روانشناسی رنگ سرمه ای
روانشناسی رنگ سرمه ای

با روانشناسی رنگ سرمه ای آشنا شوید.

اگر به رنگ سرمه ای علاقه دارید و دوست دارید بیشتر با روانشناسی رنگ سرمه ای آشنا شوید، مقاله زیر را مطالعه کنید. رنگ‌ها در زندگی هر شخص حضور بسیار پر رنگ و موثری دارند و تاثیر این رنگ‌ها غیر قابل چشم پوشی است. هر رنگی داستان مخصوص به خود را دارد که نماد فرهنگ و حس خودش می‌باشد. لذا بهتر است رنگ‌ها و تاثیر روانشناسی آن‌ها را بهتر و بیشتر بشناسید تا بتوانید با رنگ‌ها بیشتر ارتباط برقرار کنید و از وجودشان استفاده کنید. در واقع منظور از همین شناخت، آشنایی با مفهوم روانشناسی رنگ‌‌ها است که در مقاله روانشناسی رنگ ها درباره هر یک از رنگ‌ها و ویژگی‌های آن‌ با جزئیات کامل صحبت شده است. در صورتی که علاقمند به شناخت و تاثیر رنگ در زندگی خود هستید بهتر است این مقاله را مطالعه کنید.

در ادامه این مطلب درباره جزئیات مربوط به روانشناسی رنگ سرمه ای صحبت شده است که بسیاری از مردم علاقه دارند از این رنگ در پوشش و یا دکوراسیون منزل خود استفاده کنند. با ما همراه باشید.

رنگ سرمه ای از لحاظ روانشناسی

همانطور که می‌دانید رنگ سرمه‌ای در دسته رنگ‌های سرد قرار می‌گیرد و در وهله اول باید بگوییم که این رنگ قادر است حس اعتماد و صمیمیت را در افراد افزایش دهد. افراد معمولا رنگ سرمه ای را رنگ بسیار شیک و با اصالتی می‌دانند و از آن در محیط کاری و یا در دکوراسیون منزل استفاده می‌کنند. اکثر مردم تصور می‌کنند که وجود رنگ سرمه‌ای در محیط کار یا زندگی می‌تواند نشانه قدرت و ثبات شود. در زمینه روانشناسی ثابت شده است که حضور رنگ سرمه‌ای در دکور یا وسایل منزل سبب می‌شود تا احساس اطمینان و اعتماد به میهمان یا بینندگان القا شود. این رنگ می‌تواند تاثیر عمیقی در نگاه بیننده بگذارد که در نهایت سبب افزایش خلاقیت و اعتماد درونی در افراد می‌شود.

روانشناسی رنگ سرمه ای

کسانی که عاشق رنگ سرمه‌ای هستند معتقدند که این رنگ نوعی حس هوش، مسئولیت پذیری و استقلال می‌دهد. افرادی که به رنگ سرمه‌ای علاقه دارند و از این رنگ در محیط خانه یا محیط کار خود استفاده می‌کنند، انسان‌هایی هستند که به صادق بودن، بیان صریح احساسات و یا درست‌کاری معروف هستند. اگر دقت کرده باشید از این رنگ در لباس مهمانداران، معلمان و پلیسان استفاده می‌شود که تاثیر مستقیمی با افراد دیگر دارد و استفاده از این رنگ سبب می‌شود حس اقتدار در این افراد ایجاد شود. استفاده از رنگ سرمه‌ای باعث می‌شود فرد اعتماد به نفس پیدا کند با اقتدار به نظر برسد. اکثر مردم فکر می‌کنند رنگ سرمه‌ای یک رنگ مردانه است ولی این موضوع اصلا درست نیست و رنگ سرمه‌ای صرفا برای یک جنسیت خاص نمی‌باشد.

ترکیب رنگ سرمه‌ای

در بحث روانشناسی رنگ سرمه ای ابتدا باید بدانید که مکمل این رنگ چیست. رنگ سرمه‌ای را معمولا با رنگ‌های سفید، طلایی، زرد، سبز و رنگ های روشن دیگر ست می‌کنند. در برخی موارد حتی از رنگ قهوه‌ای و نارنجی و سایر رنگ‌های روشن نیز در کنار رنگ سرمه‌ای استفاده می‌شود. در انتخاب یک رنگ مکمل مناسب در کنار این رنگ بهتر است فقط یک نکته را در نظر بگیرید که این رنگ اگر با رنگ مناسبی همراه نشود، ممکن است تاثیر روحی و روانی بدی بر روی خود فرد بگذارد و اصلا ترکیب دلنشینی به نظر نرسد.

رنگ سرمه‌ای در لباس

استفاده از رنگ سرمه‌ای در رنگ و دیوار منزل

در صورتی که قصد دارید از رنگ سرمه‌ای به عنوان رنگ اصلی و پایه در دیوار خانه یا محیط کاری خود استفاده کنید، بهتر است بدانید که میزان پوشش بصری این رنگ بسیار زیاد است. لذا این رنگ قادر است بر رنگ‌های دیگر قالب شود و بهتر است از این رنگ فقط بر روی یک یا نهایت دو دیوار استفاده کنید و دیوار دیگری را خالی بگذارید تا به عنوان فضایی برای نورگیری باقی بماند و همه جا تیره نشود. بسیاری از مردم در کف منزل خود نیز از رنگ سرمه‌ای استفاده می‌کنند که در صورت استفاده از این رنگ در دکوراسیون کف، بهتر است از فرش با همین ترکیب رنگ استفاده شود.

بهترین ترکیب‌ها در دکوراسیون

همانطور که می‌دانید در زمینه روانشناسی رنگ سرمه ای این رنگ را بیشتر با رنگ سفید ست می‌کنند. بسیاری از مردم از این ترکیب رنگ در کفپوش منزل، پایه مبل، اکسسوری‌های منزل مانند گلدان، پرده یا تابلو استفاده می‌کنند. ترکیب دو رنگ سفید و سرمه‌ای در کنار هم در منزل یک مزیت دارد و آن خارج شدن محیط خانه از حالت رسمی یا جدی است و سبب می‌شود محیط لطیف‌تر به نظر برسد. در صورتی که دوست دارید محیط خانه‌تان کلاسیک به نظر برسد بهتر است رنگ سرمه‌ای را با رنگ طلایی ست کنید. رنگ طلایی باعث می‌شود رنگ سرمه‌ای با عظمت و شیک‌تر به نظر برسد. این ترکیب رنگ را در منزل برخی از خانواده‌های بزرگ فرانسوی یا ویکتوریایی مشاهده می‌کنید که جلوه‌ای بسیار لوکس و شیک دارد و منحصر به فرد است.

استفاده از رنگ سرمه‌ای در دکوراسیون منزل

نکته مهم درباره رنگ سرمه‌ای

در روانشناسی رنگ سرمه ای گفته می‌شود که می‌توان از سایر رنگ‌های متضاد نیز در کنار رنگ سرمه‌ای استفاده کرد ولی ایرادی که این ترکیب دارد ممکن است بعد از مدت طولانی فرد را دچار درماندگی کند و تاثیر بدی بر روحیه فرد بگذارد. اگر علاقمند به پوشیدن لباس به رنگ سرمه‌ای دارید و در فصل گرما یا تابستان قرار دارید، بهتر است آن را با لباس‌های سفید رنگ همراه کنید تا نور را منعکس کند و کمتر احساس گرما کنید. در صورتی که قصد دارید در اتاق خواب خود از رنگ سرمه‌ای استفاده کنید، بهتر است بدانید که در تابستان بیشتر احساس گرما خواهید کرد. لذا بهتر است در حالت کلی برای اتاق خواب به سراغ رنگ‌های گرم و تیره نروید. روانشناسی رنگ‌ها ثابت کرده است که استفاده از رنگ تیره و گرم در طولانی مدت سبب می‌شود تا رفتار شما غم انگیز و سرد شود و حتی ممکن است به مرور دچار افسردگی و درماندگی شوید.

این نوشته ارزش چند ستاره را دارد؟ 1ستاره .... 5ستاره
[کل: 6 میانگین: 4.5]

همچنین ببینید

روانشناسی رنگ آبی

درباره روانشناسی رنگ آبی چه می‌دانید؟

در صورتی که علاقمند هستید درباره روانشناسی رنگ آبی بیشتر بدانید، بهتر است این مقاله …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *