بهداشت لباس ورزشی - کادای
بهداشت لباس ورزشی - کادای

بهداشت لباس ورزشی (چرا مهم است؟ چه کنیم؟)

درباره بهداشت لباس ورزشی تا چه میزان اطلاعات دارید؟ به نظر شما رعایت بهداشت لباس ورزشی برای هر فرد امری ضروری است؟ در این مقاله سعی شده است درباره یکی از موضوعات مهم و پر تکرار که بهداشت لباس ورزشی می‌باشد صحبت شود. همان‌طور که به عقیده بعضی‌ها رعایت بهداشت لباس و لباس زیر بسیار اهمیت دارد, باید رعایت بهداشت لباس ورزشی نیز مهم باشد. عدم رعایت بهداشت لباس ورزشی، کفش و غیره می‌تواند تاثیرات و آسیب‌های منفی بر روی سلامتی افراد بگذارد.

در صورتی که به سلامت بدن و پوست بدن تان ارزش قائل بوده و اهمیت بسیاری می‌دهید بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا با عواقب رعایت نکردن بهداشت پوشاک ورزشی به طور کامل آشنا شوید. بسیاری از زنان و مردانی که علاقمند به ورزش هستند تصور می‌کنند رعایت بهداشت لباس ورزشی به اندازه سایر لباس‌هایی که هر روز بر تن می‌کنند اهمیت زیادی ندارد. در حالی که این یک تصور غلط و رایج در میان مردم است. اگر می‌خواهید از اطلاعات شدن به بسیاری از عفونت‌ها و حساسیت‌های پوستی دور بمانید بهتر است نسبت به رعایت بهداشت لباس ورزشی خود حساس باشید.

توجه به بهداشت لباس ورزشی

منظور از بهداشت ورزشی چیست؟

در واقع بهداشت ورزشی به ایجاد شرایط و عواملی گفته می‌شود که در نتیجه آن افراد علاقمند به ورزش بتوانند بدون هیچ گونه عوارض و آسیب جسمی نسبت به انجام ورزش اقدام کنند. همچنین بهداشت ورزشی به شرایطی گفته می‌شود که فرد ورزشکار در حین ورزش و یا بعد از اتمام ورزش هیچگونه احساس ناراحتی نداشته باشد. همانطور که می‌دانید ورزش کردن دارای اصول و قواعد بهداشتی خاصی می‌باشد که رعایت کردن آن‌ها می‌تواند از ظاهر شدن و بروز نتایج و عواقب خطرناک ممانعت کند. علاوه بر رعایت حرکات در ورزش نیاز است تا فرد ورزشکار بداند که در کنار آسیب‌هایی که در صورت ورزش غیر اصولی به جسمش می‌تواند وارد شود، ممکن است در اثر استفاده از لباس ورزشی غیر اصولی و رعایت نکردن اصول بهداشتی نیز دچار آسیب و مشکل شود.

فعالیت‌های ورزشی مستلزم رعایت موارد بهداشتی است. بهداشت ورزشی عبارت است از برخوردى اصولی مهم جهت پیشگیری، درمان و توانبخشى صدمات ورزشی.

بهداشت لباس ورزشی

با توجه به تحقیقاتی که در زمینه ایمنی و بهداشت در ورزش وجود دارد می‌توان گفت که انتخاب لباس ورزشی مناسب و رعایت بهداشت فردی و و لباس در هنگام ورزش بسیار مهم است. از نظر بهداشت ورزشی پوشاکی که در زمان ورزش بر تن می‌کنید باید سبک و راحت باشد و مطابق با شرایط آب و هوایی شهر و یا محل انجام ورزش انتخاب شود. بسیاری از افراد از لباس‌های ورزشی مناسب مانند پیراهن، شورت، گرمکن، شلوار و برخی اوقات از ساق بند زانو بند و غیره استفاده می‌کنند که این وسایل جهت انجام ورزشی صحیح کاملا ضروری هستند و سبب راحتی در ورزش می‌شوند. توصیه می‌شود در هنگام انجام ورزش‌های بدنی و سایر فعالیت‌های ورزشی از لباس کمتری استفاده کنید زیرا انجام تمرین‌های ورزشی به تدریج باعث گرم شدن بدن شما می‌شود لذا بهتر است از لباس‌های کمتر و سبک‌تر استفاده شود.

رعایت بهداشت پوشاک ورزشی


به گفته پزشکان و متخصصان رعایت بهداشت لباس ورزشی از این جهت اهمیت دارد که در هنگام دویدن و انجام ورزش‌های سنگین فرد نباید از لباس‌های پلاستیکی و شمعی و پارچه‌هایی از این قبیل استفاده کند. زیرا بسیاری از مردم تصور می‌کنند که با پوشیدن لباس‌های پلاستیکی و شمعی می‌توانند بیشتر عرق کنند و وزن آن‌ها کمتر شود ولی این یک تصور غلط است. این لباس‌ها از تبخیر آب سطح پوست و خنک شدن آن جلوگیری می‌کند و همین امر باعث می‌شود ورزشکار به سرعت احساس خستگی کند. اولین قدم در رعایت بهداشت لباس ورزشی استفاده از لباس‌های از جنس نخ است. این لباس‌ها بهترین انتخاب برای انجام فعالیت‌های ورزشی هستند. عدم استفاده از لباس و حوله دیگران در باشگاه‌ها و سالن‌های ورزشی دومین نکته در رعایت بهداشت لباس ورزشی محسوب می‌شود. فقط یکبار استفاده از حوله و لباس شخصی دیگران می‌تواند شما را در معرض خطر ابتلا به عفونت و بیماری‌های پوستی قرار دهد.

نحوه صحیح شستن لباس ورزشی و مراقبت از آن

در زمینه رعایت بهداشت لباس ورزشی اولین توصیه‌ای که به شما می‌کنیم این است که زود به زود لباس‌های ورزشی خود را بشویید. همانطور که می‌دانید اکثر لباس‌های ورزشی که جدیداً تولید می‌شوند دارای پارچه و الیاف متفاوت‌تری نسبت به لباس‌های معمولی هستند و در راستای اهمیت این امر شستن لباس ورزشی کمی متفاوت از لباس معمولی است. در هنگام شست و شوی لباس ورزشی فراموش نکنید که لباس‌ها باید بر اساس رنگ به صورت زیر شسته شوند:
لباس‌های ورزشی سفید را به صورت جداگانه بشویید.
لباس‌های مشکی را نیز از سایر لباس‌ها جدا کنید. این لباس‌ها می‌توانند با هم شسته شوند.
لباس‌های آبی رنگ و خاکستری را نیز می‌توانید با یکدیگر بشویید.
سایر لباس‌های ورزشی رنگی خود را نیز می‌توانید با یکدیگر بشویید مشکلی ندارد.

شستن لباس ورزشی


استفاده از نرم کننده در شستن لباس ورزشی و نحوه خشک کردن آن

در هنگام شستن لباس ورزشی باید از آب سرد استفاده کنید و هرگز به سراغ آب گرم نروید. زیرا اگر آب گرم باشد می‌تواند به شماره و سایر برچسب‌ها و علائمی که بر روی لباس ورزشی حک شده است ضرر و آسیب برساند. برای جلوگیری از زبر شدن لباس ورزشی خود می‌توانید از مایع و پودر مخصوص ماشین لباسشویی استفاده کنید. برای شستن لباس‌های ورزشی بهتر است از نرم کننده استفاده نشود زیرا نرم کننده‌ها باعث می‌شوند لباس‌ها کاملاً تمیز نشوند. در صورتی که دلتان می‌خواهد از نرم کننده استفاده کنید می توانید آن را کمتر از مقدار معمولی که برای لباس‌های معمولی استفاده می‌کنید، در نظر بگیرید.
در صورتی که دلتان می‌خواهد لباس‌های ورزشی خود را با دست بشویید بهتر است به این موضوع توجه کنید که اگر لباس شما اورجینال و درجه یک باشد دارای فناوری خشک و خنک نگه داشتن است و می‌تواند رطوبت را دفع کند. پس برای خشک کردن لباس بهتر است از چلاندن آن خودداری کنید. از دیگر نکاتی که در رعایت بهداشت لباس ورزشی اهمیت دارد این است که لباس‌های ورزشی را پس از شستشو نباید در معرض نور مستقیم آفتاب خشک کنید. بهتر است آن‌ها را بر روی بند لباس و یا در مقابل باد پنکه خشک کنید بدون آنکه در مقابل آفتاب قرار گیرد.

توجه به چندین نکته کاربردی در رعایت بهداشت پوشاک ورزشی

نکات مهم در رعایت بهداشت لباس ورزشی

1- بعد از ورزش اصلا اجازه ندهید که لباس ورزشی در ساک شما باقی بماند، سریعا آن را بشویید.

2- اگر قصد رفع کردن بوی بد لباس ورزشی را دارید، بهتر است آن را به مدت نیم ساعت در در محلول آب و سرکه قرار دهید تا بوی بد آن کاملا از بین برود. دقت کنید که نسبت سرکه به آب نباید بیشتر از یک به چهار باشد. سپس لباس را به خوبی آبکشی نمایید.

3- اگر لباس ورزشی شما دکمه دارد، در هنگام شست و شو دکمه آن را باز بگذارید. بسته بودن دکمه لباس می‌تواند منجر به سست شدن در اثر وارد شدن فشار در لباسشویی به لباس شود و بعد از مدتی کنده شود.

4- در رعایت بهداشت لباس ورزشی بسیار مهم است که لباس ورزشی خود را در مکان‌های بسیار گرم یا سرد قرار ندهید. زیر این دماها می‌توانند باعث آسیب به علائم حک شده بر روی لباس شود.

5- در صورتی که دوست ندارید به لباس ورزشی شما آسیب برسد بهتر است از اتو کردن لباس ورزشی خود دست بردارید. یا در صورت استفاده از اتو برای رفع چین و چروک لباس خود می‌توانید اتو را بر روی حرارت بسیار کمی قرار دهید یا یک پارچه نازک بر روی لباس خود پهن کنید. اینکار باعث می‌شود دمای زیاد اتو مستقیما به لباس ورزشی شما وارد نشود و تگ روی لباستان آسیب نبیند. یا این حال دمای بالای اتو به لباس‌های ورزشی آسیب می‌رساند.


این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 1 میانگین: 4]

همچنین ببینید

بهداشت ماشین لباسشویی - کادای

بهداشت ماشین لباسشویی (هرآنچه باید بدانید)

آیا به بهداشت ماشین لباسشویی خود اهمیت می‌دهید؟ در این مقاله به بررسی موضوع بسیار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *