء عادی‌ ترین امور تلقی می ‌شود پس باید به ایده پروژه متاورس خوش‌ بین بود و در انتظار ماند و دید که پروژه متاورس چه زمانی و چگونه اجرا خواهد شد و چه کمکی به بشریت خواهد کرد.

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *